Kort Getest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Kort Getest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi faceliftDe Santa Fe, de grootste SUV van Hyundai, krijgt een visuele opfriskuur en technologie-injectie om hem de komende jaren ook interessant te houden in dit competitieve segment.

Compacte SUV’s, terreinwagens en crossovers blijven het hier ongezien goed doen, zo goed zelfs dat Hyundai sinds 2000 in Europa reeds 1.200.000 soortgelijke bolides wist te verkopen. Wat ooit begon met een Tucson, ix45 en ix55 resulteert vandaag de dag in een bijzonder compleet aanbod met ondermeer een gloednieuwe i20 Active, de ijzersterke Tucson (en zijn ix35 voorganger) en een (Grand) Santa Fe. Deze laatste is – de Genesis buiten beschouwing gelaten – de grootste Hyundai en is voorzien van de meeste luxe en gadgets maar ook deze zijn onderhevig aan de geest des tijd dus moesten de Zuid-Koreanen terug naar de tekentafel voor een deugddoende facelift. Op het Autosalon van Brussel konden alle 555.000 bezoekers de “new Santa Fe” reeds ontdekken op de stand van Hyundai, wij mochten er in de nabijheid van de Heizel al even met rijden!

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Alvorens we wat testkilometers opdeden zochten we (met een scherp oog) de visuele verschillen tussen de derde generatie Hyundai Santa Fe en zijn New Santa Fe evenknie. Zo bemerken we een scherpe(re) zeshoekige grille (à la Tucson) met een nieuwe positie voor de LED dagrijlichten, Xenon lichtblokken, nieuwe velgen (17″, 18″ of 19″), strakkere lichtblokken achteraan met LED technologie en grotere beschermplaten rondom. Naast dondergrijs, lichtgrijs en zwart zijn er ook enkele knappe koetswerkkleuren beschikbaar in de personalisatiecatalogus, ga gerust eens voor het knappe Ocean View (blauw), Tan Brown (bruin) of Red Awesome (rood).

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift 12Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Binnenin blijven de retouches bij deze Hyundai Santa Fe facelift beperkt tot het instrumentencluster, de middenconsole en het navigatiesysteem. De materiaalkeuze en afwerkingskwaliteit ging erop vooruit, een soortgelijke progressie zagen we ook bij de opgefriste i40 Wagon. Met een meetlat bij de hand zal je bemerken dat het infotainmentsysteem nu 8″ groot is wat één inch meer is dan voordien, alle versies krijgen het prima werkende systeem nu bovendien in de basisuitrusting! Zeven jaar lang mag je hier gratis genieten van Tom Tom Live Services waardoor je in realtime – en behoorlijk vlot, scherp en leesbaar – op de hoogte wordt gehouden van files, (mobiele / vaste) flitsers, weer updates en POI’s. Het Infinity Premium Sound System rekent op 12 speakers (goed voor 630W) en met de introductie van digitale radio (DAB) kan je daar goed van genieten.

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi faceliftRijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Achteraan is er voldoende ruimte, zelfs voor volwassenen. Met de verstelbare achterbank (270 mm) kan je overigens wat schuiven met laad- of beenruimte, met de Family Pack optie verkrijg je nog twee extra zitplaatsen in de koffer. De nieuwe Hyundai Santa Fe doet het met minstens 516 liter en maximaal 1.680 liter bagage, mocht dat nog steeds niet volstaan is er ook nog de Grand Santa Fe en/of de H1! Als vlaggenschip van Hyundai mag de Santa Fe natuurlijk uitpakken met een stevige brok luxe, denk dus maar aan elektrische zetels met geheugenfunctie, zetelverwarming en -verkoeling (!!), verwarmd stuurwiel, panoramisch open dak, … Naast het zwartlederen interieur van de testwagen is er ook een grijze of beige uitvoering!

