Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pkVergeet de Legacy, Subaru heeft vanaf heden de Levorg in het gamma voor wie op zoek is naar een praktische inborst in een unieke verpakking!

Valt de term Subaru tijdens een quiz, kans is groot dat ze de volgende kernwoorden zoeken: Japans automerk, boxermotoren, STi topversies, symmetrische vierwielaandrijving, een blauwe koetswerkkleur + spoilers + gouden velgen .. en een impressionant palmares in het rally gebeuren. In onze stedelijke gebieden is de kans klein dat je een Subaru tegenkomt, het bestaande cliënteel is gelukkig zéér merktrouw en zullen nooit meer iets anders willen. In gebieden met een meer uitdagend klimaat (Amerika, Rusland, …) draaien ze gelukkig een pak meer volume, toch proberen ze met een aangepast aanbod de Europese markt te bedienen. Een praktische break scoort hier altijd goede punten en na vijf generaties Legacy komen ze met de gloednieuwe Levorg op de proppen. Deze vreemde naam verwijst naar Legacy Revolution Touring, gelukkig is het totaalpakket beter dan de creatieve benaming. Maar om direct de pret al wat te drukken realistisch te zijn, de Japanse autoconstructeur is (normaal gezien) niet van plan om ooit met een sportieve Levorg STi op de proppen te komen.

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Als je even de tijd neemt om naar deze bloedrode – Pure Red, enkel op speciale aanvraag te verkrijgen – Levorg te kijken zou je durven afvragen waarom ze nog een sportieve versie zouden moeten bouwen. Met zo’n blitse velgen, chroom, subtiele spoiler, dubbele (dikke) uitlaten en een (functionele) luchthapper verwacht je sowieso al heel wat, optioneel kan je het geheel zelfs nog wat aandikken met STi onderdelen (voorbumper, sideskirts, beschermplaat achteraan, …). Behalve dit uiterlijk vertoon is de Levorg behoorlijk eenvoudig getekend, gezien de exclusiviteit op de Belgische wegen scoor je sowieso wel wat aandacht onderweg. Gelukkig zijn er ook meer rustige koetswerkkleuren te verkrijgen, de klassieke gouden velgen ontbreken momenteel wel in de configurator.

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pkRijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Binnenin komt die gespleten persoonlijkheid van de Levorg – schizofrenie klinkt zo negatief – nog een stuk sterker naar boven. Enerzijds heb je, naar goede Aziatische gewoonte, hightech gadgets zoals een zes USB poorten -!!-, touchscreens en een uitgebreid StarLink infotainmentsysteem met HD scherm, internettoepassingen en apps terwijl je ook oldschool elementen hebt zoals achterhaalde (TFT) displays en vreemde bedieningselementen. Alles werkt goed en eenvoudig eens je het allemaal onder de knie hebt, de eerste uren(en dagen) in je Levorg ben je sowieso wel even zoet met het juiste knopje voor het juiste scherm voor de juiste functie hebt gevonden. Het stuurwiel – mét functietoetsen – is aan de kleine kant, heeft een afgeplatte onderkant én voelt goed in de hand. De lederen bekleding voor het interieur krijgt mooie contrasterende blauwe stiknaden (overal waar je kijkt) en de zetels zijn zeer comfortabel. Dat is ook achteraan het geval en zelfs grotere personen hebben geen reden tot klagen qua been- en hoofdruimte. De koffer slikt op zijn beurt 522 liter bagage, met de achterbank plat (60/40) kan je dat eenvoudig verdubbelen! Zeker qua interieurafwerking en materiaalkeuze kunnen we merken dat Subaru een enorme inhaalpoging heeft gemaakt in de voorbije jaren om de Europese consument op zijn wenken te bedienen. Mooie sierlijsten, zachte materialen en een solide uitstraling (zonder kraken of piepen) maken het rijden in de Levorg best prettiger.

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pkRijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Terwijl andere landen mogen kiezen tussen een 1.6-liter en een 2.0-liter viercilinder boxer benzinemotor is de Subaru Levorg Sports Tourer enkel met die eerste in België, Nederland en Luxemburg te verkrijgen. Goed voor 170 pk en 250 Nm, steeds voorzien van vierwielaandrijving en een traploze CVT transmissie. De 0-100 km/u sprint is voorbij in net geen 9 seconden, wanneer je 210 km/u bereikt zit je op de topsnelheid. Theoretische verbruikscijfers zijn nog steeds onhaalbaar, wij klokten na een weekje Subaru Levorg rijden (740 km) af net boven de 9 liter benzine maar tijdens rustige snelwegritjes doken we zelfs onder de 8 liter. Dankzij de brandstoftank van 60 liter verkrijg je een rijbereik van ongeveer 500 km, voor onze Nederlandse vrienden geven we graag mee dat je tot 1.500 kg kan trekken met deze Japanner. Een afneembare trekhaak kan je bij de dealer laten installeren.

