Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]De Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake combineert hippe looks met een praktische inborst, met de CLA250 Sport 4MATIC motorisatie bezit deze knappe Duitser ook heel wat sportieve kwaliteiten.

Het succesverhaal van de compacte Mercedes’ modellen deden we de voorbije jaren al enkele keren uit de doeken, na de A-Klasse kwam er nog een hippe CLA-Klasse en stoere GLA-Klasse. Met deze verjonging trok Das Haus een nieuw publiek aan, de bestaande modellen konden op hun beurt dan weer profiteren met groeispurt .. qua afmetingen en prijssetting! Het succes van deze nieuwe strategie maakte de business case van nieuwe varianten zoals een CLA Shooting Brake – in navolging van de CLS – per direct een pak sterker, de langverwachte A-Klasse Cabrio haalde het dan weer niet.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Intussen kreeg de A-Klasse hatchback een beperkte facelift met enkele visuele wijzigingen, technologie-updates en heel wat motorische aanpassingen. De rest van de compacte Mercedes familie ondergaat binnenkort een soortgelijke metamorfose, nieuwe uitvoeringen zoals een kleine Roadster of een extra Crossover zouden in de pijplijn zitten. Leuke toekomstmuziek maar hier houden we het nog even op de CLA Shooting Brake die een stuk praktischer voor de dag komt met zijn grote(re) kofferruimte. Het motorengamma werd grotendeels overgenomen van de populaire vierdeurscoupé met eveneens een CLA 45 AMG Shooting Brake als absoluut topmodel. Omdat die voor de meerderheid misschien toch nog een brug te ver is voorziet Mercedes wederom een Sport uitvoering die een mooie brug vormt tussen het reguliere aanbod en de knotsgekke 45 AMG variant.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Het designteam in Stuttgart had voor deze CLA Shooting Brake slechts een beperkte hoeveelheid tijd nodig. Niet enkel is de CLA Sport Sedan een schoolvoorbeeld van knappe lijnen, sexy contouren en stevige brok karakter, beide uitvoeringen delen ook dezelfde afmetingen. Vanaf de A-stijl loopt de daklijn wel minder af waardoor de achterruiten (iets) groter zijn maar het draait hier natuurlijk om de verhoogde laadcapaciteit van de koffer. De CLA “Schietende Rem” – what’s in a name.. – kan 500 tot 1.354 liter bagage slikken, grotere voorwerpen gaan er dus gemakkelijker in. Zoals altijd kan je bij Mercedes terecht met uitgebreide mogelijkheden inzake looks op basis van jouw smaak en budget. Diverse koetswerkkleuren, verschillende 16″, 17″ of 18″ velgen en leuke opties/accenten waarmee de grijze bolide van je buurman sowieso verbleekt! De CLA 250 Sport 4MATIC Shooting Brake krijgt dan weer een exclusieve AMG styling met knappe vijfspaaks lichtmetalen velgen, een grille met diamantenpatroon, Sport badges, een dikke bumperset en rode paintjob voor diverse elementen (remschijven, spoilerlip, luchtuitlaatroosters, gordels, interieur, …).

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Naar structurele interieurverschillen zoeken tussen beide CLA’s ben je een tijdje zoet, tenzij je de 4 cm extra hoofdruimte achteraan met het blote oog kan waarnemen. De layout is grotendeels hetzelfde als de A- en GLA-Klasse met een piekfijne afwerkingsgraad, kwalitatieve materialen en degelijk zitcomfort. Ben je aan dat laatste gehecht, laat dan best de (te) grote velgen en de sportzetels achterwege. Die zwevende iPad in het midden omvat zowel de multimedia, navigatie als connectiviteit, via spraakcommando’s of een centraal geplaatste controller krijg je het complexe systeem gelukkig snel onder de knie. Hetzelfde liedje omtrent personalisatie binnenin, met de juiste packs en opties verkrijg je een behoorlijk lekker geheel! Naast deze prijzige extra’s is de zichtbaarheid naar achteren eerder beperkt wegens de aflopende achterzijde, ook de kofferopening is eerder stijlvol dan praktisch.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Onder de gestileerde motorkap kan je kiezen uit 7 verschillende motorisaties. Mooi verdeeld over 3 diesels en evenveel benzinemotoren met de eerder genoemde CLA 45 AMG Shooting Brake (360 pk 381 pk) als topversie die steevast met 4MATIC vierwielaandrijving komt. Veelrijders opteren voor de CLA180d (109 pk / 300 Nm), CLA200d (136 pk / 300 Nm) of de CLA220d (177 pk / 350 Nm) welke je ook kan combineren met vierwielaandrijving. Benzineliefhebbers hebben een CLA180 (122 pk / 200 Nm), CLA200 (156 pk / 250 Nm) of CLA250 (211 pk / 350 Nm). Ook bij het topmodel aan benzinezijde kan je 4MATIC aanvinken op de bestelbon, wanneer je voor de geteste Sport uitvoering gaat krijg je het systeem sowieso. De CLA Shooting Brake start met een manuele zesbak, de sterke versies verkrijgen een automaat. De CLA 250 Sport 4MATIC uitvoering heeft een CO2 uitstoot van 158 g/km en een theoretisch verbruik van 6,8 liter, in de praktijk zal dat enkele liters hoger liggen wanneer je verslaafd geraakt aan de leuke soundtrack en het stevige acceleratievermogen.

