Officieel: Kia Optima (Plug-in) Hybrid [205 pk / 395 Nm]

Officieel: Kia Optima (Plug-in) Hybrid [205 pk / 395 Nm]Van de nieuwe Optima voorziet Kia wederom een zuinige Hybrid uitvoering, nieuw is wel de plug-in Hybrid variant!

Met de toevoeging van een elektromotor – en een stevige batterij – kan je van een bestaande wagen met een benzine- of dieselmotor een behoorlijk zuiniger geheel maken. Op lage snelheid maak je gebruik van de opgeslagen energie om de motor aan te drijven, wanneer de opgewerkte energie van de verbrandingsmotor overbodig is kan je die gemakkelijk opslaan voor later nuttig aan te wenden. Na een eerste generatie hybridewagens hebben de autoconstructeurs (voornamelijk uit het Oosten) het concept al sterk weten te verfijnen, Kia komt daardoor nu op de proppen met een nieuwe Optima Hybrid en voor het eerst met een stekkervariant daarvan. Op die manier kan je de batterij handmatig opladen aan een laadpaal of stopcontact!

De visuele verschillen met een Kia new Optima en de Optima Hybrid’s zijn wederom heel minimaal. De actieve grille, nieuwe bumpers en gewijzigde achterkant zorgen voor een verbeterde luchtstroom (= minder weerstand dus minder verbruik), hetzelfde idee zit achter de unieke velgen. Met je stoere ECO en HYBRID badges toon je vervolgens jouw ecologische bekommernis aan de buitenwereld. Het verschil tussen de Optima Hybrid en Optima Plug-in Hybrid herken je aan de laadklep bij het linkervoorwiel. Binnenin is alles ook relatief ongewijzigd gebleven, toch krijg je een ECO powermeter in de plaats van een toerenteller én is het fijnwerkende infotainmentsysteem voorzien van een aangepast menu dat je handige info geeft omtrent de energiestroom, rijbereik, zuinigheidstips, …

Onder de motorkap ligt er een 2.0-liter viercilinder GDi benzinemotor met 154 pk, hier vergezeld van een elektromotor (68 pk), batterijpack (8,8 kWh, tot 60% efficiënter dan ervoor!) en de zestraps automaat. Goed voor een totaalvermogen van 205 pk en een elektrisch rijbereik van 43 kilometer, erna moet je weer energie verzamelen of – in het geval van de plug-in variant – de Koreaan even aan de stekker hangen. Met een volle benzinetank én batterij geraak je bijna 1.000 km ver, in theorie natuurlijk. Verdere technische informatie (CO2 uitstoot, prestatiecijfers, …) werden nog niet meegedeeld door Kia.

De ecologische keuze voor een Optima (Plug-in) Hybrid heeft geen direct invloed op de bagagecapaciteit van de Kia, de batterijen zitten namelijk onder de achterbank. De plug-in variant kan je overigens volledig opladen in minder dan 3 uur aan een regulier 240V stopcontact!

De Kia Kia Optima Hybrid’s beleven jammer genoeg eerst hun wereldpremière op de Chicago Auto Show (midden februari 2016), een Europese lancering is pas voorzien in het najaar. Hopelijk dan direct met de Optima Sportswagon erbij?


Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...