Preview: nieuwe Audi A4 [Berline / Avant]
De Belgische première van de nieuwe Audi A4 wordt beslist een enorme trekpleister voor het Autosalon van Brussel 2016.

Audi heeft in Brussel een enorme stand in Paleis 11 en Paleis 12 wordt zelfs omgetoverd tot een volledige Tech Hall waar alle laatste technologische nieuwtjes van Audi bewonderd kunnen worden. De slogan luidt immers nog steeds Vorsprung durch Technik. In première is vooral de Audi A4 een uiterst belangrijke gast, de Audi Prologue Allroad Concept, de Audi Q7 e-tron quattro en de Audi RS6 Avant Performance staan ook voor het eerst op Belgische bodem. De SQ5 TDI plus vervolledigt het lijstje premières, naast andere bekenden die jullie onderaan opgesomd terugvinden.

Maar eerst en vooral iets over de hoofdgast: de nieuwe Audi A4. Designmatig nog steeds heel herkenbaar, maar onderhuids alweer enkele stapjes vooruit. De A4 werd groter maar slankte tegelijk 120 kg af, terwijl de gekende TDI-motorisaties opnieuw een tikkeltje zuiniger werden. Binnenin doet de Virtual Cockpit uit de Audi TT zijn intrede en kan de wagen optioneel volgestouwd worden met de nieuwste rijdbijstandssystemen. Onze eerste bevindingen kunnen jullie hier al nalezen, al verkoopt deze Audi A4 op de leasemarkt sowieso al zichzelf.

De Audi Prologue Allroad Concept is nog niet te koop, maar is een voorbode van de toekomstige Allroad-filosofie. De Q7 e-tron wordt binnenkort wel al gelanceerd en combineert een 3.0-liter TDI van 258 pk en 600 Nm met een elektromotor van 94 kW en 350 Nm, samen goed voor 373 pk en een gecombineerd koppel van 700 Nm. In theorie (maar dat haal je dus nooit) verbruikt de Q7 e-tron slechts 1,7 l/100 km, de sprint van 0-100 km/u in slechts 6 seconden is dankzij de automaat en quattro-aandrijving dan weer voor iedereen kinderspel.

Grote en voldoende liquide meneren kunnen tot slot de allergrootste performantie terugvinden bij de RS6 Avant Performance. De 4.0 TFSI werd gekieteld tot maar liefst 605 pk en het maximumkoppel bedraagt 700 Nm (750 Nm in overboost). De luxueuze station wagon verslindt de 0-100 km/u tijd met 3,7 seconden en heeft tot 200 km/u zelfs maar 12,1 seconden nodig. Wie nog meer bijbetaalt kan -afhankelijk van HOEVEEL je bijbetaalt- de topsnelheid verhogen van 250 naar 280 of zelfs 305 km/u. Kinderspel zouden we het hier niet meer durven noemen, maar dankzij een standaard middendifferentieel en optioneel sportdifferentieel op de achteras rijdt de RS6 Avant Performance op rails.

De Audi SQ5 TDI werd door onze redactie al unaniem goedgekeurd, maar de plus-versie doet daar nog een schepje bovenop. De V6 biturbo TDI levert dankzij een hogere inspuitdruk 340 pk en het koppel stijgt naar 700 Nm. Hooliganisme verpakt in leder en alcantara! Exclusief is ook nog het Arablauw koetswerkkleurtje, dat gelimiteerd tot een reeks van 100 exemplaren als pakket kan worden bijgekocht.

De totale lijst van aanwezige vierwielers met vier ringen vinden jullie hieronder:

Audi stand – Paleis 11
Audi S1
Audi A1 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Sportback
Audi A3 Berline
Audi A3 cabriolet
Audi RS3 Sportback
Audi A4 Berline (Belgische salonpremière)
Audi A4 Avant (Belgische salonpremière)
Audi A5 Sportback
Audi A5 Cabriolet
Audi A6 Berline
Audi A6 allroad
Audi A6 Avant
Audi RS 6 Avant performance (Belgische première)
Audi A7 Sportback
Audi Q3
Audi SQ5 TDI plus (Belgische première)
Audi Q7
Audi Q7 e-tron quattro (Belgische première)
Audi TTS Coupé
Audi TT Roadster
Audi R8 coupé (Belgische salonpremière)
Audi prologue allroad (studiemodel)

Audi exclusive lounge
A8 L

Rijden op aardgas – Paleis 6
Audi A3 Sportback g-tron