Rijtest: Nissan Pulsar GTDe Nissan Pulsar GT laat de ‘i’ voor wat ze is en kiest resoluut voor een meer volwassen combinatie van snelheid en comfort.

Terwijl Nissan de laatste jaren vooral inzet op SUV’s en crossovers zijn de hedendaagse grondleggers van het populaire genre in kwestie de klassieke hatchback nog niet vergeten. De belegen Almera badge werd ingeruild voor het vertrouwde Pulsar met bovenaan de hiërarchie de Pulsar GT.

Rijtest: Nissan Pulsar GT

Onder het erg bescheiden uiterlijk dat, op licht afwijkende bumpers, standaard 18 duims velgen en verduisterde koplampen na, nauwelijks verschilt van het reguliere model, ligt Nissan’s 1.6 DIG-T turbo benzinemotor; Goed voor 190 pk en 240 Nm koppel tussen 1600 tpm en 5200 tpm. Gekoppeld aan standaard manuele zesbak met kortere verzetten sprint de GT naar de 100 km/h in 7,7 seconden en naar een topsnelheid van 217 km/h. Maar zoals de badge al aangeeft draait het bij deze Pulsar GT niet zozeer puur om prestaties.

Rijtest: Nissan Pulsar GTRijtest: Nissan Pulsar GT

Want zijn de optische verschillen met de reguliere Pulsar al gering, dan zijn ook technisch de verschillen eerder beperkt. Enerzijds werd de elektronisch gestuurde stuurservo een tikkeltje scherper afgesteld, is er achteraan extra chassis-versteviging aangebracht en kreeg de GT een aangepaste ophanging met stuggere dempers voor- en achteraan. Anderzijds stelt de GT het zonder een echte sportophanging, een volwaardige sper of andere technische toeters en bellen die liefhebbers van de betere hot hatches doet watertanden. Om maar te zeggen, Nissan heeft vooral aan de finesse gewerkt, beter dan deze Pulsar helemaal op scherp te stellen.

Rijtest: Nissan Pulsar GT

Rijtest: Nissan Pulsar GTRijtest: Nissan Pulsar GT

Resultaat? Een op zich fijn sturende hatch die het zoals reeds gezegd vooral van zijn raffinement moet hebben. De 1.6 turbo benzine, die we onder andere ook kennen van de Renault Clio RS (Trophy) en Nissan Juke Nismo (RS) toont zich in de Pulsar van zijn meest bescheiden kant en laat zich kenmerken door een fluisterstille werking met veel koppel in het middelste toerengebied, maar nogal weinig fut eenmaal de 5.000 toeren gepasseerd. Kortom, je rijdt de GT vooral op koppel, beter dan dat je de toerenbegrenzer gaat opzoeken in elk van de zes verzetten van de voorts weinig inspirerende handbak. Gevolg is dat het gemiddeld verbruik daardoor aardig meevalt. Zo tikte de boordcomputer na een week af op om en bij de 7 liter/100 km.

Rijtest: Nissan Pulsar GT

Rijtest: Nissan Pulsar GTRijtest: Nissan Pulsar GT

Nissan plaats de Pulsar GT, in tegenstelling tot tal van andere Europese landen, op de Belgische markt enkel als topversie voor de meeneemprijs van 27.350 euro. Daarvoor krijg je een full option Pulsar met onder andere een lederen interieur met dubbele witte stiksels, automatische klimaatcontrole met twee zones, xenon koplampen, key-less entry & go, infotainmentsysteem met navigatie en Bluetooth, een opgewaardeerde geluidsinstallatie, een achteruitrijcamera met 360° zicht, stoelverwarming, dode hoek assistent, autonome noodremhulp, cruise control en ga zo maar door. Kortom, alles wat je de dag vandaag van een moderne hatchback verwachten mag.

Rijtest: Nissan Pulsar GT

Door deze eigenzinnige marktstrategie heeft de Pulsar GT op het eerste zicht weinig directe concurrenten. Kia’s (Pro) Cee’d GT, Peugeot 308 GT of Seat Leon 1.4 FR komen nog het dichtst in de buurt – zij het elk met hun eigen klemtoon. Zo speelt de KIA minder de kaart van het understatement, terwijl de Peugeot zonder meer de stijlvolste is en de Seat, samen met de Koreaan, scherper uit de hoek komen. Toch kan geen van allen concurreren met de prijszetting van de Nissan – toch voor zover je bij diezelfden alle opties licht tenminste.

Conclusie
Niet dat deze Pulsar GT daarmee incontournable wordt. Daarvoor is de styling voor velen wellicht iets te bescheiden, terwijl de sportieve chauffeur vast op zijn honger blijft zitten. Wie echter op zoek is naar een comfortabele, geraffineerde en ruime hatchback met tal van snufjes en veiligheidssystemen, is bij deze Pulsar GT aan het juiste adres. Dat er desalniettemin nog heel wat ruimte over is voor een heetgebakerde (Nismo?) variant staat buiten kijf. Daarvoor is de motor net niet scherp genoeg, de versnellingsbak te wazig en de styling zowel aan de buiten als binnenzijde te anoniem.

Overzicht:
+ Value for money
+ Krachtige, geraffineerde motor
+ Ruim interieur
+ Gadgets

+/- Nogal anonieme styling

– Prijspolitiek

Rijtest: Nissan Pulsar GT

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye