Federale wegpolitie kiest voor de BMW 328i BerlineOf het aan de stevige belastingdruk of hoge opleidingsgraad ligt weten we niet maar een Duits premiummerk kaapte zojuist de #1 positie weg in de fleetmarkt. This must be Belgium!

In de eerste zes maanden van dit kalenderjaar steeg (+7.000) het aantal leasewagens in België tot een totaal van 341.000 aldus Renta (federatie van autoverhuur- en leasingbedrijven). Dat is bijna 6% van het totale voertuigenpark, naast de spreekwoordelijke baksteen in de maag is de Belg duidelijk verknocht aan zijn gemotoriseerde vierwieler. De meest verkochte automerken zijn niet persé de goedkoopste, in tegendeel zelfs, dit omdat deze wagens erna terug in de verkoop moeten met een zo hoog mogelijke restwaarde. Naast de populaire volumemerken is het best opmerkelijk dat de Duitse premiummerken (Audi, Mercedes, BMW) zo’n hoog marktaandeel bezitten, hebben die fanboys/girls dan toch gelijk of kijkt de Belg vooral naar de badge voorop?

#01 BMW – 18,6% (1-Reeks, 2-Reeks AT, 3-Reeks, 4-Reeks, 5-Reeks, X1, X3, …)
#02 Volkswagen – 14,7% (Polo, Golf, Passat, Tiguan, …)
#03 Audi – 13,3% (A1, A3, Q3, A4, A5, Q5, A6, …)
#04 Mercedes – 8,3% (A-, B-, C-, GLK-E-Klasse, …)
#05 Volvo – 6,8% (V40, S60, V60, …)
#06 Renault – 6,7% (Clio, Mégane, Captur, Scénic, …)
#07 Peugeot – 5,7% (308, 3008, 508, 5008, …)
#08 Skoda – 5,1% (Fabia, Rapid, Octavia, Superb, …)
#09 Citroën – 4,5% (C3, C4, C4 CactusC5, …)
#10 Opel – 3,9% (Corsa, Astra, Insignia, …)