Rijtest: Maserati Quattroporte V6 DieselBij Maserati hebben ze sinds enkele jaren enkele uitvoerigen die zich richten op de zakelijke markt, toch nemen de blitse Italianen ook heel wat sportiviteit mee naar Paleis 1 op het Autosalon van Brussel!

Een Maserati met een dieselmotor blijft nog altijd wel wat vreemd klinken maar in Europa heb je een dergelijke motorisatie sowieso nodig om je modellen wat overlevenskracht te gunnen. In de voorbije jaren werden er in België steeds enkele honderden Maserati’s aangekocht, grotendeels te danken aan deze onconventionele krachtbron. Daarnaast heeft de keuze voor de koppelrijke zelfontbrander geen visuele invloed op het prachtige lijnenspel van je Ghibli of Quattroporte, ook de soundtrack is voldoende levendig om de Drietand karaktervol te kunnen vertegenwoordigen. Als je kijkt naar de prestaties (275 pk / 600 Nm), verbruik (8 liter bij normale rijstijl) en een aantrekkelijke CO2 uitstoot (158 g/km!) is die Maserati Ghibli misschien wel de perfecte leasewagen voor een succesvolle bedrijfsleider .. maar wie kan, ga toch maar voor die benzinemotor!

Het écht sportieve gamma uit Modena, de GranTurismo (coupé) en GranCabrio (cabriolet) blijven natuurlijk exclusief verbonden aan die benzinemotoren. Naast een “basismodel” (V8 – 450 pk) is er van beiden een Sport uitvoering (V8 – 460 pk) en een MC Stradale variant. Deze is even krachtig maar werd een stuk lichter (en dus sneller) dankzij het doordacht gebruik van materialen uit de racerij! Vorig jaar vierde Maserati zijn 100ste verjaardag en daardoor zijn er nog enkele MC Centennial Editions te verkrijgen van zowel de GranTurismo MC Stradale als de GranCabrio MC Stradale! Als alles goed loopt krijgen we volgend jaar een nieuw model op basis van het gelekte Alfieri Concept!