In navolging van Duitsland en Frankrijk zal het hier vanaf 1 januari 2017 niet meer mogelijk zijn om ‘Super 95’ te tanken. In de plaats daarvan krijgen we een E10 alternatief dat deels uit bio-ethanol bestaat.

De meeste nieuwe benzinewagens (bouwjaar > 2010) zijn compatibel met de meer milieuvriendelijkere E10 benzine maar het zijn net deze wagens die het minst snel vervangen worden in België. Volgens een eerste (rooskleurige) schatting zou 10% van de huidige Belgische wagenpark vanaf volgend jaar verplicht worden om het duurdere Super 98 te tanken. Op termijn zou deze ook volledig kunnen verdwijnen gezien het beperkte potentieel van benzine in zijn huidige vorm met de steeds strenger wordende milieu-eisen.

Deze omschakeling van “Super 95” naar “E10” past in een groot masterplan om tegen 2020 – over minder dan 4 jaar! – minstens 10% hernieuwbare energie te kunnen aanbieden in de transportsector. Naar alle verwachtingen zal de E10 benzine ook duurder zijn dan de huidige Super 95.

Roadtrip Nissan GT-R MY 2012