Rijtest: Fiat Tipo Station Wagon (2016)

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)Nog ruimer, nog praktischer; dat is kort samengevat de nieuwe Fiat Tipo Station Wagon. We gingen hem voor de gelegenheid zélf gaan oppikken voor een kleine Europese roadtrip in thuisstad Turijn!

Met een gamma dat de laatste jaren vooral mikte op de 500 en diens afgeleiden 500L en 500X, en in mindere mate Panda en Punto, kwam de lancering van een nieuwe en prijsbewuste C-segmenter geen seconde te vroeg. De nieuwe Tipo werd meteen als compacte en extra prijsbewuste vierdeurs gelanceerd en werd kort daarna bijgetreden door de hatchback en stationwagon. Die laatste liet echter een tikkeltje langer op zich wachten maar is intussen klaar om het succes van de Tipo verder te bestendigen.

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Met zijn 4.571 mm lengte meet de Tipo Station Wagon slechts 203 mm meer tegenover de hatchback waarmee hij zijn wielbasis deelt. Maar dankzij de iets elegantere proporties is het toch de Station Wagon die we als meest stijlvolle van het drieluik beschouwen. De Tipo mag dan wel de typische frivoliteit van de rest van het Italiaanse gamma ontbreken, toch lijkt ons de meer zakelijk gekozen richting de juiste zet. Die meer droge en zakelijke karaktertrekken werden trouwens ook doorgetrokken naar het interieur waar de Tipo met een eenvoudig maar tegelijk strak en overzichtelijke boordplank erg vertrouwelijk overkomt. Blikvanger (vanaf uitrustingsniveau Lounge) is het centrale en netjes geïntegreerde UConnect 7″-display met touchscreen (inclusief TomTom-navigatie, Apple Carplay en/of Android Auto) dat de bediening van het leeuwendeel van de functionaliteiten voor zijn rekening neemt.

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Met meer dan 2.000 km op twee dagen hadden we in ieder geval ruim de tijd om de Tipo Station Wagon op zijn kwaliteiten als kilometervreter te quoteren. Dankzij een voldoende diep verstelbare stoel, een in de hoogte en diepte verstelbaar stuur en een handige optionele instelbare lendensteun vindt elke chauffeur een goede zitpositie. Van rug- of andere klachten hadden we dan ook geen last. Tussen de analoge toerenteller en snelheidsmeter schittert een handige boordcomputer die tegelijk dienst doet als digitale snelheidsmeter. Voorts is het vooral eenvoud die het interieur van de Tipo siert. En met uitzondering van enkele harde plastics op de deuren, tussen de stoelen en de stokken voor de richtingaanwijzers/ruitenwissers, valt er op het interieur weinig aan te merken. Al hadden we keyless entry & go evenwel nog een interessante optie gevonden.

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Wat betreft het rijden verzet de Tipo geen echte bakens. Maar dat was uiteraard nooit de bedoeling. De Tipo Wagon deelt net als de vierdeurs en hatchback zijn platform met de 500X en Jeep Renegade, maar staat een tikkeltje zachter afgesteld. Echt inspireren doet de Station Wagon eigenlijk niet maar tegelijkertijd voelt het geheel op korte tijd erg vertrouwelijk aan een met een behoorlijke zesbak, een erg goed afgewogen rempedaal en een degelijke stuurservo die enerzijds nogal zwaar aanvoelt maar anderzijds ook een iets lichtere City-functie kent waarbij de elektrische stuurservo aan lage (stads)snelheden extra bijspringt. Opvallend ook hoe zowel de 1.4-liter T-Jet benzine als 1.6-liter Multijet II diesel erg stil en trillingsvrij hun werk afleveren. En ook de wind- en geluidsisolatie laten zich positief opmerken, net als de bouwkwaliteit.

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Op het vlak van motoren konden we tijdens onze heen- en terugrit proeven van de 120 pk sterke 1.4 T-Jet benzine net als de 120 pk sterke 1.6 MultiJet II diesel. Beide motoren voldoen aan de meest recente EURO6-norm en kunnen rekenen op een lage CO2-uitstoot en een prima verbruik dat in het voordeel van de diesel valt terwijl de benzine naar goede gewoonte nog iets stiller en geraffineerder uit de hoek komt. Tevens bieden de Italianen ook een 95 pk sterke 1.4 benzine en 1.3 Mjet diesel aan die steevast aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld worden.

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Met veel ruimte voor zowel inzittenden als bagage (550 liter tot 1.700 liter) is de Tipo Station Wagon een gezonde kilometervreter voor gezinnen of vertegenwoordigers. Maar ook huidige Fiat-klanten die hun 500(L) of Punto ontgroeit zijn zullen in de Tipo Hatchback of Station Wagon hun gading vinden. En dan komen we in overgrote mate terug op zijn scherpe vanafprijs. Ofwel 14.400 euro om precies te zijn. Wie meteen voor de meest krachtige (diesel)versie springt is minstens 22.790 euro kwijt. Full option kan je de prijs nog zien aandikken tot maximaal 26.970 euro.

Conclusie
Waar Fiat het verschil maakt? Ondanks optionele (veiligheids)snufjes zoals een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, automatisch remsysteem met radar, automatische lichten of regensensor, stelt de Tipo het met minder gadgets van veel van zijn concurrenten. Of je die al dan niet nodig hebt moet ieder voor zich beslissen, maar het maakt wel dat de Tipo zich daardoor lager en aantrekkelijker kan positioneren terwijl je an sich weinig of niets mist. Integendeel, dankzij de juiste chroomaccenten, knappe 16” metalen velgen, donkergetinte ruiten en opvallende dagrijverlichting slaagt de Tipo erin om ondanks zijn scherp prijskaartje mee te spelen met de concurrentie die in bepaalde gevallen de essentie lijkt te zijn kwijt geraakt. De Fiat Tipo Station Wagon zal daarom niet het antwoord zijn op ieders noden maar biedt niettemin veel value for money en is daarmee trouw aan de merkwaarden.

Overzicht:
+ Ruim interieur/koffer
+ Aangename en zuinige motoren
+ Comfortabel / volwassen rijgedrag
+ UConnect infotainmentsysteem
+ Vanafprijs/optiepolitiek

+/- Relatief anonieme looks

– Prijzen kunnen rap oplopen
– Bepaalde interieurmaterialen
– Minder snufjes als bij de concurrenten

Rijtest: Fiat Tipo Wagon (2016)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...