Officieel: Bugatti Chiron [1.500 pk / 1.600 Nm]Vergeet die Bugatti Veyron, hier is de brutale ChironThe king is dead, long live the king!

Daar waar de Veyron reeds een van de meest indrukwekkende projecten in de moderne autogeschiedenis was heeft Bugatti de onmogelijke taak om hem de overtreffen met verve voltooid. Visueel komt de Chiron ongelooflijk agressief voor de dag met heel wat invloeden van de Vision GT designstudie van vorig jaar, wie door het vernieuwde lijnenspel kijkt ziet natuurlijk overduidelijk overduidelijk nog steeds de Veyron schitteren. De scherpe neus – en symmetrisch design – is dan weer een verwijzing naar de legendarische Type 57SC Atlantic.

Onder de motorkap ligt de kolossale 8.0-liter W16 (technisch gezien het samensmelten van twee V8’s) die in de Chiron maar liefst 1.500 pk en 1.600 Nm weet te genereren! Dit immense vermogen gaat via een zeventraps DSG automaat (van Ricardo) richting de vier wielen om het Franse gevaarte toch ietwat in bedwang te kunnen houden. Nul naar honderd zou lukken in 2,3 seconden en indien je het klaar ziet te spelen (nergens heb je voldoende speelruimte) moet je in staat zijn om 460 km/u te bereiken! Daarvoor heb je ook de befaamde “tweede sleutel” nodig die het volledige vermogen vrijgeeft, zonder die geraak je maximaal aan 420 km/u..

Op de planning staan er 500 exemplaren, vermoedelijk zitten er hier ook dakloze Chiron’s tussen. In tegenstelling tot de concurrentie had Bugatti het iets moeilijker om hun gelimiteerde oplage aan de man te brengen, intussen zouden er reeds meer dan 100 bestelbonnen getekend zijn. Dat is in principe al goed voor bijna twee jaar productie, deze zomer moeten de eerste Chiron’s al opduiken!