Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]

Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]Op avontuur met de Nissan Qashqai, X-Trail, Juke, Juke NISMO RS én Juke R 2.0, dat zeggen we geen neen tegen!

Tot spijt van wie het benijdt gaan SUV’s, crossovers en andere afgeleiden nog steeds vlotjes over de dealerdrempel. Daarmee lijkt er maar geen eind te komen aan het succes van het razend populaire segment. Nissan was een van de eerste merken die zich op de trend heeft gestort en is mede daardoor nog steeds een van de koplopers in België. Met een recent opgefriste Qashqai, Juke en X-Trail hopen de Japanners dat succes verder te bestendigen. De drie modellen zijn dan ook niet toevallig uitgegroeid tot de hoeksteen van het gamma en werden daarom getrakteerd op een heus Crossover-festival. Headliner? De geschifte Juke R 2.0.

Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]

<!-adsense–>

Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]

R 2.0 niet als in 2-liter maar versie TweePuntNul. Een evolutie van de originele Juke R die met zijn 545 pk al lang geen mal figuur sloeg. Maar aangezien meer in dit geval vooral beter is, lepelden de vaklui van het Britse Ray Mallock Limited er nu het 600 pk sterke blok van de GT-R NISMO in. Maar niet alleen de aandrijflijn kreeg een update, het ganse concept werd opnieuw bekeken, is verder doorontwikkeld maar werd bovenal geoptimaliseerd en bijgeslepen.

Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]

Het is dan ook geen sinecure om de uit de kluiten gewassen hardware van de GT-R NISMO in de relatief kleine Juke te schoenlepelen. Niet alleen de 3,5-liter V6 met twee turbo’s en de zestraps automaat met dubbele koppeling maakten de switch, ook de de voor- en achterophanging en de kolossale remmen werden onder het koetswerk van de frêle Juke geschroefd. Van buitenaf ziet de matzwarte Juke R 2.0 er daardoor beter uit dan ooit met een stance van jewelste. Gedrongen, gespierd, sinister, ronduit intimiderend zelfs.

Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]

Nog beter wordt het wanneer we ook zelf mogen plaatsnemen achter het stuur van de straatlegale asfaltvreter op stelten. Nissan huurde voor de gelegenheid een start- en landingsbaan af, en dat is dit geval nauwelijks overbodig. Met slechts twee loops van het geïmproviseerde circuit is er nauwelijks tijd om te acclimatiseren. Mijn ervaring met een standaard GT-R is meegenomen, maar hoe deze FrankenJuke zich in verhouding gedragen zal is maar al te zeer de vraag.

Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]

Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]

Eenmaal de vloeistoffen op temperatuur en de bandendruk gecontroleerd, is de tijd rijp om over de rolkooi te kruipen (broodnodig voor de structurele stijfheid) en mij vast te hespen in de forse met alcantara bekleedde kuipstoel. De rest van het interieur wordt het best omschreven als een samensmelting van GT-R met een vleugje Juke. Zowel de tellerpartij als middenconsole zijn puur 100% GT-R. En hoewel de achterste deuren op zich functioneel zijn, is er achterin enkel rolkooi terug te vinden. Gezien de twin-turbo V6 zo ver naar achter zit geschoven is de interieur-ergonomie van de Juke ver te zoeken. Met mijn 1m86 past ondergetekende dan ook voor geen meter. De vuurwand zit immers flink naar achter waardoor de beenruimte nogal gecompromitteerd is. Het mag de pret echter vooral niet storen.

De Jukerrr is dan ook bijzonder. Niet zozeer de snelheid maakt indruk (0 tot 100 in 3 sec) – het gewicht is immers min of meer identiek -, vooral de korte wielbasis geeft een aparte ervaring waardoor het lijkt alsof de achterste wielen lijken mee te sturen. Al bij al is het moeilijk om op basis van twee snelle rondjes een gedegen conclusie te trekken, maar wie op zoek is naar ultieme circuitprestaties is zonder twijfel beter af met een standaard GT-R (Nismo). Wat je als koper in ruil voor je 600.000 euro dan wel krijgt? Een straatlegale, met de hand gebouwde concept car waarvan de kans zo goed als onbestaande is dat je er een andere kruissen zal. Van Juke R 1.0 werden er immers slechts twee gebouwd en ook van deze worden er opnieuw maximaal 23 getransformeerd.

Conclusie

Hoewel de Juke R op zich nauwelijks iets met Nissan’s andere SUVs van doen heeft, toont het dat de Japanners hun gevoel voor humor nog niet verloren zijn. Vandaar ook niche-productiemodellen als de Juke NISMO en Juke NISMO RS. Die laatste produceert in RS-trim 218 pk, kreeg een nog gespierder uiterlijk en twee fraaie Recaro-kuipstoelen. Goed voor een sportieve ambiance maar het echte sportwerk laat de RS nog steeds beter over aan zijn grote neef. En voor wie het allemaal nog iets braver mag is er tot slot nog voldoende keus met de reguliere Qashqai, Juke en X-Trail.

Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]

Reportage: Nissan Crossovers [Qashqai + X-Trail + Juke]

Tekst: Pieter Ameye
Video: Chris Gommeren – MediaServiceTV.com

Foto’s: Pieter Ameye & Nissan Europe

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...