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pkRijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Behalve het Fast And The Furious uiterlijk en het complexe interieur kan de Subaru Levorg uitpakken met een bijzonder aangenaam en comfortabel weggedrag terwijl er eveneens een sterke vorm van rijdynamiek aanwezig is. In de rechte lijn mis je de beoogde sensatie die je er ongetwijfeld van verwachtte, in de ‘meer bochtenrijke’ omgeving laat de Levorg gelukkig direct zien uit welk hout hij gesneden is. Het onderstel kwam over van de WRX STi – plus het lage zwaartepunt gezien de boxermotor – en dat wil iets zeggen in autoland, zeker in combinatie met de intelligente vierwielaandrijving kan je bijzonder ver gaan. Met dank aan het Subaru Intelligent Drive krijg je twee standen (Intelligent en Sport) met beiden een aangepast configuratie voor een logische afloop. Een (brullende) soundtrack ontbreekt hier en het zou ons verwonderen mocht die zelfs het interieur binnendringen, de voortreffelijk isolatie is ook een van de sterke punten van deze Subaru zolang de zijwindgeluiden geen roet in het eten komen gooien.

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

De gemiddelde Europese consument heeft het niet zo voor de CVT transmissie (“wij” hebben liever een automaat met dubbele koppeling terwijl de rest van de wereld de CVT wél met open armen omarmt), dus voorzag Subaru zes kunstmatige ‘versnellingen’ in de Levorg. Daardoor ga je meer geleidelijk naar het ideale toerental en met behulp van de schakellepels kan hem zelf een handje toesteken. De liefde voor een traploze CVT transmissie zal hiermee misschien niet direct de hoogte ingaan, toch bevatte de Levorg het beste werkende systeem die we de voorbije maanden tegenkwamen! Het gloednieuwe Subaru EyeSight veiligheidssysteem is (momenteel nog) niet weggelegd voor de Levorg, toch mag deze rekenen op handige en veilige hulpmiddelen zoals rijbaanassistentie, grootlichtassistent, SRS airbags, remhulp en een achteruitrijomgevingsradar.

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Qua motorisatie heb je niets te kiezen bij de Levorg, qua uitvoering heb je (iets) meer geluk en mag je van Subaru kiezen tussen twee uitvoeringen zijnde GT Comfort (vanaf €28.995) en GT-S Premium (vanaf €32.995). Geen instappers of complexe niveau’s, gewoon een meer dan royaal uitgeruste basisvariant en een aangedikte (luxe) variant voor een interessante som geld. Niet goedkoop maar zodra je de vergelijking begint de maken wordt het wel duidelijk dat je een hoop waar krijgen voor jouw zuurverdiende euro’s. Spelbreker is misschien het beperkt aantal Subaru dealers waar je terecht kan in Belgie, bij slechts een twintigtal concessiehouders kan je gaan praten omtrent de Levorg. Gelukkig zijn deze wel logisch gepositioneerd gezien hun geografische ligging, met hun avontuurlijke inborst maken ze sowieso meer kans in bijvoorbeeld Wallonië, de Kempen of West-Vlaanderen dan in het stedelijke Brussel of Gent.

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pkRijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Als we even rondkijken in autoland wordt het nog duidelijker, geen enkel ander merk heeft namelijk een sportief geïnspireerde praktische tourer in het gamma zoals Subaru er wél een heeft, al zijn er wel een hoop die in de buurt komen. De Levorg schippert een beetje tussen enerzijds de Hyundai i40 Wagon, Mazda6 Wagon, Toyota Avensis Wagon, Ford Mondeo Clipper, Volkswagen Passat Variant en anderzijds de premiumspelers zoals de BMW 3-Reeks Touring en Mercedes C-Klasse Break. In Duitsland vinden we overigens ook nog een Audi A4 Allroad en Opel Insignia Country Tourer die beiden openlijk pochen met hun avontuurlijke aspiraties, iets wat ook de V60 Cross Country, Passat Alltrack, Leon X-Perience en Octavia Scout / RS TDI 4×4 doen!

Conclusie
Met slechts een handvol concessiehouders en slechts één motorisatie ziet er niet naar uit dat de Levorg een Belgisch verkoopsucces zal worden. De merktrouwe connaisseurs weten nochtans beter en hebben – overschot van – gelijk, de opvolger van de Legacy mag uitpakken met een ruim en praktisch interieur, een sterk onderscheidend voorkomen en een aangename boxermotor onder de kap. Met de dergelijke sportieve uitstraling verwacht je op het eerste gezicht een supersportieve belevenis maar die blijft achterwege (170 pk blijft 170 pk), wél kan je in de Levorg genieten van elke bocht dankzij een scherp stuurgevoel en een sublieme wegligging dankzij het onderstel dat overkomt van de WRX STi.

Overzicht:
+ Blitse looks
+ Praktisch
+ Heerlijk dynamisch + veilig weggedrag
+ Indrukwekkende isolatie
+ Hightech infotainmentsysteem
+ Aangename samenwerking benzinemotor + CVT automaat (respons, relatief zuinig, …)
+ Value for money

– Minder performant dan zijn looks doen vermoeden
– Beperkte configuratiemogelijkheden
– Klein dealernetwerk
– Ergonomie interieur

Rijtest Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium 170 pk

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem