Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio 2015Het wachten op dé langverwachte Italiaanse berline is eindelijk voorbij! Alfa Romeo lanceert de Giulia én dit per direct in de Quadrifoglio topuitvoering met 510 pk!

Na jaren van ontwikkeling, vage geruchten en valse (?) beloftes mogen we deze kalenderdag mooi omcirkelen met rood, groen en wit. Alfa Romeo onthulde namelijk zojuist in een nieuw beleveniscentrum te Arese de gloednieuwe Giulia waar het de voorbije tien jaar aan werkte, zolang duurde het namelijk alvorens we een waardige opvolger kregen voor de 156! Deze op-en-top Italiaanse sportberline schopte het zelfs tot Auto van het Jaar, zijn opvolger (159) had dan weer wat last van overgewicht.

Vervolgens kwam de grote autocrisis en moest de befaamde autoconstructeur zich zien te redden met enkel een compacte MiTo en beeldschone Giulietta tot we vorig jaar de magistrale 4C Coupé kregen én mochten rijden! Zo’n dergelijke mini-Ferrari is natuurlijk een godsgeschenk voor de puristen, anderzijds heeft Alfa Romeo nood aan een écht volumemodel dat omzet genereert! Die belangrijke taak krijgt de Giulia berline dus toevertrouwd, volgens de Alfa toplui is falen geen optie met een dergelijke bolide..

De Italianen zouden de Italianen niet zijn mochten ze de lancering ietwat bijzonder aanpakken. Tijdens een live optreden van Andrea Bocelli rolde vandaag een bloedrode Giulia Quadrifoglio het podium op, per direct de topuitvoering! Niet enkel krijgt deze een turbogeblazen zescilinder met 510 pk (met dank aan de toveraars bij Ferrari), ook de styling is behoorlijk agressief getint met scherpe lijnen, grote velgen, vaste spoiler, brute diffuser en een vierdubbele uitlaat aan de achterzijde. De 0-naar-honderd sprint is hiermee voorbij in minder dan 4 seconden, de topsnelheid ligt vermoedelijk op 250 km/u! De knappe grille vooraan is voorzien van dynamische lamellen die de luchtstroom kunnen beïnvloeden en bezit de wagen een ideale gewichtsverdeling (50:50), hiermee is het duidelijk dat deze Giulia een echte rijderswagen moet worden! Standaard is de highly anticipated Alfa Romeo Giulia voorzien van een manuele versnellingsbak en achterwielaandrijving, optioneel kan je ook vierwielaandrijving verkrijgen. Een TCT automaat zien we na verloop ook nog in het gamma opduiken.

Interieurbeelden gaf Alfa Romeo officieel nog niet vrij, toch zagen we al enkele beelden met een knappe afwerking met koolstofvezel, leder, chroom en alcantara. De DNA vliegtuigschakelaar is niet meer van de partij in zijn huidige vorm, vanaf nu zal je moeten draaien om een gewenste setup te kiezen. De gekende Dynamic en Natural blijven op post, Advanced Efficient (zuinig) en Racing (minder zuinig) komen erbij! Op de weegschaal zou de nieuwe Giulia slechts 1.530 kg neerzetten, een prima prestatie dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen (koolstofvezel, aluminium, …) voor de motorkap, dak en aandrijflijn. Achteraan zit er een multilink ophanging wat de wagen ook comfortabel zou moeten maken, de Italianen hameren er ook op dat de ESP zich niet te snel zal bemoeien wanneer het wat speelser zou worden.. In dergelijke situaties komt het Torque Vectoring systeem ook goed van pas waarmee de kracht specifiek kan verdeeld worden (sneeuw, regen, …)!

Naast deze krachtige benzinemotor verwachten we ook nog meer beschaafde uitvoeringen, ook een efficiënte diesel moet er sowieso in om de Giulia in Europa vlot aan de man te kunnen brengen. We wachten dus vol ongeduld tot Alfa Romeo ons van méér cijfermateriaal en informatie voorziet, anderzijds is deze Giulia de kers op de 105-jarige verjaardag van het merk en dan mag het al eens wat zotter! De kans bestaat dan weer wel dat de basistrim wat minder mooi zal lijken, toch gunnen we Alfa Romeo het voordeel van de twijfel. De grote concurrenten zijn de befaamde Duitsers (Mercedes C-Klasse, BMW 3-Reeks en Audi A4) maar ook de Jaguar XE zal een verhoopt Italiaanse succes voelen in de verkoopcijfers!