Preview: motorengamma nieuwe Mercedes E-Klasse (2016)Op de nieuwe Mercedes E-Klasse is het nog enkele weken wachten, intussen wordt het motorengamma al iets duidelijker..

De Mercedes E-Klasse heeft een zware taak om zijn voorganger op te volgen én beter te doen dan zowel de C-Klasse en S-Klasse. Designmatig heeft de nieuwe E de mosterd gehaald bij de eerdergenoemde familiegenoten, zowel voor het interieur als het exterieur zagen we al heel wat gelijkenissen wat we enkel en alleen maar kunnen toejuichen.

Nog voor Kerstmis zou Das Haus naar buitenkomen met de volledig nieuwe E-Klasse Berline, tegen het Autosalon van Genève (maart 2016) moet de E-Klasse Break er ook al zijn. Tot die tijd zullen we frequent updates en informatie verkrijgen via officiële en minder-officiële kanalen, volgens die laatste hebben we nu een (voorlopig) beeld op het toekomstige motorenaanbod van de E-Klasse 2016 (interne code: W123). De langverwachte zes-in-lijn dieselmotor lijkt hier te ontbreken waardoor we toch wat beginnen te twijfelen..

Met de nieuwe naamgevingstructuur in acht te nemen krijgen we aan benzinezijde een E200 (184 pk – vanaf de lancering beschikbaar), E250 (211 pk) en E300 (245 pk), allemaal op basis van een gloednieuwe 2.0-liter viercilinder turbobenzinemotor. Hoger in de pikorde is er nog een E400 (333 pk) en een E450 AMG Sport (367 pk) met een E63 AMG als absolute topper. Net zoals bij de AMG GT en C63 vermoeden dat er ook hier twee uitvoeringen zullen komen, een “instapper” (476 pk) en een S versie (510 pk).

Op onze Belgische markt zal het traditiegetrouw wel draaien om de dieselmotoren. De E220d (194 pk / 400 Nm) is er vanaf de start en deze krijgt later het gezelschap van de E200d (150 pk) en E250d (231 pk). Mocht die 2.9-liter zes-in-lijn topdieselmotor er – zoals verwacht – nog bijkomen zou dit gaan om twee versies: 317 pk (twin turbo) of meer dan 400 pk (quad turbo) maar alvorens we München en Ingolstadt écht zenuwachtig gaan maken wachten we nog even op officiële communicatie omtrent dit heugelijke nieuws. Zou Mercedes het hier ook aandurven om een instapperop basis van het krachtige Renault blok? – te voorzien in de E-Klasse?

Op vlak van hybrides en plug-in hybrides zal de nieuwe E-Klasse ook niet moeten onderdoen voor de familieleden, zowel op basis van een benzine- als dieselmotor.

Qua aandrijving blijft de E-Klasse in standaardvorm achterwielaangedreven, de beter uitgeruste modellen of krachtigere motorisaties krijgen de gekende 4MATIC vierwielaandrijving mee. Inzake transmissie mag je kiezen uit een manuele versnellingsbak met zes verzetten op de optionele 9G-Tronic negentrapsautomaat!

Voor het interieur mag je dus al even gaan kijken bij de nieuwe C-Klasse en S-Klasse en daartussen de gulden middenweg zoeken. De connectiviteit, navigatie en multimedia zal sneller/slimmer/beter werken als nu het geval is en bij de veiligheidssystemen en rijhulpgadgets zullen de Duitsers uit Stuttgart ongetwijfeld wederom sterk uitpakken.