Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)

Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)Niets dan lof voor de nieuwe Mazda MX-5. Maar behalve de 2.0 Sport heeft Mazda ook de 1.5 SkyActiv-G motor met 130 pk in de aanbieding. Een bescheiden instapper of de spreekwoordelijke ‘sweet spot’?!

Op papier ziet het er nochtans niet meteen rooskleurig uit voor de basis MX-5. Tegenover de 2.0 Sport levert de 1.5 niet alleen 30 pk en 50 Nm koppel in, maar ook het gegeerde mechanisch sperdifferentieel en Bilstein-sportdempers. Toch valt de meerprijs voor de 2.0-liter van maar liefst 5.100 euro niet te onderschatten en is de vijftienhonderd des te relevanter.

Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)

Minder is meer wordt dan al vaak geopperd, maar vaak willen we dat dan ook proefondervindelijk controleren. Aan de buitenzijde ziet de 1.5 er in elk geval quasi identiek uit als zijn krachtigere broer. En ook binnenin geen verrassingen. Zelfs de niet-Recaro basisstoelen van de Mazda MX-5 zitten verrassend comfortabel en doen wat dat betreft beter dan de standaard strijkplankjes van het voorgaande model. So far so good.

Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)

Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)

En het wordt beter. Want daar waar de 2.0-liter ons nooit helemaal kon overtuigen qua gretigheid om omwentelingen te maken, doet de 1.5 dat stukken liever. Zoals het een atmosferisch blok betaamt voelt het toerenbereik lineair aan tot helemaal aan de begrenzer en loont het echt wel de moeite de laatste van die 7.000 toeren te gebruiken. Ook al omdat het motortje daar pas zijn volle 131 pk vrijgeeft. Het vliegwiel voelt tegelijk lichter aan waardoor tussengas geven bij het terugschakelen minder stroef aanvoelt. Gekoppeld aan de nog steeds erg amusante manuele zesbak zit de aandrijflijn de vederlichte MX-5 als gegoten, en mis zelfden of nooit de krachtigere versie.

Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)

Hoe het dan zit met de ruime hoeveelheid koetswerkrol waar vaak over geklaagd wordt? De 2.0-liter Sport heeft er door zijn aangepaste ophanging minder last van, maar ook hier weinig of geen klagen daar het de 1.5 transparanter maakt in de bochten, misschien zelfs nog dat tikkeltje amusanter. Tevens geholpen door Yokohama’s die duidelijk transparanter reageren richting limiet dan de Bridgestone’s van de ‘Sport’.

Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)

Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)

Of we het sperdifferentieel dan niet missen? Ja en nee. Enerzijds stelt de 1.5 het met minder vermogen waardoor de hoeveelheid beschikbare tractie sowieso gunstiger is. Anderzijds gebeurt het toch nog dat het binnenste wiel durft te slippen, maar echt gemist hebben we het niet. Want ook deze MX-5 is in de eerste plaats een amusante, sportieve roadster, beter dan een echte sportwagen. Bijgevolg rij je het autootje niet snel op 10/10 van zijn kunnen, maar is het meer genieten van zijn kunnen lager op de ladder.

Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)

Conclusie
Dat de minst krachtige versie bijgevolg de meest homogene is doet ons plezier. Niet alleen steek je daarmee 5.100 euro in je zak (waarmee je dan weer lustig kunt shoppen in de opties), ook ligt het moderne motortje in lijn met de ‘less is more’-filosofie van het oorspronkelijk concept en het origineel uit ’89. Tezelfdertijd liggen ook de taksen en verzekering een tikkeltje lager, net als het verbruik. Met de eerste lentestralen in aantocht lijkt ons dat een erg faire deal. Wanneer kunnen we nog eens?

Overzicht:
+ Aandrijflijn
+ Homogeen rijgedrag
+ Prijs
+ 100% fun

– Sperdifferentieel ontbreekt
– Uithoudingsvermogen remmen

Rijtest: Mazda MX-5 1.5 SkyCruise (ND)

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...