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Met een sprinttijd van 6,8 seconden voor de 0-100 km/u sprint lijkt dat op papier niet bijzonder snel, dankzij de levendige uitlaat, strakke wegligging, verlaagde sportophanging en aanpassingen aan de automatische versnellingsbak voelt het toch behoorlijk levendig aan. De 4MATIC vierwielaandrijving zorgt er bovendien voor dat je ten alle tijden aan het wegdek blijft plakken, ook wanneer de snelheid en bochtenratio opgedreven wordt. De grote remblokken doen wat je ervan verwacht, deze functionele lifestylemobiel in geen tijd tot stilstand brengen. Het verschil inzake rijgedrag/plezier met de CLA 45 AMG Shooting Brake is anderzijds wel nog behoorlijk groot, maar of dat het prijsverschil van €15.488 (in basisprijs) kan verantwoorden is een andere vraag.. Qua veiligheidssystemen en gadgets heb je bij Mercedes nooit te klagen, denk maar aan adaptieve cruisecontrol, zelfstandige remfuncties, actieve parkeerassistent, intelligente verlichting, panoramisch schuifdak, …

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

De Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake kreeg een vanafprijs van €28.919 opgespeld, dat is slechts €605 meer dan zijn CLA Sport Sedan broertje! Vervolgens ben je aangewezen op een verplichte tour langs de optie- en personalisatiecatalogus, gelukkig zijn er frequent interessante acties – zoals My First Star – die je uiteindelijke aankoopprijs ietwat kunnen verlichten. De geteste CLA250 Sport 4MATIC start bij €43.076 maar toch moet je nog bijbetalen voor een alarmsysteem (+ €400), verdonkerde zij/achterruiten (+ €250), adaptieve grootlichtassistent (+ €100), … Onze met bijna alle toetsers en bellen uitgeruste Rode Ridder was op die manier een stevige 54.831 euro waard!

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Met zijn unieke styling is het al niet gemakkelijk om specifiek een concurrerende compacte vierdeurs coupé te vinden, laat staan dat er een breakvariant van bestaat! Wanneer we deze unieke (marketing)positionering doorprikken komen we toch terug uit bij de Audi A3 Berline (vanaf €25.750) en BMW 1-Reeks (vanaf €23.250). Interne concurrentie is er natuurlijk van de A, B, GLA en misschien zelfs de C-Klasse al zullen ze dat niet graag toegeven bij Mercedes. Het succes van de CLA zou zich de komende jaren toch moeten vertalen in nieuwe modellen bij de andere Duitse premiumconstructeurs, iets wat we ook zagen bij de grote CLS broer!

Conclusie

Na de behoorlijk unieke CLA coupé toverde Mercedes nogmaals een knappe CLA Shooting Brake uit de (succes)hoed. Deze is een pak praktischer dan zijn vierdeurs CLA evenknie, een stuk ruimer als de GLA en rijdt comfortabeler dan de A, hiermee kroont de CLA Shooting Brake zich waarschijnlijk tot de beste compacte Mercedes vandaag de dag. Met de 250 Sport 4MATIC motorisatie voeg je daar nog een stevige scheut sportiviteit aan toe zonder dat het brutaal overkomt, met de sublieme grip en intelligente hulpmiddelen kan je zorgeloos op zoek naar de limiet. Daarnaast heb je natuurlijk ook de keuze uit meer sociaal aanvaardbare viercilinders, dankzij de verregaande – maar prijzige – optie/personalisatiecatalogus maak je van elke CLA Shooting Brake een aantrekkelijke verschijning. Vergeet wel niet je hier te maken hebt met een lifestyle nicheproduct, als je visie meer tegen form follows function aanleunt ben je ongetwijfeld beter af met de ruimere B-Klasse!

Overzicht:
+ Sportieve krachtbron (+ uitlaatgeluid!)
+ Praktisch
+ Looks
+ Strakke wegligging

– Prijs/uitrustingspolitiek
– Sportieve zetels comprimeren comfortfactor
– Kleine kofferopening

Rijtest: Mercedes CLA-Klasse Shooting Brake [CLA 250 Sport 4MATIC]

Tekst + Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...