Officieel: Renault Talisman

Officieel: Renault TalismanVergeet zowel de oude Laguna als Latitude, Renault lanceert de premium Talisman als waardige opvolger!

Na de grote autocrisis focuste Renault zich verstandig eerst op volumemodellen zoals een nieuwe Clio en Twingo, erna kwam de Captur bestseller ten tonele. Ondertussen hebben die het gezelschap gekregen van de Kadjar verkoopstopper-in-wording en de volledig vernieuwde Espace die het over een andere boeg gooit. Nu vervangen ze de technisch achterhaalde Latitude en Laguna met de Talisman, een premium D-segmet sedan die met zijn verfrissende looks alvast hoge ogen gooit! Een prominente grille à la Espace met heel wat LED verlichting en chroom, knappe velgen en een karaktervolle schouderlijn, we hopen even enthousiast te zijn als we de Renault Talisman voor het eerst in levende lijve ontmoeten op het Autosalon van Frankfurt in september. Achteraan hebben we een reguliere kofferklep in tegenstelling tot de Laguna, in de koffer past bovendien een niet onaardige 608 liter bagage!

Ook voor het interieur herkennen we elementen van bij onze korte kennismaking met de Renault Espace met het gigantische (22 cm) R-Link 2 systeem met ondermeer navigatie, multimedia en connectiviteit bevat. Minder goed uitgeruste Talismannen zullen het met slechts 11 cm moeten doen.. Ook het Multi-Sense systeem zagen we al met de Comfort, Eco, Sport en Neutral standen die een specifieke setup bevatten voor de dempers, besturing, reactievermogen en stuurgevoel, tegelijk verandert ook de LED interieurverlichting! Naar goede gewoonte levert Bose een aangepast geluidssysteem met een resem boxen, een head-up display, adaptieve cruise control, botswaarschuwingsalarmen of (geventileerde) massagestoelen mogen ook niet ontbreken in een dergelijke zakensedan.

Tegen Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar moet de Renault Talisman alreeds postvatten in het Franse dealernet, de Europese expansietocht start aansluitend. Renault voorziet 2 benzinemotoren (1.6 TCe met 150 of 200 pk) en 3 diesels (1.6 dCi met 110, 130 of 160 pk), naast een manuele versnellingsbak met zes verzetten kan je ook kiezen voor de nieuwe zeventraps EDC automaat met dubbele koppeling. De meest interessante Renault Talisman voor de zakelijke markt (110 pk) stoot slechts 95 g/km CO2 uit!

De concurrentie in dit segment is moordend, zeker als je beseft dat de Duitse Drie bijna ongenaakbaar zijn. Toch kan Renault met de Talisman een interessante rol gaan spelen tegen de Opel Insignia, Volkswagen Passat, Skoda Octavia, Ford Mondeo, Mazda 6 en consorten, om de Talisman écht levenskansen te schenken in Europa zou er behoorlijk snel een Talis Estate volgen! Prijzen zijn er nog niet.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...