Rijtest - MINI Clubman Cooper D - Header
De MINI Clubman 2.0 zoekt een nieuwe positie in het automobiele spectrum.

Tradities bewaren en tegelijk de wensen beantwoorden van Generatie X/Z gaan niet altijd even goed samen als milk & cookies. Retro mag dan nog wel hip zijn, van een prijzige vierwieler verwachten we nog nét niet dat hij kan vliegen. Even moeilijk is het al om het evenwicht te vinden tussen de verlangens van de speels ingezette tieners en de praktische noodzakelijkheden van jonge gezinnen. De reïncarnatie van de originele MINI door BMW mag dan wel een enorme one-fits-all hit gebleken zijn, de afgeleiden hebben het dan ook meestal iets moeilijker. Sommige experimenten mislukken, andere mogen blijven. De Clubman behoort tot de tweede categorie en krijgt na het passeren van 200.000 verkochte eenheden nieuw leven ingeblazen. De tweede generatie werd groter, praktischer en kreeg een opgewaardeerde uitrusting om een segmentje hoger te klimmen.

Rijtest - MINI Clubman Cooper D 03


Dat de MINI Clubman enkele maatjes gegroeid is, valt meteen op. Dat lengte en breedte respectievelijk toenamen met 27 en 9 centimeter is immers moeilijk te camoufleren. Om hogerop te gaan verloor hij ook wat van zijn speelse eigenzinnigheid: geen coupé meer met aanvullende “clubdoor” aan passagierszijde, maar nu vier volwaardige portieren aangevuld met de historische “split door” achteraan. De nieuwe MINI Clubman is voortaan een zesdeurs shooting brake. Opvallend zijn de nieuwe en enorme horizontaal uitgelijnde achterlichten met chroom omlijsting en de navigatievin met LED status-indicator van het alarmsysteem. Een andere gimmick is de projectie van het MINI logo vanuit de buitenspiegel aan bestuurderszijde op de grond. Ondanks de gegroeide wielbasis ziet de Clubman er voortaan minder uitgestrekt uit. Zo opnieuw minder eigenzinnig, meer doordeweeks. Het blijft tot slot een persoonlijke kwestie, maar uit sommige invalshoeken oogt de nieuwkomer behoorlijk druk gestileerd.

Rijtest - MINI Clubman Cooper D 05.

De toegenomen buitenafmetingen resulteren dankzij een toegenomen wielbasis in meer beenruimte voor de achterste passagiers en 82 liter extra bagageruimte. In de koffer van de MINI Clubman is er zo voortaan plaats voor 360 liter, amper 20 liter minder dan een Volkswagen Golf en exact evenveel als de BMW 1-Reeks. De Clubman zal nooit een Skoda Superb Combi zijn, maar op dat vlak is het stapje hogerop dus al geslaagd. Via een 40:20:40 split is de koffer nog uitbreidbaar tot 1.250 liter. Ook valt op dat de afwerking binnenin er enorm is op vooruitgegaan. Een airco, regensensor, automatische koplampen, radio-USB alsook Bluetooth compatibiliteit behoren allen tot de standaarduitrusting en optioneel zijn er heel wat high-end mogelijkheden zoals een Head-Up Display, Navigatie Professional met 8.8 inch display, adaptieve cruise control en voor het eerst elektrische zetels met geheugenfunctie. Die kunnen bekleed worden in meerdere luxueuze stofpatronen, leder of combinaties van beiden. Tot slot is ook de Comfort Access voor de achterste splitdeuren handig, waarmee een korte voetbeweging voldoende is om de deuren automatisch te laten opengaan (geloof ons, het werkt!). Ze terug (goed) dichtslaan vergt wel enige spierkracht gezien ze wat zwaar aanvoelen en ondanks de versmalde stijl tussen beide glaspartijen kan het doorbroken zicht naar achteren af en toe wat hinderen. Desalniettemin zijn we heel blij dat MINI deze historische knipoog koos te bewaren dan te opteren voor een traditioneel openende kofferklep.

