Autosalon van Frankfurt 2015 Live: Overzicht deel 1 BMWBekijk hier deel 1 van onze verslaggeving omtrent het Autosalon van Frankfurt met BMW, Suzuki, Honda, Kia en MINI.

In Frankfurt staat BMW vanzelfsprekend als in haar eigen achtertuin. De wereldpremière van de nieuwe 7-Reeks kon dan ook nergens anders plaatsvinden dan op Duitse bodem. Elegant met innoverende snufjes als Gesture Control en automatisch inparkeren zonder chauffeur, maar natuurlijk ook vooral dynamisch.

Ook dynamisch, maar dan tegelijk uiterst ecologisch, zijn een hele reeks nieuwe stopcontactmodellen zoals de BMW 3-Reeks 330e en BMW 2-Reeks 225 xe. Plug-in hybrides die elektrisch rijden combineren met fossiele Freude am Fahren! Dat laatste komt nog steeds het meest tot recht door toedoen van de M-divisie. Onder andere de M3 LCI, M6 Competition Package en M6 GT3 – die de succesvolle Z4 GT3 vervangt – vertegenwoordigen het krachthuis uit München.

Suzuki vernieuwde vorig jaar het stoere SUV gamma met een nieuwe Vitara en SX4 S-Cross, dit jaar focussen ze zich op de compactere modellen. Na de piepkleine-doch-fijne Celerio is het nu tijd voor een nieuwe Baleno. Met een ruim interieur, elegant design en een grote koffer moet de Suzuki Baleno het gaan maken in het B-segment. Daarvoor krijgt hij een scherpe prijs én een slimme 1.0-liter Turbo BoosterJET benzinemotor aangemeten. Voor de gekende Suzuki babes moet je bovendien niet afzakken naar deze Duitse metropool, die primeur blijft voorbehouden aan de Belgische importeur tijdens ons eigenste Autosalon van Brussel.

Honda laat zich van zijn sportiefste kant zien op het 66ste Autosalon van Frankfurt met de NSX en Civic Type R. Die eerste moet het binnenkort toch eens gaan maken in het segment van de grote(re) jongens (Porsche, Ferrari, Mercedes, …), de Civic Type R beperkt zijn taak tot het zuur maken van de Europese hot hatches zoals de Renault Mégane RS, Ford Focus RS en de Opel Astra OPC. Hoewel het op sportief vlak wat minder gaat, pronkt er ook een F1 bolide op de stand van het McLaren-Honda team waarmee Button en Alonso zich keer op keer proberen te bewijzen. Fietsliefhebbers worden dan weer ongetwijfeld wild van het Civic Tourer Active Life Concept. Jammer genoeg betreft het slechts een stijloefening … maar zeg nooit nooit!

Kia pakt ook stevig uit in Frankfurt, iets verderop hebben ze dan ook – samen met Hyundai – een Europees design én testcentrum liggen! Deze Europese roots spelen ze maar al te graag uit met de vernieuwde Cee’d, die terug te verkrijgen is als vijfdeurs hatchback, driedeurs Pro_cee’d coupé en praktische Cee’d SW break! Naast een opgefrist uiterlijk, nieuwe interieurmaterialen, een nieuwe automaat en zuinigere motoren is er vanaf heden ook een Cee’d GT Line, die kan uitpakken met sportieve looks.

De grotere Kia Optima volgt ongeveer hetzelfde stramien, ook hier is er een Optima GT – momenteel nog als prototype – die kan uitpakken met een 2.0-liter T-GDi met 245 pk en sportieve details! Al kan er maar één zonnekindje zijn bij Kia en dat is de nieuwe Sportage. Designmatig blijft het allemaal zeer herkenbaar met duidelijke invloeden van de Sorento, binnenin pakken de Koreanen uit met een kwalitatief interieur dat voornamelijk ruim moet zijn. Nu nog een vlotte rijdynamiek en niets zal deze Kia Sportage nog in de weg kunnen staan.

Groot, groter, grootst. De nieuwe MINI Cooper was al reusachtig vergeleken met zijn oervader, maar in Frankfurt doet de nieuwe MINI Clubman er toch nog een schepje bovenop. De typerende derde deur werd achteraan vervangen door twee volwaardige exemplaren, al blijft het tweedelige achterportier de geschiedenis alle eer aandoen.

Wie zegt dat je met de MINI niet om boodschappen kan gaan, heeft het lang niet meer bij het juiste eind. Deze MINI Clubman biedt plaats aan 360 liter bagage en met de achterbank plat loopt dat volume zelfs op tot 1.250 liter. Heel wat nieuwe opties gekend van de nieuwe driedeurs/vijfdeurs doen daarnaast hun intrede en personalisatie blijft ook bij de kernwaarden van deze Clubman.