Rijtest: Lexus RC 300h Privilege

Rijtest: Lexus RC 300h PrivilegeTraditionele driedeurscoupé’s zijn minder modieus dan ooit, toch probeert de Lexus RC 300h niettemin te verleiden met een bijzonder knap lijnenspel, groene aandrijflijn en aantrekkelijke prijszetting.

Terwijl zustermodellen als de nieuwe RX de meningen flink verdelen, wordt de RC zowat overal op het nodige lof onthaald. Wie Lexus wil rijden hoeft dus heus geen krachtig F-model te rijden om de kopjes te doen draaien. De RC ziet er in hybrideversie dan ook bijzonder geslaagd uit. Met een lengte van 4695 mm en een breedte van 1840 mm kent de coupé vrij riante afmetingen. Al vertaalt zich dat traditioneel gezien niet naar even riante binnenafmetingen. Ondanks zijn 2+2 karakter zie je ook hier de achterste zitjes beter als noodzitjes. Wie mooi wil zijn moet nu eenmaal compromissen sluiten.

Rijtest: Lexus RC 300h Privilege

Gelukkig is het aan boord van de RC al even knap als aan de buitenzijde. De afwerking en kwaliteit van gebruikte materialen kan onomwonden naast de Duitse concurrentie staat en doet op sommigen vlakken zelfs beter. Enkel wat betreft het executie van het infotainmentsysteem laat de RC steken vallen. Want hoewel Lexus intussen meer up 2 date systemen in de aanbieding heeft, toont de RC hier zijn ouderdom wat betreft de gebruikte elektro-architectuur. Nochtans zijn alle voorname gizmo’s wel aanwezig. Ze worden enkel iets minder fraai gepresenteerd. Vooral de beperkte diameter van het centrale display doet gedateerd aan. Of je je daar echt moet aan storen. Niet echt. Alles werkt nu eenmaal vlekkeloos, direct en in het grootste gemak. Of het is met uitzondering van de gebruikte touchpad die in tegenstelling tot de muisknop van andere Lexus-modellen vaak voor de nodige frustraties zorgt. Het werkt gewoon minder intuïtief en gebruiksvriendelijk dan wanneer je iets fysiek in handen hebt. Die eigenzinnige Japanners toch.

Rijtest: Lexus RC 300h Privilege

Rijtest: Lexus RC 300h PrivilegeRijtest: Lexus RC 300h Privilege

En nu we het toch over eigenzinnigheden hebben. Onderhuids vaart Lexus nog steeds een geheel eigen koers met een combinatie van een 180 pk sterke atmosferische 2.5-liter viercilinder, gekoppeld aan een CVT-transmissie die tevens het vermogen afkomstig van de batterijen richting achteras stuurt. Een complexe oefening die het gecombineerd vermogen daarmee op 220 pk brengt. Interessanter is evenwel het gecombineerde koppelcijfers van maar liefst 521 Nm. Op papier ruim voldoende voor de toch bijna 1800 kg zware RC vlot van zijn plaats te brengen. Bovendien pronkt deze RC 300h met een op papier razend interessante CO2 uitstoot van slechts 116 gr CO2 per km (of 113 gr C02 per km op standaard 18 duimers). Straffe cijfers, op papier althans.

Rijtest: Lexus RC 300h PrivilegeRijtest: Lexus RC 300h Privilege

In de echte wereld ligt de situatie immers iets complexer. Eerst en vooral voelt het gecombineerd vermogen van beide krachtbronnen nooit zo performant aan als de cijfers laten vermoeden. En dat heeft vooral te maken met het verschillend ogenblik waarop elk op zijn efficiëntst is. Op papier zou de batterij moeten compenseren voor het gebrek aan koppel van de viercilinder verbrandingsmotor onder, terwijl deze dan weer efficiënter zou moeten opereren hoger in de toeren. En hoewel dit in zekere zin het geval is schieten zowel de batterijen als de viercilinder te kort. De batterijen zijn enerzijds niet krachtig genoeg om van enige betekenis te zijn, je kan de nikkelmetaalhydride (NimH) units ook niet opladen aan de stekker waardoor volledig elektrisch rijden uiterst beperkt blijft. En hoewel die functie wel aanwezig is, is ze enkel van toepassing bij snelheden tot 50 km/h en zal over een uiterst lichte voet moeten beschikken om de verbrandingsmotor niet tot leven te wekken en verdere assistentie te laten bieden. Waarom de EV-knop op de middenconsole zit en niet op het stuur, ontgaat ons ook eerlijk gezegd.

