Officieel: Tesla Model XDaar is hij dan eindelijk in productietrim, de innovatieve Tesla Model X met een elektrische aandrijving, zes/zeven zitplaatsen én de befaamde vleugeldeuren!

Met de compacte Tesla Roadster beleefde het Amerikaanse automerk zijn eerste avonturen, toch zal de grote Model S het meest gekend zijn in het straatbeeld. Met een volledig elektrische aandrijflijn, snelle superchargers én een fatsoenlijk rijbereik (+- 400 km) wist hij voornamelijk zakelijke rijders te overtuigen met zijn interessant prijskaartje, naast een instapper kwam er ook een supersnelle topversie met vierwielaandrijving!

Maar om echt volume te draaien moet Tesla met meer modellen op de markt komen, twee jaar na de voorstelling van het conceptmodel kwam CEO Musk vandaag naar buiten met de Model X. De eerste volledig elektrische SUV/crossover ter wereld komt met een gelijklopend design als de Model S, achteraan lijkt het geheel wel wat vreemd met de sterk aflopende daklijn. Aerodynamisch scoort deze wagen hierdoor wel bijzonder goede punten, een actieve spoiler (drie posities) helpt in het leveren van downforce waar nodig!

De meest coole indrukwekkende feature aan deze verhoogde gezinswagen is ongetwijfeld de Falcon Wings vleugeldeuren achteraan, vooraan doe je het met twee conventionele exemplaren. De volautomatische Falcon Wings verhogen de instap naar de achterste zetelrij, dankzij een extra scharnier kan je ook in beperkte ruimtes gebruik maken van dit hippe gadget. De Tesla Model X kaapt ook de award weg van het “grootste panoramisch zonnedak”, ongetwijfeld superhandig en praktisch om het overzicht rondom te bewaren.

Binnenin heb je de keuze uit een zeven- of zes-zitter versie in twee layout’s (2+3+2 of 2+2+2), maar zoals vaak kan je de derde zetelrij ook wegtoveren om de kofferruimte te vergroten. Vooraan ontbreekt er ook een volwaardig motorblok, die bagageplaats kan je dus ook gebruiken! De grote tablet uit de Tesla Model S maakt zijn intrede in de Model X en is het centrale aanspreekpunt voor bijna functies in de wagen, hierdoor hoeven er nergens meer bedieningselementen op te duiken in het interieur.

Het “motoren”aanbod van de Model X is bij de lancering beperkt tot twee topversies, steevast vierwielaangedreven, maar later verwachten we ook hier een instapper. Tot dan krijgt de 90D die rol toebedeeld met twee elektromotor van 263 pk met een rijbereik van 404km, hier is de nul-naar-honderd-sprint voorbij in 5 seconden en de topsnelheid ligt op 250 km/u. De P90D (met de P van Performance) heeft diezelfde 262 pk sterke elektromotor voor de voorwielen, achteraan wordt dat een 510 pk sterke variant. Sprintjes trekken aan het stoplicht gaat met deze praktische gezinswagen sneller dan menig sportwagen, met de Ludicrous Speed optie klaar je de klus in minder dan 3,2 seconden terwijl de autonomie net iets hoger ligt (413 km)! Op reis gaan met paard en kar is ook mogelijk met de Model X, Tesla voorziet een sleepvermogen van 2.200 kg!

Tesla slaagde er de laatste jaren – bijna op z’n eentje in – om de autowereld overhoop te gooien met zijn elektrische gedachtegoed. Niet enkel het design sloeg aan, ook de rijdynamiek en de acceptabele actieradius droeg zijn steentje bij aan het succes! Met de Model X wil Tesla dit trucje gaan herhalen in het SUV-segment, in de eerste maanden van 2016 zullen we zien of Elon Musk & Co hierin slagen.. Prijzen hebben we op dit moment nog niet, reken toch best op een €100.000 in basisvorm.