Autosalon-Frankfurt-IAA-2015-header-deel4Bekijk hier deel 4 van onze verslaggeving omtrent het Autosalon van Frankfurt met Mercedes, Mitsubishi, Hyundai, Lancia en Mazda.

Mercedes heeft een (bijzonder sterke) Duitse (thuis)reputatie hoog te houden en pakt daarom uit met een eigen complex waar ze al hun nieuwigheden op gepaste wijze kunnen presteren. Grote blikvangers zijn natuurlijk de gloednieuwe C-Klasse Coupé en S-Klasse Cabrio, beiden per direct ook in de sportieve AMG uitvoeringen. Daarnaast staat de gefacelifte A-Klasse er natuurlijk ook, net zoals een aerodynamische blik op de toekomst van Das Haus met de IAA Concept. De Belgische dealers maken zich op voor de marktlancering van de nieuwe GLC-Klasse SUV, in Frankfurt krijgen we alvast een voorbode op een eventuele GLC Coupé variant. Die gele lifestyle SUV krijgt het gezelschap van de legendarische G-Klasse G500 die het vanaf heden doet met 422 paarden uit de 4.0-liter V8. Het succes van het Mercedes-AMG Petronas F1 team was je waarschijnlijk niet ontgaan en ook in het GT3 kampioenschap doet de AMG GT het bijzonder goed, de C63 AMG DTM weet dus hij moet presteren om niet onder te doen voor zijn racebroeders.

Bij Mitsubishi draait het (bijna) allemaal rond de stoere Outlander in Frankfurt, gelukkig is er nog de Panjero Special Diamant edition, de gefacelifte L200 in productietrim en enkele ASX’en om weerwerk te bieden. Designmatig ondergaat de nieuwe Outlander een serieuze metamorfose van “een meer offroad uiterlijk” naar een blitse verschijning met een dynamische grille, grote velgen en heel veel chroom. Voor de Belgische markt zal het allemaal draaien om de grote dieselmotor, milieubewuste kopers zijn dan weer blij met de vernieuwde Outlander PHEV die hier zijn Europese première als productiemodel viert!

Hyundai pakt behoorlijk sportief uit in Frankfurt met een exotisch Vision GT Concept dat zonder probleem zou mogen aantreden in het Le Mans kampioenschap, al blijft het slechts bij een showcase voor het nieuwe Gran Turismo racespel. Hiermee willen ze tergelijk ook het N performance label lancering, volgend jaar mogen we dus ergens een i20 N, i30 N of zelfs Tucson N verwachten! De Vision G Concept is eveneens behoorlijk exoterisch en futuristisch al zouden hier na verloop van tijd wel meer luxueuze Hyundai’s uit kunnen voorvloeien. In de WRC boekt Hyundai gestaag progressie, de nieuwe i20 WRC kan je hier ook ongeveer ontdekken. Gelukkig zijn er ook diverse productiemodellen met de nieuwe i20 Active die stedelijke avonturiers moet aantrekken, de gefacelifte Santa Fe kan uitpakken mét echte vierwielaandrijving, hoogstaande luxe en comfort en aangescherpte looks. Tot slot introduceert Hyundai ook een nieuwe 1.0-liter driecilinder voor de i20 vijfdeurs en i20 Coupé.

Na de donkere berichtgeving in het verleden omtrent de toekomst van Lancia zijn we toch verheugd dat de modieuze Italianen aanwezig zijn in Frankfurt. Hier draait het enkel en alleen nog om de Ypsilon die dan ook gefacelift werd. Nieuwe kleuren, velgen, verbeterde materialen en een interieurupgrade met UConnect, het motorengamma blijft bij het oude maar kreeg wel een EURO6 certificaat.

Mazda heeft na de nieuwe CX-3 en CX-5 nog steeds haar crossoverliefde niet overwonnen en presenteert op het Autosalon van Frankfurt de KOERU Concept. Deze volgt natuurlijk de geliefkoosde KODO designtaal, krijgt (hier) 21″ lichtmetaal en zou de “perfecte vorm van rijplezier” bezitten aldus de Japanners. Of we hier te maken hebben met een nieuwe CX-7 wouden ze niet bevestigen, de tijd zal het uitwijzen! De overige Mazda familieleden zoals de Mazda2, Mazda3 en Mazda6 zijn hier natuurlijk ook van de partij, net zoals de recent geteste – en goedgekeurde – MX-5!