Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)Op zoek naar een compacte roadster met een stevige portie rijplezier? Laat dan zeker de Mazda MX-5 niet links laten liggen nu de succesformule nòg wat beter werd!

Terwijl bij de andere autoconstructeurs een dure coupé, blitse sportwagen of legendarische sedan het vlaggenschip belichaamt opteert Mazda gewoon voor hun speelse MX-5 als showroomlokker. Deze compacte roadster is al onder ons sinds begin de jaren ’90, de vierde generatie – interne codenaam: ND – zag begin dit jaar, na een extra lange periode van design en development, het levenslicht. Met bijna een miljoen verkochte exemplaren kronen de Japanners zich dan ook tot kampioen binnen dit segment, de lat lag dus bijzonder hoog voor de nieuwe MX-5. Eenvoud, betaalbaar, lichtgewicht en een stevige brok rijplezier, dat waren de kernwoorden én Mazda slaagde er wonderbaarlijk genoeg in om dit alles te verwerken in een sexy cocktail. Eentje die naar meer smaakt, zoveel is zeker..

Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)

In de laatste 18 maanden onderging bijna het volledige gamma van de Japanners uit Hiroshima een beperkte facelift of een volledige make-over, de constante doorheen dat proces was de verbeterde materiaalkeuze, stevige technologie-injectie én de spraakmakende KODO designtaal. Het designteam had dus al een goede basis om het lijnenspel van de nieuwe MX-5 te tekenen, toch hebben ze moeten zwoegen om aan het strenge lastenboek van het ontwikkelingsteam te voldoen. Die laatstgenoemden koesterden een – bijna ongezonde – drang inzake gewichtsbesparing, daarom dat bijvoorbeeld de LED lichtbundels vooraan bijzonder klein zijn en het volume achteraan stevig afneemt. Dat resulteerde ondermeer in een dieet van bijna 100 kg, toch mogen de designers bijzonder trots zijn op hun knappe creatie. Voor de lakkleur heb je de keuze uit zeven kleuren, het typische Soul Red (+ €650) blijft onze voorkeur ons aankoopadvies, inzake velgen hou je het beter bij de standaard 16″ om het comfortniveau niet teveel te comprimeren.

Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)Rijtest-Mazda-MX-5-2015-ND-4

Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)

Voor het interieurdesign werd intensief rekening gehouden met het Japanse Jinba Ittai filosofie waarmee ze verwijzen naar de innige band tussen de ruiter en zijn paard. Daardoor krijg je een heel knus interieur met een sterke focus op de bestuurder en een sportieve rijpositie, de optionele Recaro sportzetels en rode stiksels versterken dat gevoel nog eens. Aan de praktische zijde betaal je die ingesteldheid dan weer dubbel en dik, behalve een klein opberghokje in het dashboard en in de middenconsole moet je het doen met slechts 130 liter bagageruimte in de koffer. Dat is volgens Mazda (net) voldoende voor twee reistassen, voor die jaarlijkse uitstap naar de Ikea probeer je dus beter die Mazda6 Wagon van de buurman te claimen.

Rijtest-Mazda-MX-5-2015-ND-7Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)

Qua materiaalgebruik en afwerking gaat de Mazda MX-5 er ook sterk voorop, toch blijft het een grote mix van diverse kunststoffen, optioneel kan je hier en daar wel een stuk koeienleder verkrijgen. Het openen en sluiten van de softtop gebeurt handmatig en dit bijzonder vlot, met enige souplesse in je lichaam kan je het zelfs al zittend doen. Qua multimedia, connectiviteit en navigatie rekent Mazda sinds kort op het MZD Connect systeem met het 7″ scherm, de werking hiervan is een mooi schoolvoorbeeld hoe het wél moet. De specialisten van Bose ontwikkelden speciaal voor deze Japanse roadster een geluidssysteem met negen luidsprekers (oa in de hoofdsteun!) voor een optimale belevenis met het dak opengeklapt.

Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)

In Europa voorziet Mazda twee SKYACTIV-G benzinemotoren, namelijk een 1.5-liter met 131 pk / 150 Nm en een 2.0-liter met 160 pk / 200 Nm. Beide motorisaties kennen we al uit de vernieuwde Mazda2 en Mazda3 maar zijn lichter en kregen méér vermogen plus een verfijnde loopcurve. Deze atmosferische viercilinders worden steevast gekoppeld aan de manuele versnellingsbak met zes verzetten. De topsnelheid ligt boven 200 km/u terwijl je een 7 à 8 tellen nodig hebt om aan 100 km/u te geraken vanuit stilstand. Het gemiddelde brandstofverbruik zou rond de 6 liter liggen en zelfs tijdens onze eerste kennismaking rondom het zonnige Barcelona verbruikten we hoogstens een liter meer, alweer een indrukwekkende prestatie (van Mazda)! De brandstoftank is bovendien 45 liter groot en met behulp van een enthousiaste schakelindicator zou je het theoretische rijbereik van 650 km wel moeten kunnen halen. Een helpende hand van een start/stopsysteem is dan weer enkel te verkrijgen bij de tweeliter. De CO2 uitstoot bedraagt 139 g/km (1.5) of 154 g/km (2.0), niet onbelangrijk inzake rijtaksen voor die speelse weekendauto..

Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)

Dat dynamische weggedrag is nog steeds waar het om draait bij deze Japanner, in tegenstelling tot de dure sportwagens biedt de MX-5 rijplezier voor alle type bestuurders. Grote voordeel van de open koetswerkbouw is natuurlijk de cabriosensatie, qua snelheid hoef je dus niet persé niet in de illegale regionen te vertoeven om die glimlach te verkrijgen. In het begin vraagt het kleine stuurwiel en de strakschakelende handbak enige gewenning maar bocht na bocht stijgt het vertrouwen in de MX-5, desondanks de achterwielaandrijving moet je toch behoorlijk ver gaan om hem dwars te krijgen. Voor de pro’s is er – enkel op de 2.0 – ook een sportchassis te verkrijgen voor nog meer scherpte, de 1.5 kan dan weer uitpakken met een comfortabeler weggedrag. Dankzij de assistentie van een cruise control, snelheidsbegrenzer, ABS, tractiecontrole, rijvakassistent, adaptieve (heldere!) verlichting en dergelijke hulpmiddelen hoeft de boog niet altijd gespannen staan, rustig cruisen langs de kustlijn doet de MX-5 ook zonder te protesteren.

Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)

De nieuwe Mazda MX-5 staat midden september 2015 in het Belgische dealernet met een vanafprijs van €22.490 (1.5 – Skymove), daarna volgt het Skydrive niveau (vanaf €23.490) en Skycruise (vanaf €25.990) als topper. De 2.0 begint per direct bij die laatste aan €27.590 terwijl de basisuitrusting hierbij al direct royaal te noemen is, echte diehards opteren natuurlijk voor het summum onder de Sport noemer (vanaf €29.990) waarmee ze – als enige – per direct een sportonderstel en gelimiteerd slipdifferentieel verkrijgen. De optielijst is vrij beperkt tot een metaalkleur (+ €500), de navigatie (+ €750) en een Luxury Pack (+ €1.900) met allerhande gadgets zoals zetelverwarming, DAB radio, automatische airco, lederen bekleding, licht/regensensor, … In de accessoirecatalogus kan je nog wat verder personaliseren met chroom accenten, een bagagedrager, interieuraccenten, …

Rijtest-Mazda-MX-5-2015-ND-8

Toen Mazda in 1990 naar buiten kwam met de eerste generatie MX-5 volgde al snel een resem soortgenoten, denk maar aan de Porsche Boxster, Audi TT, Opel Speedster / GT, Honda S200, Mercedes SLK, BMW Z3, .. Erna kwam de grote autocrisis en viel de vraag naar dergelijke bolides sterk terug en nu zitten we met een crossover/SUV hype. Hiermee hebben de Japanners het rijk ietwat voor zich alleen, laat het nu net zijn dat ze hun technische basis gaan delen met de Italianen. Oorspronkelijk als Alfa Romeo maar zal hij er toch als Fiat komen, ook die langverwachte Abarth deelt heel wat techniek met de MX-5! Geen zin om die innerlijke hartstocht naar betaalbaar rijplezier nog uit te stellen, opteer dan misschien voor een Toyota GT86, Lotus Elise, Subaru BRZ of Peugeot RCZ.

Conclusie

Concluderend kunnen we stellen dat Mazda wederom een knappe roadster gemaakt heeft voor het gewone volk. Dankzij de cabriosensaties, een knap voorkomen, een lage zitpositie en het begeerlijke stuurgevoel creëer je zonder al te veel moeite dat gelukzalige gevoel, zowel voor de zondagscruisers als de diehard bochtenridders onder ons. Met de krappe binnenruimte limiteert Mazda de mogelijkheden voor een (vakantie-)uitstap maar met het beperkte brandstofverbruik en historische betrouwbaarheid komt er ongetwijfeld weer wat budgetruimte vrij om ter plaatse nog aankopen te doen. Rijplezier met een grote R, dat is en blijft de leuze van de (nieuwe) Mazda MX-5!

Overzicht:
+ 200% rijplezier
+ Toegankelijkheid (prijs, standaarduitrusting, verbruik, stuurgevoel, betrouwbaarheid, …)
+ Knap design
+ Gouden combinatie motor + onderstel + versnellingsbak

– Beperkte interieur/bagageruimte
– 1.5 niet combineerbaar met Sport pack (slipdifferentieel + sportophanging)

Kort Getest: Mazda MX-5 (ND)

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem