Rijtest: Ford Ranger facelift TDCi (2015)De nieuwe Ford Ranger komt nog functioneler voor de dag met frisse looks, efficiëntere motoren én een resem handige rijhulpmiddelen!

De award voor “stoerste Ford SUV” gaat in Amerika ongetwijfeld naar de knotsgekke F150 Raptor maar die is hier niet via de officiële weg te verkrijgen dus maakt de rest gelukkig nog een kans. Vergeet die compacte EcoSport, luxueuze Edge of populaire Kuga, de Ranger is hier dé meest avontuurlijke Ford van de familie. De eerste ‘echte’ generatie voor het Europese publiek maakte pas in 2011 zijn intrede en schopte het op relatief korte termijn tot de best verkopende pick-up in zowel Europa als de Belux met hier een marktaandeel van bijna 28%! Dat succes zorgde ervoor dat Ford vorig jaar een nieuwe generatie presenteerde, de Amerikanen zijn duidelijk niet van plan om hun pole position af te staan aan de voornamelijk Aziatische concurrentie.

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

Aan de buitenzijde koos Ford voor een logische opfrisbeurt met een gespierde, moderne look dankzij de nieuwe trapeziumvormige grille (met kleine designelementen van de F150), een streepje chroom hier en daar en wat typische karakterlijnen. Aan de stevige doorwaaddiepte (80 cm), hoge bodemvrijheid (23 cm), handig laadvermogen (1.260 kg) en indrukwekkende trekkracht (3.500 kg) werd niet geraakt. Ford voorziet van de Ranger een Super Cab (met noodzitjes achteraan) of een Double Cab (met vier volwaardige deuren), de laadbak kan open, gesloten (“Mountain Top”) of voorzien worden van een hardtop. Met de stoere bullbars, een strak koetswerkkleurtje en shiny velgen (16″, 17″ of 18″) ziet de Ford Ranger er best stoer en mannelijk uit, toch is de kans klein dat hij lang proper zal blijven want met zo’n dergelijke pick-up wil je natuurlijk het liefst diep de modder in. Dat was toevallig iets waar Ford Belgium ook wel brood in zag en stuurde ons de Waalse bossen in voor een eerste kennismaking.

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

Eens we in de cabine geklauterd waren – en dat mag je best letterlijk nemen – vroegen we ons wel af of we hier te maken hadden met een no-nonsens werkpaard of toch een Focus, Kuga of Mondeo. Goedzittende zetels met zetelverwarming, kwalitatieve materialen (wel veel plastics), een hoogwaardige afwerkingsgraad en het gekende SYNC2 infotainmentsyteem met handige navigatie, connectiviteit en multimedia. Ook vele gadgets zoals verkeersbordenherkenning, parkeersensoren, adaptieve cruise control en rijstrookassistentie tekenen present in de nieuwe Ford Ranger. Wanneer je gaat offroaden volgens het boekje heb je hier ongetwijfeld niet bijzonder veel aan, wanneer je tussen de bossen (boswachters), velden (jagers), werflocaties (aannemers) of dergelijke reist kan je dergelijke luxevoorzieningen ongetwijfeld wel appreciëren. De isolatie is voortreffelijk – zeker wanneer je beseft dat je in een pick-up vertoeft – maar wanneer je de dieselmotor onder belasting zet weerklinkt de dieselsoundtrack duidelijk binnenin.

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

Die pure – bijna macho-achtige – duivels klanken kunnen afkomstig zijn van twee verschillende motorisaties, enerzijds de 2.2-liter TDCi viercilinder met 160 pk / 385 Nm (+ 10 pk / + 10 Nm ivm de vorige generatie) en anderzijds de 3.2-liter TDCi vijfcilinder met 200 pk / 470 Nm. Beiden zijn te verkrijgen met een manuele versnellingsbak met zes verzetten of een zestraps automaat. Voor de volledigheid geven we nog graag mee dat de topsnelheid op 175 km/u ligt en je tussen de 10,6 en 12,8 seconden nodig hebt om vanuit stilstand te accelereren naar het eerste honderdtal. Verbruiksmatig heeft Ford het over 6,5 à 8,9 liter diesel per 100 km, wanneer je het volledige potentieel van deze avonturier aanspreekt mag je daar wel nog een stevige slok wat liters brandstof bijrekenen. Interessant is ook de beschikbaarheid van een ECO variant van de 2.2 TDCi, deze heeft dan slechts een sleepvermogen van 1.800 kg maar kan wel rekenen op een beperkte CO2 uitstoot (171 g/km) en verbruik (6,5 liter / 100 km).