Rijtest: Lexus RC 300h Privilege

Maar ook de verbrandingsmotor laat een slappe indruk na en voelt onvoldoende gesofisticeerd aan. Er zijn zeg maar iets te veel trillingen om goed te zijn en ondanks zijn cilinderinhoud van 2.5-liter, lijkt de motor (180 pk / 221 Nm) zelden potig genoeg om van enige betekenis te zijn. Al staan beiden in schril contrast met de continue variabele transmissie (CVT) die dan wel in staat is beide krachtstromen met elkaar te mixen maar nefast blijft voor een zorgeloze, ‘premium’ rijervaring. Het lijkt nu wel een echte mechanische bloedzuiger die met een hoop vermogen lopen gaat. En dan zwijgen we nog over de teleurstellende reactie bij hernemingen of onder vollast. Kortom, rij je de RC 300h als de traditionele concurrenten, dan zal de teleurstelling – net als het verbruik – flink tegenvallen.

Rijtest: Lexus RC 300h Privilege

Wat je dan wel moet doen? Constant bezig zijn met wat beide krachtbronnen doen en waar en wanneer ze het efficiëntst zijn. Pas dan daalt het verbruik – het beste wat we ooit te zien kregen was 6,5 liter/100 km – en komt de 300h wat meer tot zijn recht. Pas op, de RC is lang geen slechte auto, verre van. Het comfortniveau ligt bijzonder hoog, de stoelen zitten uitstekend, de interieurambiance is van het beste in zijn soort en de geluidsisolatie uitstekend. Maar de hybride aandrijflijn schiet hopeloos te kort. Zeker in vergelijking met de concurrenten die intussen quasi evenwaardige C02 cijfers combineren met traditionele aandrijflijnen. Toegegeven, dat zijn dan vaak diesels waar de Lexus countert met de voordelen van een benzinemotor. Maar aangezien de 2.5-liter viercilinder lang niet zacht genoeg loopt om wat dat betreft de finale doorslag te geven, kunnen we ook die stelling moeilijk verdedigen.

Rijtest: Lexus RC 300h PrivilegeRijtest: Lexus RC 300h Privilege

Behalve de RC 300h en de super sportieve RC F heeft Lexus ook de RC 200t in de aanbieding. Die laat de batterijen voor wat ze zijn en heeft voorin een 2.0-liter viercilinder turbo die goed is voor 245 pk en 350 Nm koppel. Maar ook deze hekelt het pijnpunt van de CVT die nefast is voor de rijervaring. Ook al loopt de unit op zich iets soepeler dan de atmosferische 2.5. Toch zal het de hybride 300h zijn die met gros van de verkopen loop gaat. Niet alleen is de RC 300h quasi gelijk geprijsd aan de RC 200t, zijn opgegeven verbruik en vooral C02 uitstoot van 116 gr/km vs 166 gr/km geeft vrij logisch gezien de doorslag.

Conclusie
De RC heeft echter nog een laatste troef achter de hand en dat is zijn prijs. Zo is er al een RC 300h vanaf 47.470 euro! Die is niet alleen standaard goed uitgerust, dankzij een zuinige optiepolitiek heb je hetzelfde model afgeladen vol met opties voor slechts 55.030 euro. En dat is wel een zeer scherpe prijs tegenover de voornamelijk Duitse concurrentie. Wie in de markt is voor een luxe coupé doet er op zich goed aan de RC een kans te geven. Op vlak van aandrijving laat de Japanner dan wel punten liggen, op zowat alle andere vlakken scoort de strakke coupé voortreffelijk. Toch smaakt het nog altijd bitter want deze Lexus zou nog zoveel beter kunnen zijn dan nu het geval is. En dat heeft voornamelijk met die verrekte CVT te maken. Lexus lijkt intussen ook het licht te hebben gezien en heeft op de nieuwe LC 500h Coupé een nieuwe variant geïntroduceerd die een CVT koppelt aan klassieke viertrapsautomaat. Lijkt ons op het eerste zich nodeloos complex, maar wie weet werkt het wel. We zijn samen met u benieuwd.

Overzicht:
+ Knap lijnenspel
+ Strak interieur
+ Comfortfactor
+ Fiscaal interessant
+ Prijsstelling

– Aandrijflijn
– CVT automaat
– Bediening infotainmentsysteem
– Geen digitale snelheidsaanduiding
– Weinig tot geen dynamisch rijgedrag

Rijtest: Lexus RC 300h Privilege

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...