Officieel: Nissan GT-R (2016 update)De huidige generatie Nissan GT-R (R35) zou nog twee jaar moeten meegaan, een kleine update (met ondermeer een strakke grille, +20 pk, nieuw interieur, sportuitlaat, …) moet voor het blijvende succes zorgen.

De Nissan GT-R bezorgde de Europese – vooral de Duitseautoconstructeurs behoorlijk wat kopzorgen. Niet enkel is hij bijzonder scherp geprijsd en bevat hij een hoop vermogen, dankzij de vele technologische hulpsystemen is hij voor groot en klein geschikt. De introductie van deze GT-R gebeurde reeds in 2007, intussen kregen we gelukkig wel diverse updates en deze ‘MY16’ versie zou de allerlaatste (grondige) zijn alvorens de Japanners tegen het einde van dit decennium met een volledig nieuwe generatie Godzilla naar buiten komen.

Visueel is het relatief gemakkelijk om een GT-R MY16 te onderscheiden van zijn voorgangers met dank aan de vernieuwde styling met een grotere grille met brede V, agressieve motorkap, strakkere bumpers en extra roosters achteraan. Daar kan je ook een nieuwe titanium uitlaat terugvinden, de koperkleurige Blaze Metallic koetswerkkleur is overigens ook nieuw.

Binnenin zijn de verschillen direct herkenbaar zoals een sterk gereduceerd aantal bedieningselementen, groeide het infotaimentsysteem zowel fysiek (8 inch) als functioneel. De vele metertjes werden geherstructureerd in het nieuwe Display Command Control Unit tussen de voorstoelen waardoor het PlayStation gevoel toch al wat minder sterk aanwezig is.

Onder de motorkap ligt er nog steeds een 3.8-liter V6 die verantwoordelijk is voor héél véél (bereikbaar) plezier, voortaan capabel om 570 pk te genereren wat een toename is van 20 pk. De zestraps automaat zou sneller en efficiënter schakelen dan ervoor en daarnaast zorgt een stijver chassis en aangepaste ophanging voor een verbeterde wegligging en bijhorende stabiliteit.

Als alles wat goed loopt duikt deze Nissan GT-R MY16 normaal tegen de zomer op in België, de vanafprijs ligt nog steeds onder de magische 100.000 euro grens.