Rijtest - Land Rover Discovery Sport - Header
Een vernieuwend design in een nieuwe familie, dezelfde mix van on-road agility met off-road ability.

Een goede positionering is alles. Te veel keuze kan gevaarlijk zijn, maar slaag je erin alle die keuze ietwat te structureren, dan vindt de klant meteen het product dat het best aansluit bij zijn of haar wensen. En dat heeft Land Rover maar al te goed begrepen. Er zijn de luxueuze Range Rovers, je hebt de verschillende maten en vormen aan echte Defender werkpaarden en nu creëert Land Rover een nieuwe Discovery-familie als zogenaamde vrijetijdsvoertuigen. De Discovery Sport is het eerste model in die familie en zegt vaarwel aan de Freelander van weleer. Hij krijgt een vernieuwend design, is de eerste ‘compacte’ SUV met 5+2 zitconfiguratie, slaagt er met zijn geoptimaliseerde diesels en transmissies in om de efficiëntiestandaarden van 2015 te evenaren en blinkt natuurlijk als échte Land Rover uit in off-road ability. Wij gingen op stap met de HSE Luxury topuitvoering voortgestuwd door de SD4 topdiesel.

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 09

Designmatig kunnen we op zijn minst spreken van een revolutie. Land Rover heeft in tegenstelling tot enkele Duitse autofabrikanten met hun geprogrammeerde facelifts nog echte designers achter de coulissen zitten. Terwijl de Freelander niet verder kwam dan een robuust voorkomen met Amerikaanse touch, heeft de Discovery Sport een vloeiend silhouette dat Europeanen zonder twijfel zal verleiden. Er zijn onmiskenbaar enkele Range Rover Evoque trekjes, maar deze Land Rover komt een stuk praktischer voor de dag en is met 4.599 mm ook een volle 80 mm langer. Onderscheidend is een sterke C-stijl met zwartglanzende ruitomlijsting die resulteert in een soort van wraparound achterruit. Vooraan vinden we ook een nieuwe interpretatie van Discovery koplampen met unieke LED-signatuur voor de dagrijlichten. Vanzelfsprekend blijft er wel een zekere robuustheid die van de stevige voorbumpers en achterpartij afstraalt, maar dan afgerond naar modieuze standaarden. De Discovery Sport steekt zijn off-road capaciteiten niet onder stoelen of banken.

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 08

Met 200 prototypes werden er gecombineerd maar liefst 6.800 testweken afgelegd om zijn sleepcapaciteit van 2,5 ton op de proef te stellen en de 212 mm bodemvrijheid volledig te benutten over moeilijk terrein met oprijhoeken, overschrijdingshoeken en afrijhoeken van respectievelijk 25, 21 en 31 graden. Met vierwielaandrijving kan de Discovery Sport bovendien hellingen aan van maar liefst 45 graden en voor echt extreme ondergrond kunnen de laagste onderdelen van de voorbumpers verwijderd worden. Rivieren doorkruisen kan verder dankzij ‘Wade Sensing’ technologie zonder zorgen tot 60 cm diep en de intelligente Active Driveline wisselt automatisch tussen twee- en vierwielaandrijving naargelang de omstandigheden dicteren. Zo start je altijd in vierwielaandrijving, maar boven 30 km/u wordt bij normaal weggebruik enkel beroep gedaan op de voorwielen om het verbruik te drukken. Het is ook ongelooflijk hoe de Discovery Sport dergelijke terreincapaciteiten combineert met de dagdagelijkse rit naar het werk, want zowel op de snelweg, in de stad als op intercommunale wegen gedraagt de wagen zich enorm comfortabel en volwassen. De wagen voelt soms wat zwaar aan, maar de goed afgestelde stuurbekrachtiging en de grijpgrage remmen compenseren. We konden de testweek zelfs afsluiten met een gemiddelde onder de 7,5 liter per 100 kilometer.

