Officieel: Mercedes-AMG GLC43 4MATIC [367 pk / 520 Nm]Drukke tijden daar in Affalterbach, na de C43 Coupé/Cabrio en E43 Berline krijgen we nu ook reeds een Mercedes-AMG GLC43 AMG!

Terwijl de oude GLK ‘compact SUV’ geen enkele AMG behandeling kreeg heeft Mercedes die ‘fout’ rechtgezet met een high performance variant van de populaire GLC. Niet meer onder de ‘AMG Sport’ noemer maar als GLC43 AMG, iets dat we ook al zagen bij de C-Klasse Coupé, C-Klasse Cabriolet en recentelijk nog de nieuwe E-Klasse.

De gloednieuwe Mercedes-AMG GLC43 krijgt eveneens een 3.0-liter biturbo V6 benzinemotor toegewezen, goed voor 367 pk en 520 Nm. Daarmee ben je in staat om in minder dan 5 seconden het eerste honderdtal te bereiken in de gekende stoplichtsprint, met een gezonde topsnelheid van 250 km/u lijkt de GLC-Klasse op het eerste zich ook niets te kort te komen. Deze potente Duitser krijgt een normverbruik mee van 8,3 liter benzine per 100 km, qua CO2 uitstoot moet je toch rekenen op 189 g/km.

Net zoals bij de soortgelijke E-Klasse rekent de Mercedes-AMG GLC43 steevast op 4MATIC vierwielaandrijving maar om een dynamisch weggedrag te voorzien focust het systeem in normale omstandigheden op de achteras (31:69). In combinatie met de negentraps automaat, de sportophanging (op basis van de luchtvering) en de DYNAMIC SELECT kan je deze GLC43 AMG zowel comfortabel als sport (en alles ertussen) aanwenden in alledaagse situaties.

Deze eerste potente versie van de GLC (later zou er nog een GLC63 AMG variant – kunnen – volgen) doet het met een aangedikt uiterlijk, ondermeer een nieuwe grille, 20″ lichtmetaal, vierdelige sportuitlaat en zwarte spiegelkappen zorgen daarvoor. Binnenin heerst er ook een sportieve sfeer met veel chroom, alcantara, sportzetels, sportstuur en de obligatoire AMG badges.

Net zoals die Mercedes-AMG E43 4MATIC beleeft de GLC43 4MATIC zijn wereldpremière op het aankomende Autosalon van New York, net na de zomer verwachten we dat de eerste exemplaren zullen opduiken in het Belgische dealernet. Prijzen zijn er op dit moment nog niet.