Officieel: Peugeot 308 GTi [250 / 270 pk!]Na de 308 GT komt Peugeot nu met the real deal, een volwaardige 308 GTi mét 250 pk of zelfs 270 pk!

De Sport afdeling van Peugeot is klaar met hun visie omtrent de 308 die zelfs in zijn reguliere vorm kan uitpakken met heel wat sterke punten, toch vonden de ingenieurs nog wat ruimte voor verbetering. Voor de koetswerkkleur van de nieuwe Peugeot 308 GTi hoef je niet persé te kiezen voor het opzichte duotone zwart/rode tint, die is vooral voor de lancering wat kracht bij te zetten.

De grille komt iets sportiever voor de dag en ook de stoere 18″/19″ velgen stralen diezelfde sfeer uit, de grote rode remklauwen zijn dan weer behoorlijk functioneel! Naast wat zwarte accenten en twee chroom uitlaatmonden kan je de 308 GTi herkennen aan de vele badges! Ook het interieur komt wat sportiever voor de dag met strakke kuipzetels en rode accenten voor het stuurwiel, dashboard én manuele versnellingsbak met zes verzetten!

Maar waar het écht om draait is natuurlijk het vermogen. De Peugeot 308 GTi levert maar liefst 250 pk en 330 Nm aan de voorwielen, dit dankzij noeste arbeid van de 1.6-liter turbobenzinemotor. Mag het nog meer, vink dan de vermogensupgrade aan die je 20 extra pk’s en een Torsen-sperdifferentieel schenkt! Met het beperkte gewicht (1.205 kg) kan je in 6,2 seconden aan 100 km/u zitten, de krachtige variant doet daar nog eens 0,2 seconde af.

Waarschijnlijk niet je eerste zorg bij een dergelijke hot hatch maar het is aangenaam dat deze 308 GTi mét start/stop systeem voldoende neemt met slechts 6 liter benzine per 100 km, de CO2 uitstoot bedraagt 139 g/km. Deze Fransoos ligt ook ietwat (11mm op precies te zijn) dichter bij het asfalt wat de wegligging moet bevorderden, na de positieve ervaringen in de technisch gerelateerde RCZ R zijn we razend benieuwd naar dit product!