Officieel: Mercedes GLC-Klasse Coupé SUVMercedes blijft het – alreeds grote gamma – uitbreiden en lanceert voor het eerst een sportief gelijnde compact SUV: de GLC Coupé!

Nadat Mercedes van hun GLE – de opvolger van de succesvolle ML – zowel een reguliere SUV als blitse Coupé uitvoering voorzag volgen ze dezelfde strategie voor de GLK opvolger. Die ziet er een pak strakker uit als GLC en zal ongetwijfeld een groot succes worden wegens de sterke interesse voor dergelijke terreinwagens, de komst van een GLC Coupé was dus een logisch gevolg. Ooit nog voorgesteld in Azië als concept maar intussen gepresenteerd op het Autosalon van New York, tegen de herfst beleeft hij zijn marktintroductie.

Designmatig volstond het – simplistisch gezegd – om de GLC een coupé-achtige looks mee te geven, Das Haus schonk de nieuwe variant ook nog eens acht centimeter in de lengte. In de hoogte ging er dan weer vier centimeter af. Klinkende woorden zoals dynamisch, compact, hot, cool, stijlvol, gespierd en expressief vloeien rijkelijk in het persdossier, wij houden het erop dat de GLC Coupé een knappe verschijning is en dat het geheel misschien net wat meer aanspreekt dan bij de groteske GLE Coupé. Personalisatie is nog steeds het toverwoord in autoland, net zoals bij gelijk welk ander Mercedes’ model kan je ook bij deze SAV (Sports Activity Coupé, zeg nooit SUV) rekenen op een breed gamma aan packs, uitvoeringen, chroom, velgen (tot 20″), koetswerkkleuren, … om jouw droomconfiguratie te maken. Bij de start is er hier ook een aangedikte Edition1 uitvoering.

Omtrent het interieur hoeven we niet bijzonder veel (digitale) inkt te verspillen, het bijzonder strakke geheel komt rechtstreeks over van de reguliere GLC SUV. Achteraan zullen de grotere personen iets minder hoofdruimte hebben wegens de aflopende daklijn, in de koffer past 491 tot 1.205 liter bagage. Ook hier kan je bijzonder ver gaan met diverse materialen, uitvoeringen, ..

Het motorenpalet van de Mercedes GLC Coupé omvat acht verschillende varianten met voor ieder wat wils tussen de vier diesels en vier benzines met ondermeer een GLC350e Coupé plug-in variant (320 pk – 60 g/km CO2 – 30 km elektrisch rijbereik) en GLC43 AMG (367 pk) variant. Alvorens je te enthousiast wordt, deze speciale versies komen pas later. Beginnen doet Mercedes met twee diesels en een benzinemotor, steeds in combinatie met 4MATIC vierwielaandrijving en de negentraps automaat (behalve de plug-in, die heeft nog de zeventraps).

– GLC220d 4MATIC Coupé – 170 pk – 400 Nm – vanaf 131 g/km CO2
– GLC250d 4MATIC Coupé – 204 pk – 500 Nm – vanaf 131 g/km CO2
– GLC250 4MATIC Coupé – 211 pk – 350 Nm – vanaf 159 g/km CO2

Zowat alle bekende veiligheidsfeatures (actief en passief), gadgets en rijhulpsystemen komen over van de GLC en consorten en zorgen er samen voor dat alle inzittenden veilig op hun bestemming zullen geraken. Zowel het stuurgevoel, dempers (optioneel luchtvering) en ophanging werd afgesteld met een sportieve, dynamische focus die je zou verwacht van een dergelijke blitse sportcoupésuv toch blijft Mercedes rekening houden met het comfort van de eindgebruiker(s).

Voor een prijsindicatie is het nog iets te vroeg, een reguliere Mercedes GLC start net onder de 46.000 euro dus reken daar een beperkte surplus bij voor je GLC Coupé!