Rijtest - MINI Clubman Cooper D 09Rijtest - MINI Clubman Cooper D 10

Rijtest - MINI Clubman Cooper D 12

Ook qua rijbeleving is de evolutie naar het ietwat hogere, doch vooral ook meer doordeweekse segment duidelijk. De MINI Clubman houdt een sportieve toets, maar is heel wat van zijn speelsheid verloren ten koste van een comfortabelere rijbeleving. De enkelvoudige strut vooraan en multilink achteraan maken van de Clubman een heerlijk bollende vierwieler. Je krijgt niet langer het gevoel dat je onderweg bent met een MINI-afgeleide, maar eerder met een comfortabele kilometerwreter die geen enkel probleem heeft met langere afstanden. De MINI Clubman was nog nooit zo matuur.

Rijtest - MINI Clubman Cooper D 08

De Clubman Cooper D motorisatie waarmee wij op stap gingen, lijkt het zoveelste perfect passende puzzelstukje in het geheel. In tegenstelling tot de laatste generatie MINI Cooper D waar een driecilinder het werk op zich neemt, kan je hier genieten van de 2.0-liter met een totaal vermogen van 150 pk en maximumkoppel van 330 Nm. Met andere woorden, de Clubman Cooper D staat motrisch op het niveau van de BMW 118d. De cijfers vertalen zich in een verhaal van comfortabel overschot aan elke snelheid, in elke vitesse. De achttraps automaat doet ook zijn intrede en verzorgt vanaf deze Cooper D optioneel voor onevenaarbaar schakelcomfort. Het verbruik varieert in realiteit tussen de 5 en 6 liter per 100 kilometer, de CO2-uitstoot tussen 109 en 115 g/km afhankelijk van de gekozen bandenconfiguratie. De Clubman Cooper D is met andere woorden een ideale daily driver, maar wat wel opvalt is het verschil tussen de achterwielaandrijving bij de BMW 118d en de voorwielaandrijving van de MINI Clubman Cooper D. De laatste heeft het immers opmerkelijk moeilijker om onder volgas de voortrein in het gareel te houden, want koppelstuur stuurt de neus nerveus van links naar rechts. We hopen – vermoedelijk tevergeefs – nog steeds dat BMW het voordeel van RWD ook bij de 1-Reeks voor ogen houdt. Het blijft tot slot ook een mooie differentiatie ten opzichte van de Clubman die nu in hetzelfde segment klanten tracht te vissen.

Rijtest - MINI Clubman Cooper D 15

Rijtest - MINI Clubman Cooper D 02Rijtest - MINI Clubman Cooper D 07

Prijsmatig is dat verschil alvast duidelijk genoeg, want een MINI Clubman One D is er al vanaf 23.740 euro, de BMW 116d kost minstens 25.300 euro. Het blijft weliswaar aardig wat geld voor wat in perceptie nog steeds een “MINI” blijft. Neem er de BMW optiepolitiek bij en de totaalprijs dikt al snel aardig aan. Onze MINI Clubman Cooper D startte bij 25.790 euro en werd met meer dan de helft daarvan opgespect tot 40.225 euro zonder buitensporig te doen. Premium, luidt het dan.

Rijtest - MINI Clubman Cooper D 14

Conclusie

De nieuwe MINI Clubman werd serieuzer, conventioneler en matuurder. Met alle positieve aspecten van dien: praktischer, comfortabeler en interessanter voor een grotere groep mensen. Anderzijds is daarmee ook heel wat van zijn speelsheid en eigenzinnigheid verloren gegaan. De MINI Clubman 2.0 zet een stap richting een hoger segment en lijkt daar met zijn toegenomen ruimte, comfortabeler rijgedrag en luxueuzere uitrusting voor ons verrassend goed in te slagen. De puzzel klopt perfect, alleen is het nog de vraag of de consumenten op dit type Clubman zitten te wachten en of ze daarvoor hun andere lease-preferenties links laten liggen.

Overzicht

+ Ruimer en praktischer
+ Comfortabeler
+ Combinatie Clubman Cooper D en achttraps automaat

– Overdesign
– Verlies aan eigenheid en speelsheid
– Prijzig voor in perceptie nog steeds een “MINI”

Rijtest - MINI Clubman Cooper D 13

Tekst & Foto’s: Tim De Baets