Rijtest: BMW 320d EfficientDynamics EditionEfficiëntie op z’n Duits: de BMW 320d EfficientDynamics Edition.

Achterwielaandrijving, sneeuw en bergen zijn nooit een topcombinatie. Toch zagen we er weinig graten in om met een BMW 320d EfficientDynamics Edition richting de winterse Alpen te cruisen. Een goede set winterbanden als basis, sneeuwkettingen als ultieme redmiddel en een diepgeworteld geloof in de efficiëntie van de Duits-Oostenrijkse strooidiensten haalden ons probleemloos over de streep. De 320d ED had tot slot ook alles in huis om de lange Autobahn-rit lichtjes te verteren: comfort, een kleine dorst en tegelijk voldoende vermogen om het Duitse tempo met overschot aan te houden.


Rijtest - BMW 320d ED 2015 01
Rijtest - BMW 320d ED 2015 03Rijtest - BMW 320d ED 2015 02

Dat minder cilinders en minder vermogen de rode draad naar zuinigheid zijn, is al lang geen evidentie meer. Toeval of niet, maar veel constructeurs lijken dat vandaag ook stilaan in te zien en beginnen hier en daar terug wat aan up-scaling. Wie dan ook dacht dat de 316d zuiniger was dan de 320d ED, is eraan voor de moeite. Op papier drinken de in essentie gelijke krachtbronnen hetzelfde, maar het gemiddelde van 5,4 l/100 km dat we haalden met de 316d Berline en achttraps Steptronic automaat, werd in realiteit door deze 320 ED automaat met nog eens drie tienden verbeterd. Eerlijk gezegd, na de heenrit tikte de teller zelfs 4,9 l/100 km aan, maar de lokroep van het Freie Fahrt verkeersbord klonk te verleidelijk. Zeker gezien het verkeer en de weersomstandigheden dat toelieten.

Rijtest - BMW 320d ED 2015 04

Rijtest - BMW 320d ED 2015 06Rijtest - BMW 320d ED 2015 05

Wat tijdens de heenrit niet altijd het geval was. Tussen Stuttgart en Ulm werden we verrast door bakken sneeuw die uit de hemel werden gekieperd. Het glooiende asfalt kleurde al snel wit, de zichtbaarheid was nul. Lag het aan onze ogen, of weerkaatste dat anders zo lovende witte LED-licht veel harder tegen de sneeuwvlokken dan die goede ouderwetse gele halogeenstralers van onze medeweggebruikers? Het betekende onmiddellijk een rustpauze voor de 163 paarden die het 2.0-liter blok levert. Ook het ruime motorkoppel van 400 Nm mocht van ons even getemperd worden, want niemand staat te springen om in de ijzige koude de kettingen uit te halen en na te doen wat op de handleiding bij klaarlichte dag al zo ingewikkeld lijkt. Gelukkig lieten de voorgaande journalisten voldoende profiel over van het winterrubber en hield de Dreier zijn koers. Geen enkel moment leek het verloren, elektronica was zelfs niet nodig. Toegegeven, xDrive was puur voor het veiligheidsgevoel welkom geweest, maar de kern luidt als volgt: in winter driving, tires are everything!

Rijtest - BMW 320d ED 2015 16

Rijtest - BMW 320d ED 2015 18Rijtest - BMW 320d ED 2015 17

Eens de Autobahn verlaten werd, viel op dat de symbiose tussen de achttraps automaat en 2.0-liter van een vriendschap bij de 316d tot een ware Bromance ontwikkelde in de 320d. De motor is nóg alerter en het schakelen gebeurt nóg meer op de achtergrond. Tenzij dan in de ECO-stand waarin de EfficientDynamics Edition standaard telkens opstart, want daarin voelt alles –zeker in heuvelachtig tot bergachtig landschap – heel loom aan. Toegegeven, wij reden daarom 99% van de tijd in Comfort-modus en vonden het dan ook wat jammer dat die instelling van de Driving Experience Control niet in het geheugen werd opgeslagen. Tot slot moesten we ondanks een steeds beter samenwerkend navigatiesysteem met automaat bij afdalingen vaak zelf de versnellingen kiezen om onze remschijven uit roodgloeiende toestand te houden.

Rijtest - BMW 320d ED 2015 10

Verder is er geen slecht woord over de 3-Reeks Berline te schrijven. Ondanks de magere facelift blijft zijn voorkomen bijdetijds, het rijcomfort nam nog verder toe en de aandrijflijn is dodelijk efficiënt. Handig is ook de 40:20:40-verhouding waarmee de achterbank is neer te klappen, zodat snowboard en ski’s meekunnen zonder vele zitplaatsen te hypothekeren. Met 480 liter bagagevolume kan je ook die boots en extra kleren kwijt zonder een dakkoffer te moeten monteren. Wij waren weliswaar maar met twee. Met drie moet nog lukken, maar met 4 + bagage wordt het vermoedelijk wat moeilijk…

Rijtest - BMW 320d ED 2015 14Rijtest - BMW 320d ED 2015 12

Rijtest - BMW 320d ED 2015 13

Conclusie
De BMW 320d EfficientDynamics Edition is de Duitse efficiëntie zelve. Hij heeft vermogen met overschot om de Autobahn af te knallen en is tegelijk heel zuinig. De CO2-uitstoot is met 99 g/km voor de automaat de laagste in het hele 3-Reeks gamma en fiscaal is hij daarmee uiterst interessant. Het rijcomfort lijkt er vergeleken met de pre-LCI nog op verbeterd en het weggedrag is perfect gebalanceerd, zelfs als er wat sneeuw komt opdraven. Goede winterbanden zijn natuurlijk de sleutel tot alles, twijfelaars kunnen nog steeds terecht bij een nog veiligere xDrive-motorisatie.

Overzicht
+ Veel vermogen, laag verbruik
+ Comfortabel en gebalanceerd rijgedrag
+ Automaat

– Prijzen & opties

Rijtest - BMW 320d ED 2015 07

Tekst & Foto’s: Tim De Baets