Rijtest: Mazda MX5 2.0 Sport NDMazda schenkt de Westerse Wereld een pak meer (bereikbaar) rijplezier met de nieuwe MX-5!

Hoewel de concullega’s van Fiat binnenkort hun eigen interpretatie van de nieuwe generatie Mazda MX-5 in de showrooms hebben staan, blijft het origineel een aantrekkelijke formule die gezien het recept, zijn looks en het prijskaartje zijn gelijke niet kent. Want zelfs in top spec 2.0 Sport-trim krijg je erg veel waar voor je geld. Of nu ook doorwinterde sportieve rijders daarmee helemaal aan het trekken komen? We zochten het voor je uit.

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Want geef toe, wie op zoek is naar een betaalbare achterwielaangedreven roadster met handbak en sperdifferentieel komt al snel uit bij auto’s die zich flink wat hoger op de ladder positioneren en daardoor een stuk minder bereikbaar zijn. Dat Mazda ondanks het succes van de MX-5 – bijna 1.000.000 verkochte exemplaren sinds zijn introductie in 1989 – intussen nauwelijks of geen directe concurrenten heeft, bewijst dat de Japanners de juiste formule hanteren. De nieuwe en vierde generatie ND is meer dan de tweede en derde generatie een roadster die vanaf nul ontworpen werd om tegelijk dicht aan te leunen bij het origineel en tezelfdertijd helemaal two-point-o te zijn met tal van moderne snufjes en hedendaagse veiligheidssystemen.

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport NDRijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Wie het rijklare gewicht zo laag mogelijk wil houden zal zijn heil moeten zoeken in de basis 1.5-liter Skyactiv-G met 131 pk. Maar voor wie het wat meer mag zijn is er deze 2.0-liter Sport met 160 pk, een aangepaste ophanging met onder andere Bilstein sportdempers, een mechanisch sperdifferentieel en erg comfortabele, goed steunende Recaro sportstoelen – die dankzij hun populariteit echter met leveringsproblemen te kampen hebben. Daarmee komt het rijklare gewicht van deze topversie volgens zijn gelijkvormigheidsattest op 1.137 kg te staan. En dat is ondanks alles geen slecht resultaat. Want behalve de extra hardware siert dit exemplaar ook met Xenon koplampen met actieve bochtenverlichting, stoelverwarming, een knap Bose geluidssysteem met 9 speakers, Mazda’s intuïtief en erg praktisch MZD Connect infotainmentsysteem, dodehoekassistentie, rijstrookassistentie, automatische dimlichtfunctie voor de grootlichten en ga zo maar door.

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport NDRijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Toch staat geen van deze snufjes de basisbeginselen van de MX-5 in de weg. Het interieur is puur, sober en de afwerking eindelijk op niveau. Nadeel is wel dat het aantal bergvakken relatief beperkt blijft. Maar daar draait het uiteindelijk niet om. Het duurt (letterlijk) dan ook niet lang vooraleer de manueel te bedienen kap er af gaat en de MX-5 helemaal in zijn element komt. Dankzij het uitgekiende design rij je de nieuwe MX-5 zelfs aan hoge snelheden comfortabel topless met een uitstekende geluid- en windisolatie. En ook het specifiek ontworpen geluidssysteem zorgt voor het nodige (dakloze) entertainment.

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport NDRijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Met 160 pk en 200 Nm koppel zal deze 2.0-liter het nooit goed doen in een kwartetspel. Maar dankzij het lage gewicht, de directe besturing en de fijne handbak zit deze MX-5 ongeacht de snelheid in zijn element. De besturing blinkt weliswaar niet in uit in gevoel maar compenseert met een relatief snel stuur en een transparant gewicht van de stuurservo. Minder enthousiast worden we dan weer van het te grote stuur (dat nog steeds niet in de diepte verstelbaar is) en de (té?) klassieke tellerpartij die nog steeds een digitale snelheidsmeter ontbeert.

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport NDRijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Waarom Mazda niet voor het stuurtje en de tellers van de Mazda 2 en CX-3 koos ontgaat ons eerlijk gezegd. Dat is niet alleen moderner maar ook compacter waardoor het stuur niet zo groot zou hoeven te zijn. Het zou tevens ook handige het head-up-display naar de MX-5 kunnen brengen. Enkel voordelen lijkt het ons, want nu laat de afleesbaarheid in ons met flitsers geplaagde land nog wel eens te wensen over. Tenslotte zou het ook handig zijn mochten de zijruiten bij het ver- en ontgrendelen van de kap ook terug automatisch weer naar boven gaan.

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport NDRijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Niet dat deze kleine euvels de pret achter het stuur mogen bederven. Je waant je immers al snel in een auto die meer kost dan deze topversie van om en bij de 28.000 euro zou laten vermoeden. Kortom, het sfeertje aan boord van de nieuwe MX-5 klopt helemaal. Tevens zijn de motor, de remmen en het chassis bij de pinken en dankzij de precieze handbak brengt de roadster het sportieve in zijn chauffeur al gauw naar boven. Toeren maken met andere woorden en vlot op en neer door de versnellingen. Tegenover de basis 1.5 kampt deze ‘Sport’ met gevoelig minder koetswerkrol waardoor de focus meteen een pak scherper ligt. Minder enthousiast werden we dan weer van de Bridgestone Potenza S001’s die met hun stijve zijwangen voor een vaak onvoorspelbaar rijgedrag richting limiet zorgden. Toegegeven, bij droge omstandigheden verging het de banden een tikkeltje beter, maar al bij al lieten ze ons een weinig transparante indruk na.

Conclusie

Positioneert deze 2.0 Sport zich daarmee als een volwaardig alternatief voor een doorwinterde sportwagen? Het antwoord is tweeledig. Enerzijds scoort deze MX-5 met tal van pluspunten en breekt het nieuwe model met tal van pijnpunten die we met de voorgaande versies associeerden, anderzijds rij je de nieuwe liever nog steeds niet helemaal voluit. Ander schoeisel bovenop minieme aanpassingen in de setup van de ophanging kunnen echter een wereld van verschil maken. Met de basis zit het immers goed. Het chassis voelt stijf aan en ook met de aandrijflijn, het comfort en de looks zit het helemaal snor. Enkel de finishing touch ontbreekt. Maar daarvoor is er uiteraard een uitgebreide aftermarket scene die als vanouds terug in de bres zal kunnen springen. Al bij al blijft de nieuwe Mazda MX-5 onovertroffen voor zijn prijs met zo goed als geen directe concurrenten en een verademing onderaan de prijsladder.

Overzicht:

+ Looks
+ Interieur
+ Infotainment
+ Comfort
+ Prijs en optiepolitiek

+/- Rijgedrag tot op 8/10
+/- Recaro’s slachtoffer eigen succes

– Groot stuur
– Geen digitale snelheidsmeter
– Koffer opent enkel met sleutel
– Stuur niet in diepte verstelbaar

Rijtest: Mazda MX-5 2.0 Sport ND

Tekst & Foto’s: Pieter Ameye