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

De plichtbewuste Ranger is steeds vierwielaangedreven maar met behulp van een schakelaar kan je ook achterwielaandrijving selecteren wanneer je rustig (zuinig) kilometers wilt malen. Tot 120 km/u kan je al rijdend wisselen, optioneel kan je ook de 4×4 low range activeren (tot 30 km/u) wanneer je écht op avontuur trekt. Dat avontuur (zowel op verharde als onverharde wegen) verloopt bovendien zéér vlot wanneer je al enkele jaren een rijbewijs bezit en wat kan wennen aan de gigantische buitenafmetingen van de Ford Ranger. Vervolgens moet je enkel nog een vertrouwensband opbouwen met het slappe stuurgevoel, al begrijpen we best dat we hier geen Fiesta ST of Focus RS scherpte mogen verwachten. Over het comfortniveau hebben we dan weer niets te klagen, te danken aan de unieke ophanging: schroefveren vooraan en bladvering achteraan met dubbelwerkende schokdempers. De Ford Ranger behoudt ook zijn maximale vijfsterrenscore die hij in 2012 van Euro NCAP ontving.

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

De nieuwe Ranger staat in de Ford catalogus met vier uitrustingsniveau’s zijnde XL (Super Cab), XLT, Limited en de Wildtrak topuitvoering met ondermeer 18″ velgen, elektrisch verstelbare zetels, een exclusieve Pride Orange koetswerkkleur en de unieke sportbeugel. De prijzen starten bij €24.195 (Super Cab, 2.2 TDCi 4×4 manueel XL) en gaan door tot €33.105 (Double Cab, 3.2 TDCi 4×4 automaat Wildtrak), exclusief BTW. Daarmee geven ze al goed aan dat ze zich richten tot een professioneel doelpubliek, gezien het sterke marktaandeel geen slechte marktpositionering. Wil je niet uit de boot vallen bij de Ranger vriendenclub, doe dan zoals de meerderheid in België en opteer voor de Double Cab (98%), 3.2-liter vijfcilinder (76%), een automaat (55%) en de Wildtrak (56%) variant.

Conclusie
Met deze grondige vernieuwing moet het noeste werkpaard van Ford, de Ranger, zich de volgende jaren ook boven de Hilux, L200, D-Max, Amarok en Navara weten te positioneren in de verkoopcijfers. De 2.2-liter viercilinder TDCi motor werd wat krachtiger en tegelijk zuiniger maar toch lijkt iedereen per direct voor het Wildtrak topmodel – inclusief soepele vijfcilinder – te gaan. Of je er nu recreatief mee wil gaan offroaden, een betrouwbare avonturier zoekt of een noeste werkkracht nodig hebt voor je professionele bezigheden, de Ford Ranger zal steevast paraat staan én dat met een bijzonder comfortabele inborst. Naast de logische nadelen, het (zeer) lichte stuurgevoel en het onnatuurlijke gevoel van luxe in een pick-up speelt de stevige levertermijn de Ford Ranger misschien wel het meest parten. Even (door)zoeken dus naar een mooie stockwagen tenzij je écht enkele maanden wil wachten op die zelf samengestelde droomconfiguratie.. Keerzijde van de medaille zeker?!

Overzicht:

+ Noeste werkkracht, op elk terrein/moment
+ Rijhulpsystemen / gadgets
+ Comfortniveau
+ Praktische ingesteldheid
+ Segmentleider

– Stevige levertermijn
– Vaag stuurgevoel
– … de klassieke pick-up nadelen (stevige prijs, dito verbruik, ruwe materiaalkeuze, gigantische buitenafmetingen, luidruchtig, …)

Rijtest: Ford Ranger facelift (2015)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem