Tesla's succes anno 2016 - 12 interessante weetjesDe grondgedachte achter het Tesla verhaal is de voorliefde voor hernieuwbare energie, met steeds meer en meer dealers en een gevarieerd portfolio is het einde van dit succes nog niet in zicht! 

Recentelijk ging in Gent een gloednieuwe Tesla vestiging open onder massale belangstelling, ook wij waren van de partij om eens kennis te maken met de mensen achter hét succes. Dat werd nogmaals benadrukt met lovende woorden van Annemie Turtelboom (Vlaams minister van Financiën, Begroting en Energie) maar we gaan er vanuit dat het Tesla verhaal de komende maanden en jaren nog stevig zal toenemen.

Zelfs met een Ferrari én Porsche garage in de directe nabijheid is Tesla Gent toch (nog voor) even talk of the town, hierbij enkele interessante feiten waarmee je de obligatoire cafépraat wat kan opkrikken qua niveau.

– Tesla werd opgericht door internetondernemer Elon Musk (CEO, 1971) te California in 2003, dankzij het (financiële) succes van zijn PayPal kregen we in maart 2008 een eerste tastbare product met de Roadster. Deze werd slechts 2.500 keer geproduceerd en was voornamelijk een onderzoeksobject voor het ontwikkelingsteam, intussen kregen deze gewoon wel updates toegewezen.

– Naar een soortgelijk businessmodel van Apple (veel buzz, online influencers, eigenzinnige marketingstrategie) zag de eerste Tesla Store het levenslicht in april 2008. In België zijn er nu vier (Gent, Antwerpen, Brussel en Zaventem) en dat zal even zo blijven – de langverwachte vestiging voor Limburg is dus op lange termijn geschoven. De focus voor een volgende Tesla Store ligt in Luxemburg.

– Twee jaar later opende de volwaardige Tesla fabriek in Fremont, Californië zijn deuren en werd de elektrische autobouwer beursgenoteerd. Alle inkomsten uit het Roadster project gingen rechtstreeks naar de ontwikkeling van de Model S en bijhorende technologie.

– Die Tesla Model S werd gelanceerd in 2012 na vele jaren van presentaties en voorstellingen, toch was er bijna vanaf het begin sterke interesse voor deze eerste zuiver elektrische premium berline.

– Het feit dat ze kort erop het Supercharger netwerk presenteerde maakte ook veel goed. Intussen kan je op meer dan 600 locaties wereldwijd (waarvan 200+ in Europa) gratis gebruik maken van supersnelle laadinfrastructuur (met gemiddeld acht laadpalen). Hier krijg je in een half uur ongeveer 270 km rijbereik erbij, België kan je dat in Nijvel, Antwerpen en Gent.

– Eind 2014 had de Amerikaanse autobouwer reeds door dat batterijen dé toekomst ging bepalen van het elektrische rijden, de bouw van een eigen Gigafactory in de woestijn nabij Las Vegas was vervolgens een feit. Om écht weerwerk te bieden aan de bestaande premiummerken voorzag Tesla vierwielaandrijving voor de Model S tezamen met een krachtige uitvoering.

– Om de Europese verkoop goed te kunnen opvolgen werd er eind 2015 een tweede productiefaciliteit neergepoot in Tilburg (Nederland), ook werd de meer praktische Model X SUV – mét standaard vierwielaandrijving – voor het eerst voorgesteld aan het grote publiek. Net zoals bij de vorige modellen duurt het een poos alvorens Tesla een Europese marktlancering voorziet, zeer binnenkort (‘vroege zomermaanden 2016’) moet de Model X toch gaan opduiken in België. Deze krijgt grotendeels hetzelfde aanbod qua uitvoeringen zoals de Model S, om het extra gewicht te maskeren is de 70D instapper wel vervangen door een ietwat krachtigere 75D.

– Tot voor kort waren elektrische wagens in de praktijk niet in staat om de veelrijders te bevredigen maar al snel werd duidelijk dat mits de gepaste ingesteldheid en de nodige (nabijgelegen) laadinfrastuctuur (thuis laden is ook mogelijk) de Tesla Model S perfect in staat is om een stevige hoeveelheid kilometers te malen. Model S’en met dan 60.000 kilometer per jaar zouden meermaals voorkomen in België.

– Bang voor een dalende batterijcapaciteit? Tesla garandeert je dat de restwaarde van je Model S tot de hoogste in het premium berline segment behoort. Na drie (vreugdevolle) jaren kan je de wagen inruilen voor 50% van de basisprijs plus 43% van de prijs van de opties.

– Zowel de Tesla Model S als Model X zijn behoorlijk prijzig en daarmee enkel weggelegd voor de meer vermogenden onder ons. Dat strookt met de basisgedachte dat duurzame mobiliteit voor iedereen beschikbaar moet zijn. Met de recent aangekondigde Model 3 willen ze het project van elektrische wagens een stuk dichter bij de grote massa brengen, dankzij de ervaring, inkomsten én globale investeringen moeten de schaalvoordelen op zijn minst significant zijn. Daarom wordt er een richtprijs van ongeveer 35.000 dollar voorop gezet voor de Model 3 wanneer deze ergens in 2018 op de markt komt, reken toch best op iets meer voor een logische configuratie (ongeveer €60.000 – 350 km rijbereik – 0 g/km CO2).

– Connectiviteit speelt de laatste jaren steeds een meer prominente rol in autoland, bij Tesla werken ze daar aan jaren aan en doopten hun aanbod tot “most connected cars on earth“. Een stevige titel maar misschien wel zéér terecht, zo kan je via een smartphone applicatie je voertuig lokaliseren en meevolgen, kan Tesla automatisch informatie inwinnen qua voertuigstatus om bijvoorbeeld reparaties of vervangingen aan te bevelen. Dankzij de mogelijkheid om de wagens gewoon thuis van een software upgrade te voorzien zijn ze overigens ook nog eens future proof. Hightech hardware – en die zit bijna volledig in het basispakket – is voldoende om nieuwe functies en verbeteringen in de toekomst te implementeren.

– Vandaag de dag mag Tesla zeer tevreden terugkijken naar het afgelegde traject op een relatief beperkte tijdspanne. Meer dan 100.000 zuiver elektrische wagens werden er reeds verkocht die tezamen bijna 2 biljoen kilometers reden, goed voor een besparing van 180.000.000 liter benzine! Intussen zijn er meer dan 15.000 werknemers wereldwijd actief voor Tesla, in België gingen ze in de voorbije twee jaar van een handvol naar een zeer grote groep. Specifieke verkoopscijfers voor de Belgische markt zijn er niet maar zowel in 2014 als 2015 werden er méér dan 1.000 Model S’en verkocht, zowel voor de X als 3 verwachten ze het beter te doen.

Lees hier onze rijtest met de Tesla Model S 85D!

Tesla's succes anno 2016 - 12 interessante weetjes