Rijtest: Dacia Duster 2013 [1.2 TCe 4x2 & 1.5 dCi 4x4]De stoerste Roemeen in autoland krijgt ter ere van het Autosalon van Frankfurt een motorische update, verbeterde multimedia en de introductie van een elektronisch geregelde versnellingsbak.

De Dacia Duster blijft zijn succesverhaal maar verlengen, wanneer je op zoek bent naar een capabele SUV voor een onklopbare prijs kan je dan ook niet om hem heen. Om deze Dacia ook de volgende jaren interessant te houden komt de Duster MY2016 met een (gloed)nieuwe 1.6 benzinemotor met 115 pk en 156 Nm én voldoet aan de strenge EURO6 normen. Dat is 10 pk en 8 Nm meer dan zijn voorganger die op pensioen mag.

Deze viercilinder is te combineren met zowel voorwielaandrijving (Duster 4×2 – 145 g/km CO2) als met vierwielaandrijving (Duster 4×4 – 155 g/km CO2). Qua transmissie kan je opteren voor een manuele bak met vijf of zes verzetten, een start/stop systeem krijg je standaard. Aan de andere zijde van het brandstofspectrum krijgt de 1.5-liter dCi 20 Nm extra mee waardoor hij aftikt op 260 Nm, ook wordt deze turbodiesel zuiniger inzake brandstofverbruik en CO2 uitstoot.

Daarnaast neemt Dacia voor het eerst een elektronisch geregelde versnellingsbak op in het aanbod die Easy-R werd gedoopt. In combinatie met de TCe 90-motor (start/stop) biedt deze versnellingsbak met vijf verhoudingen een groter gebruiksgemak, tegen het einde van 2015 zal deze automaat ook beschikbaar zijn voor de Logan, Logan MCV, Sandero en Sandero Stepway!

Qua designmatig krijgt de Dacia Duster ook een beperkte opfrisbeurt, aan de buitenzijde zijn er nieuwe 16″ velgen en een nieuwe koetswerkkleur: Altaï groen ter vervanging van het olijfgrijs. Binnenin komen er twee nieuwe zetelbekledingen (zwart en grijs) bij. Het geüpgradede MEDIA-NAV EVO multimedia/navigatiesysteem was vroeger enkel voorbehouden voor de Duster Anniversary Edition, bij de MY2016 kan iedereen (naar gelang het uitrustingsniveau) ervan genieten. Binnenkort komt daar nog eens een achteruitrijcamera bij!