Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)Wie SUV zegt denkt bijna uitsluitend aan een dieselmotorisatie maar nu die een steeds viezere bijsmaak krijgen opteer je misschien evengoed voor een potente benzine?! Enter de Land Rover Discovery Sport 2.0 Si4!

Een hele mond vol dus. En laat het meteen ook de enige benzinemotor zijn die verkrijgbaar is op Land Rover’s instapper. De Discovery Sport-badge in nieuw binnen het Britse gamma en moet de Freelander doen vergeten; een SUV die ondanks alle goede intenties nooit de navolging kreeg die modellen als de Defender, Range Rover, Range Rover Sport, klassieke Discovery of recenter nog Evoque wisten te verzekeren. De 2.0-liter turbobenzine is er nog eentje van de generatie die samen met Ford ontwikkelt werd en kennen we onder andere van de Focus ST.

Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)

In de sportieve Disco ontwikkelt de benzine met directe inspuiting 240 pk en 340 Nm koppel. Dankzij een ZF negentrapsautomaat sprint de uit de kluiten gewassen 5+2 SUV daarmee naar de 100 km/h in 8,2 seconden en tot een minder relevante topsnelheid van 200 km/h. Cijfers die niet meteen tot verbeelding springen. Een gevolg van het rijklaar gewicht van net geen 1,9 ton of zeg maar 2 ton eenmaal geladen met passagiers en/of bagage.

Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)

En dat gewicht laat zich wel degelijk voelen. Want hoewel de benzinemotor op het vlak van raffinement uitstekend scoort, heeft de combinatie motor/versnellingsbak de handen vol met de bijna 2 ton zware ‘compacte’ SUV. Waar al dat gewicht van de nochtans in aluminium opgetrokken SUV dan juist vandaan komt? Deels valt het te verklaren door de standaard vierwielaandrijving die traditiegetrouw aan Land Rover’s strenge eisen voldoet, anderzijds omdat ‘onze’ Discovery Sport van dienst over de optionele derde zetelrij beschikt die samen met de vele opties waaronder een uit de kluiten gewassen panoramisch dak het totaal rijklaar gewicht flink doet oplopen. Het zou ons dan ook niet verbazen mocht ons specifiek testexemplaar niet aftekenen op meer dan 2.000 kg.

Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)

Kortom, ondanks alle voordelen waarvan zijn stille en trillingsvrije werking het meest in het oog (of oor) springen, zouden we de benzine niet meteen aanraden. Daarvoor is al dat extra dieselkoppel onderin net iets te belangrijk om deze Discovery Sport de nodige credenties te geven. Bijgevolg kregen we de 2.0 Si4 dan ook niet of nauwelijks onder de 9 liter per 100 km. Tel daarbij een verrassend kleine benzinetank op en je zit met een gevoel alsof de vierpitter turbo er eentje is van een generatie of twee geleden. Niet meer van deze tijd dus. Gelukkig zijn de meeste euvels (on)rechtstreeks gelieerd aan de motorisatie in kwestie. De Discovery Sport heeft immers heel wat kwaliteiten inherent aan het model.

Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)

Zo valt het op dat de Sport over bijzonder stijf chassis beschikt welk we zelden ervaren hebben op een SUV. En zorgt niet alleen voor een goed gevoel op de weg, maar ook offroad waar deze Disco dankzij de slimme werking tussen Land Rover’s elektronisch Terrain Response System en de hardware over serieuze terreincapaciteiten beschikt. Jammer wel dat door de beperkte bodemvrijheid een pak van de capaciteiten onrechtstreeks onbenut zullen blijven. Ook al zullen de meeste Discovery Sports voor 99% van de tijd onroad gebruikt worden.

Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)

Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)

Achter het stuur is gelukkig aangenaam vertoeven in een ruim interieur dat (mits wat opties) voorzien is van alle moderne (comfort)snufjes ook al loopt de prijs naar goede ‘premium-gewoonte’ dan ook al snel op. Of tot net geen 60.000 euro in ons geval terwijl de vanafprijs van de Si4 start bij ‘slechts’ 41.540 euro. En hoewel de ontwerptaal van het ex- en interieur in overgrote mate perfect aansluit bij de rest van het Land Rover-gamma moet ons toch van het hart dat de middenconsole van de Disco Sport gevoelsmatig té sterk afwijkt van wat we van de Britten gewoon zijn. De Sport mag dan (voorlopig) wel de instapper zijn voor Land Rover rijden wil, wie zijn model zoals bij ons met een prijskaartje van om en bij de 60.000 euro ziet verwacht gewoon minder of zelfs geen harde plastics op belangrijke en vaak gebruikte oppervlakken in het interieur.

Conclusie
Al bij al laat deze Discovery Sport gemixte indrukken na. Enerzijds maakt de opvolger van de Freelander indruk met veel comfort, raffinement, een ongelofelijke koetswerkstijfheid en zijn capaciteiten op en naast de weg, anderzijds stelt de Land Rover iet of wat teleur met een saai en weinig inspirerend interieur en in het geval van de Si4 benzine een vrij hoog verbruik en beperkte autonomie. De diesel is in dit geval nog steeds your weapon of choice. Getuige daarvan de grote selectie met zowel opties in twee- of vierwielaandrijving en vermogens van ofwel 150 (vanaf 34.300 euro) of 180 pk (vanaf 39.100 euro).

Overzicht:
+ Chassisstijfheid
+ Terreincapaciteiten / volwaardige vierwielaandrijving
+ Comfort
+ Raffinement benzinemotor
+ Tot 7 zitplaatsen

– Design/gebruikte materialen middenconsole
– Beperkte bodemvrijheid
– Zwaargewicht
– Geluidskwaliteit standaard audioinstallatie
– Mismatch Si4 benzine + kleine benzinetank

Rijtest: Land Rover Discovery Sport Si4 HSE (2015)

Tekst: Pieter Ameye