Officieel: Renault Grand Scénic (2016)Omdat gezinswagens ook best groter, ruimer en luxueuzer mogen zijn komt Renault wederom met een Grand Scénic!

De Franse sneltrein blijft aan een stevig tempo door het Renault gamma razen. Na de Espace, Kadjar, Talisman, Mégane en Scénic is nu de grotere uitvoering (+ 24 cm) van die laatste aan de beurt. Designmatig blijft de frisse vormgeving van Laurens van der Akker gelukkig aanslaan, de tijd dat gezinswagens enkel praktisch – en daardoor eerder saai – waren ligt ondertussen al ver achter ons. De nieuwe Renault Grand Scénic rolt standaard zelfs op 20″ lichtmetaal naar buiten in het najaar, bijna gelijktijdig met de reguliere Scénic. De nertsbruine koetswerkkleur is exclusief voorbehouden voor de Grote Scénic en zal veelvoudig gebruikt worden in de aankomende mediacampagnes.

Desondanks de Grand Scénic gloednieuw is lijkt het interieur – na de recente lancering van de eerdergenoemde modellen – heel herkenbaar met het 8.7″ R-Link2 infotainmentsysteem als centrale dirigent voor zowel de navigatie, multimedia, sfeerbeheer (verlichting, massage, …) als rijhulpparameters (ophanging, stuurgevoel, gasrespons, …) in combinatie met het Multi-Sense systeem. De verschuifbare middenconsole Easy Life is wel nieuw. Met 5 reguliere zitplaatsen heb je nog 718 liter bagageruimte over achterin, opteer je voor de twee extra zetels achterin kan je slechts 222 liter bagage meesleuren. Verspil ook geen energie meer met het herschikken van de zetels, met de eenvoudige One Touch bediening is de klus in 1-2-3 volautomatisch geklaard!

Het motorenaanbod van Grand Scénic loopt logischerwijs gelijklopend met dat van de nieuwe Scénic, toch bemerken we een interessante nieuwkomer. Aan dieselzijde is er een 1.5-liter dCi met 110 pk en een 1.6-liter dCi met 130 pk of 160 pk, benzinerijders moeten genoegen nemen met een 1.2-liter TCe turboviercilinder met 115 pk of 130 pk. De dCi 160 is standaard gekoppeld aan de EDC zestrapsautomaat met dubbele koppeling en de dCi 110 EDC is voorzien van een zeventraps EDC-transmissie. Het veelzijdige 4Control systeem van de Talisman, Espace en Mégane GT is hier momenteel nog nergens terug te vinden. De eerdergenoemde nieuwkomer is de dCi Hybrid Assist (110 pk) waarbij een dieselmotor de hulp krijgt van een elektromotor (generator + 48V batterij).

Zoals het een échte gezinswagen beaamt geniet deze Renault Grand Scénic van een zeer ruimte veiligheidsuitrusting en moderne rijhulpssystemen. Of ze allemaal in de basisversie zullen zitten moet de toekomst uitwijzen maar je kan rekenen op actieve noodremhulp (inclusief voetgangersdetectie), Lane Keeping Assist, vermoeidheidwaarschuwing, adatieve cruise control, verkeersbordenherkenning, achteruitrijcamera, parkeerhulp, headsup display, … Om je kroost in de beste kwaliteit te laten genieten van de betere kinderliedjes werkte Renault – traditiegetrouw – opnieuw samen met specialist BOSE om een geoptimaliseerd systeem met 13 luidsprekers te voorzien in deze Grand Scénic!