Rijtest: Porsche Boxster GTS

Rijtest - Porsche Boxster GTS - Header
De nieuwe Porsche Boxster was al lang geen kapstermodel meer, maar de GTS is de échte mannetjesversie.

Zo’n 20 jaar geleden lanceerde Porsche de Boxster. Panamera vierdeurs Porsche’s of mastodonten à la Cayenne SUV waren er nog lang niet, dus konden de die-hard aanhangers van het merk niet anders dan hun frustraties botvieren op wat volgens hen toen het kneusje van de familie was. De Boxster had nochtans een middenmotor, traditionele achterwielaandrijving en heel wat vermogen! Maar het mocht niet baten, want de Boxster werd geplaagd vanwege zijn té vrouwelijke uiterlijk. En ‘goedkopere’ instappers waren daarnaast natuurlijk nooit de favoriet van de puristen. Toch overtrof de Boxster qua verkopen alle verwachtingen en kreeg hij in 2004 een eerste upgrade. Al was het de derde generatie die het roer volledig omsloeg: de 981 werd langer, kreeg een breder spoor en meer testosteron doorheen het lijnenspel. Als man een Boxster kopen was plots geen enkel probleem meer, zelfs Chris Harris leek volledig in vervoering gebracht.

Rijtest - Porsche Boxster GTS - 01

Maar dat was niet genoeg. Bij een zoveelste wandeling doorheen het Porsche museum bracht de 904 Carrera GTS uit 1963 een der marketeers van het huis nieuwe inspiratie toe. Een GTS-badge op de Boxster en Cayman, het moest eens niet de 991ste special edition van de 911 zijn. De Gran Turismo Sport moest de ultieme Boxster worden. Extra mannelijk, krachtiger en extremer. Nieuwe bumperschilden, verdonkerde lichtblokken, standaard 20-inchers vanop de 911 Carrera S en het standaard PASM-chassis met instelbare dempers dat de GTS bovendien nog eens 10 mm dichter bij de grond legt. Wat extra decibels konden ook geen kwaad, dus monteerde Porsche eveneens zonder bijbetalen een sportuitlaat.

Rijtest - Porsche Boxster GTS 02Rijtest - Porsche Boxster GTS 01

Rijtest - Porsche Boxster GTS - 02

En wat een magistraal kabaal dat daaruit voortkomt! In minder dan 10 seconden opent het dakje en vervolgens breng je de twee centraal geplaatste blazers met een druk op de “uitlaatknop” tot leven. De Boxster GTS pruttelt, blaast en weergalmt tussen bomen en kleine steegjes. Om maar te zwijgen van tunnels, een ware verslaving! De 3.4-liter flat six uit de Boxster S kreeg een kleine boost van 15 pk en perst vanuit het midden van de wagen zo 330 paarden naar de achterwielen. Pas bij 6.700 rpm weliswaar, want dit is een atmosferische juweel die tot het einde van de toerenband gekieteld wil worden. Onder de 4.500 toeren per minuut is de Boxster GTS immers bedeesd, maar daarboven voelt en klinkt hij als een volbloed racer. Het koppel bedraagt een comfortabele 370 Nm en schakelen gebeurt via een manuele zesbak. Tenzij je kiest voor de optionele PDK die je in amper 4,7 seconden naar 100 km/u katapulteert. De topsnelheid bij de manuele transmissie bedraagt 281 km/u, de automaat blijft net onder de 280 hangen.

Rijtest - Porsche Boxster GTS - 03

Aan die snelheden wordt het misschien toch iets te barbaars, maar algemeen is het heel aangenaam vertoeven achter het stuurtje van de Boxster GTS. Porsche voorziet het interieur van heel wat Alcantara gecombineerd met een streepje leder hier en daar. Dat maakt het gewoonweg heel gezellig alsook is de grip van de handen op het stuur zo uitstekend. De van een GTS badge voorziene sportzetels houden je ten aller tijde op je plaats wanneer je op het centraal geplaatste klokje de beste lap time van de dag wil tevoorschijn toveren. En ondanks het hier de GTS-versie betreft, voelt de ophanging nooit Spartaans hard aan.

Rijtest - Porsche Boxster GTS 03Rijtest - Porsche Boxster GTS 04

Rijtest - Porsche Boxster GTS 08

Rijtest - Porsche Boxster GTS 05Rijtest - Porsche Boxster GTS 06

Al is dat voornamelijk de verdienste van het standaard PASM-chassis met instelbare dempers. Sterker nog, het Sport Chrono pakket brengt dynamische motorsteunen. In comfortstand worden ze iets zachter en worden storende vibraties tegengegaan, in SPORT of SPORT PLUS daarentegen harden ze op om op het scherpst van de snee door elke bocht te duiken. Dat alles dankzij de wondere wetten van de fysica: een magnetische vloeistof en een variabel elektrisch veld. Met de motor op de ideale plaats en de toegenomen wielbasis versus zijn voorgangers is de Boxster speelgoed voor gevorderden. De grip is extreem en de wagen voelt heel compact en wendbaar aan.  Een Cayman GT4 mag misschien wel een ideale track-day kandidaat zijn, ook de Boxster GTS is een precisiewapen. Eentje dat zich weliswaar even probleemloos langs de Franse Rivièra of de kronkelende wegen aan het Gardameer laat glijden, een hele dag lang zonder rugpijn op het einde.

Rijtest - Porsche Boxster GTS 11

Rest ons nog alleen de prijsvraag: is de Boxster GTS als vergrotende trap met basisprijs van 73.689 euro de meerkost van circa 9.000 euro bovenop de Boxster S waard? Of moet je zelfs nog verder doorsparen tot de onlangs gelanceerde Boxster Spyder, de overtreffende trap? Het is een keuze die onze portefeuille voorlopig niet aangaat, maar volgens onze bescheiden mening levert Porsche met de Boxster GTS heel wat value-for-money. Als je alle verschillende opties optelt die standaard met het GTS-pakket meekomen, dan zit je al snel aan die meerkost. En nog eens 9.000 euro neertellen voor wat misschien dé ultieme Boxster is? Voor toogpraat en de échte verzamelaars misschien, maar wij zouden dat bedrag op onze brandstofrekening zetten.

Rijtest - Porsche Boxster GTS 12

Conclusie

Of je als man achter het stuur van een Boxster kan kruipen? Mijn gedacht! Het vrouwelijke is er ondertussen al eventjes uit en zeker deze GTS-versie vereist al aardig wat ballen om tot het uiterste te gaan. Je kan niet meteen zeggen dat de GTS zoveel harder gaat dan de Boxster S noch kan je je vinger echt leggen op hét verschil, maar de combinatie van alle factoren zorgt gewoon voor een nog fijnere totaalervaring. De GTS levert het beste van twee werelden: bloeddorstig van haarspeld naar haarspeld of comfortabel het wegdek afglijden met het dakje naar beneden. Weer of minder weer, de sportuitlaat smeekt om aandacht. Een paar handschoenen, een muts en een sjaal, het enige wat je naast wat gas money en de 73.689 euro nog nodig hebt…

Rijtest - Porsche Boxster GTS 09

Overzicht

+ Afgelikt design
+ Balans prestaties-comfort
+ Uitgebreide standaarduitrusting

– …

Rijtest - Porsche Boxster GTS 07

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter Ameye

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...