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 06

Later dit jaar komt er nog een 2.0-liter Ingenium turbodiesel met 150 pk of 180 pk die een nog lager verbruik zal neerzetten, maar de 190 pk sterke 2.2-liter hoeft zich dus allesbehalve te schamen. Naast het vermogen beschik je steeds over 420 Nm koppel en dat is in elk van de negen versnellingen paraat om een herneming of versnelling zonder aarzelen in te zetten. Het klinkt misschien wat over-the-top, maar op geen enkel moment merk je eigenlijk in welk verzet je zit. Je hebt ook niet het gevoel dat er een beter verzet is. Een skip-shift functie zorgt er bovendien voor dat je direct tussen versnellingen kan terugschakelen zonder ze één voor één af te gaan. En qua prestaties zit het ook wel snor, want ondanks zijn leeggewicht van 1.863 kilogram sprint de Discovery Sport SD4 met automaat in 8,9 seconden naar 100 km/u. Versnellen stopt ‘al’ bij 188 km/u, maar dat is voor een SUV als deze natuurlijk slechts bijkomstig.

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 05

Binnenin overtuigde de Discovery Sport iets minder dan op de foto’s van de perslancering. De lederen zetels voelden heel kwalitatief aan, maar in de middenconsole zit er toch heel wat plastic verwerkt. Laten we robuustheid als excuus accepteren. Het infotainment systeem mag verder ook wat opgeblonken zijn, maar de navigatie is same old, same old. Hopelijk doet het systeem van de nieuwe Jaguar XE een stuk beter. Qua ruimte daarentegen is de Discovery Sport voorbeeldig: de 2 zitjes op de derde zetelrij blijven dan wel noodzitjes, op de tweede rij en voorin heb je centimeters over. Je kan de kinderen achteraan ook iets meer beenruimte geven door de hele achterbank tot maar liefst 160 mm te verschuiven. In de deuren is verder in totaal plaats voor 13,8 liter aan prullaria, terwijl de koffer een dikke 829 tot 981 liter slikt met enkel de derde zetelrij plat. Uiterst aangenaam is tot slot het panoramische glazen dak, waarmee het ruimtegevoel nóg verder toeneemt.

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 13Rijtest - Land Rover Discovery Sport 14

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 16

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 12Rijtest - Land Rover Discovery Sport 15

Prijsmatig is er al een Discovery Sport vanaf 33.900 euro, maar dat is zoals eerder gezegd in de goedkoopste van de vier beschikbare uitvoeringen met uitsluitend voorwielaandrijving en manuele transmissie. De 2.0 TD4 in HSE Luxury uitvoering kost meteen 55.900 euro, maar is ook heel mooi uitgerust. Concurrenten vinden in dit segment is moeilijk, want al zijn de BMW X3 en Audi Q5 op de weg nog net een match voor de Land Rover, eens het terrein uitdagender wordt moeten die al heel snel passen. Wil je per sé een derde zetelrij, dan is er nog de Hyundai Grand Santa FE. Misschien nog ietsje groter, maar allesbehalve goedkoper. Als je 54.999 euro voor die Koreaan moet neertellen, denk ik dat we persoonlijk toch voor de Discovery Sport zouden opteren.

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 02

Conclusie

Met de nieuwe Discovery Sport neemt Land Rover een reuzensprong sinds de Freelander. Het model ziet er heel aantrekkelijk uit, de motoren halen de hedendaagse efficiëntie-eisen en binnenin krijg je zeeën van ruimte waarin het aangenaam vertoeven is. Het navigatiesysteem heeft wel zijn beste tijd gehad en er is nogal wat plastic te vinden in de middenconsole, terwijl de derde zetelrij ook niet meer betekent dan twee noodzitjes. Op de weg blinkt de Discovery Sport uit met een stabiel rijgedrag en uitstekende geluidsdichting, naast de weg laat hij al zijn concurrenten achter zich met zijn terreinwaardige capaciteiten. Verschillende off-road modi, differentiëlen, vierwielaandrijving, … dit is een échte Land Rover!

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 01

Overzicht

+ Vernieuwend Europees design
+ Ruimte & moduleerbaarheid
+ Motorprestaties, negentraps automaat & efficiëntie
+ Off-road capaciteiten
– Gedateerde infotainment & navigatie

Rijtest - Land Rover Discovery Sport 04

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Land Rover