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift.jpg

Onder de gestileerde motorkap van de Hyundai Santa Fe blijft de keuze tussen een 2.0-liter CRDi turbodiesel (150 pk / 400 Nm) of een 2.2-liter CRDi turbodiesel (200 pk / 440 Nm), beiden vanaf nu ook EURO6 gekwalificeerd! Daarnaast is de 2.2-liter de volle 3 pk sterker geworden en krijgen alle modellen het ISG systeem (Start/Stop) mee waardoor de CO2 uitstoot zakt naar 154 g/km (2.0 CRDi) of zelfs 149 g/km (2.2 CRDi BlueDrive). Naast een manuele zesbak is er ook een automaat met evenveel verzetten net zoals je kan kiezen tussen voorwiel- of vierwielaandrijving. De gloednieuwe automaat DCT7 met dubbele koppeling maakt jammer genoeg (nog) niet z’n intrede.. Bij een luxe SUV als de Hyundai Santa Fe maken sprintcijfers en topsnelheden niet zoveel uit, de grote brandstoftank van 64 liter schenkt de Koreaan een stevig rijbereik van bijna 1.000 km.

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi faceliftRijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Met de opfriskuur grijpt Hyundai wel de kans om de vele veiligheids- en rijhulpsystemen te vernieuwen of innovaties uit de Genesis en Tucson te integreren, denk aan een autonoom remsysteem, 360° camera, dodehoeksensor, slimme cruise control, automatisch parkeersysteem, … Daarnaast werd er ook gewerkt aan het isolatieniveau maar toch hoor je de dieselmotor bijzonder aanwezig binnenin, zeker bij koudstart.

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Vroeger had je de keuze uit drie uitrustingsniveau’s, nu verlaat de instapper (“Style“) het aanbod en moet je kiezen tussen Premium of Executive. De prijs start bij €41.849 (2.0 CRDi 2WD Premium) en gaat door tot net geen €50.000 (2.2 CRDi 4WD Automaat Executive). Dat is een stevige brok geld maar gelukkig komt Hyundai wel steevast een prima value for money verhouding, naast de rijkelijke basisuitrusting, een correct geprijsd optiebeleid en een fatsoenlijke bouwkwaliteit hebben ze met hun interessant 5 Years Triple Care een laatste troefkaart achter de hand.

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift 12Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Hyundai wil met deze New Santa Fe meedingen naar de gunst van de klant die eveneens interesse toont in de Audi Q5, Mercedes GLC-Klasse en Land Rover Discovery Sport. De pijlen richten op het premium segment is een nobele daad van Hyundai – overigens het bestverkopende Aziatisch automerk in België – ietwat ook de Jeep Cherokee, Kia Sorento, Mitsubishi Outlander, Nissan X-Trail en Volvo XC60 willen bereiken.

Conclusie

De kip met gouden eieren zal voor Hyundai in 2016 de populaire Tucson blijven maar met de toevoeging van een i20 Active en een gefacelifte Santa Fe willen ze dat succes nog wat verstevigen. Visueel blijven de aanpassingen beperkt tot wat cosmetische pennentrekken, binnenin krijgen we verbeteringen inzake infotainment, materiaalkeuze/afwerking, veiligheid en technologie. De dieselmotoren werden zuiniger (zowel qua verbruik als CO2 uitstoot), enkel jammer dat ze nog zoveel lawaai maken en dat de nieuwe automaat uit de i30 en i40 hier nog niet beschikbaar is.. De Hyundai Santa Fe heeft nog steeds een correcte prijs (al is het nog steeds geen koopje) en in tegenstelling tot sommige concurrenten pleeg je geen financiële zelfmoord als je wat enthousiast door de optielijst gaat, om nog maar te zwijgen van de onklopbare garantievoorwaarden!

Overzicht:

+ Strakke looks
+ Ruim + comfortabel interieur
+ Verzorgde afwerking / materiaalkeuze
+ Value for money: interessante (verbeterde) basisuitrusting
+ Zuinigere motoren (lagere CO2, krachtigere CRDi diesel, EURO6, ..)
+ Technologie-update (veiligheid- en rijhulpsystemen + infotainment)
+ 5 Years Triple Care garantiebeleid

– Dieselsoundtrack onder belasting
– Efficiënte 7DCT automaat ontbreekt
– Kunstmatig stuurgevoel

Rijtest: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi facelift

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...