Kort Getest: Ssangyong TrivoliSsangyong mikt op een verdubbeling van de Europese verkopen, de funky Tivoli crossover moet die groeispurt inzetten!

Vandaag de dag is SsangYong een nobele onbekende autoconstructeur uit het Oosten, wie wel iets van auto’s kent zal de mindere vormgeving van de vorige (ruime) modellen wel een belletje doen rinkelen. Na een faillissement van de Belgische invoerder nam de Alcopa Group (oa importeur Suzuki, Mitsubishi, Isuzu en Hyundai) in 2010 de heroïsche taak op zich om Belgische klanten te overtuigen van de kwaliteiten van de SsangYong modellen. In het thuisland werd het merk bovendien net overgenomen door automagnaat Mahindra uit India, met een blanco cheque van bijna een miljard dollar moest Ssangyong zich focussen op de ontwikkeling van nieuwe modellen. Ondertussen zijn we vijf jaar en tientallen concepten verder en daar staat de Tivoli, een knap getekende B-segment crossover! Hiermee willen de Koreanen Europa volledig gaan veroveren, erna is een soortgelijke makeover van de Korando (C-segment) en Rexton W (D-segment) aan de beurt. Met de eventuele overname van designhuis Pininfarina kan dat waarschijnlijk niet meer mislopen!

Kort Getest: Ssangyong Trivoli

Voor de nieuwe generatie Ssangyong’s rekent men op de Nature-born 3 Motion designtaal, een nietszeggende term maar die wél goed overkomt in het straatbeeld. Zo is de Tivoli een knappe crossover met scherpe lijnen, grote LED lichtblokken en een licht aflopende daklijn. De Ssangyong Tivoli is beschikbaar in acht verschillende koetswerkkleuren, voornamelijk de duotone uitvoeringen zijn een schot in de roos. Voor de velgen heb je keuze uit 16″ of 18″ exemplaren.

Kort Getest: Ssangyong Trivoli

Binnenin valt naast de interieurruimte per direct de kwalitatieve afwerkingsgraad op. De Duitse premiummerken hoeven nog niet direct te wanhopen maar de vele Europeanen maken toch best hun huiswerk met de nodige aandacht. Het lederen stuurwiel (optioneel verwarmbaar!) met afgeplatte onderzijde biedt een goede grip terwijl ook het prima/snel functionerende multimediasysteem een eervolle vermelding verdient! Een upgrade met TomTom navigatie staat in de optielijst. Personalisatie is hot anno 2015, zo kan je kiezen uit een beige of zwart interieur, kleurrijke instrumentencluster verlichting en voor stoffen/lederen zetelbekleding. Doe je graag eens van YOLO, ga dan voor het rode interieur! Achteraan is voldoende ruimte voor drie belhamels, voor een roadtrip met meerdere volwassenen zoek je het toch beter in een hoger segment! De koffer slikt anderzijds wel 423 liter, een best-in-class prestatie welke met de achterbank plat (60/40) nog stevig oploopt. Diverse opbergvakken voor allerhande prullaria zijn dan weer niet zo veelvoudig aanwezig, je krijgt wel een iPad opgeborgen in de centrale armsteun.

Kort Getest: Ssangyong TrivoliKort Getest: Ssangyong Trivoli

Inzake motoren draait het bij deze veelbelovende SsangYong om 1.6-liter viercilinders die reeds voldoen aan de strenge EURO6 uitstootnorm. De e-XGi160 benzinemotor is vanaf de start beschikbaar en levert 128 pk en 160 Nm aan de voorwielen, in combinatie met een manuele zesbak of een automatische zestrapsoverbrenging van het Japanse Aisan. Tegen de herfst komt ook de e-XDi160 dieselmotor beschikbaar, deze doet het met 115 pk en 300 Nm koppel! Zakelijke rijders worden oprecht gelukkig als ze weten dat de meest efficiënte SsangYong Tivoli slechts 113 g/km CO2 uitstoot! Bij elke krachtbron/uitrustingsgraad heb je bovendien de keuze uit voorwielaandrijving of vierwielaandrijving (‘on demand’ volgens het Haldex principe), uniek in het segment.

Kort Getest: Ssangyong Trivoli

Tijdens een eerste zonnige kennismaking in en nabij onze drukke hoofdstad konden we kortstondig plaatsnemen achter het stuur van een knalrode Tivoli met de handgeschakelde benzinemotor. Die vraagt heel wat schakelarbeid om hem vlot door het verkeer te loodsen, op de autosnelweg viel dan weer op hoe stil – of is dat ten verdienste van de goede isolatie? – deze zijn taak volbracht. De stoere 18″ velgen brachten – in combinatie met de erbarmelijke staat van het Belgische wegdek – wel vaak het comfort in gedrag, 16″ lichtmetaal (of verhuizen!) aanvinken is alvast een eerste GroenLicht.be aankoopadvies. Net zoals bij enkele landgenoten krijgt de Ssangyong Tivoli een Smart Steer systeem (Sport, Normal en Comfort) mee waarmee je diverse parameters (gasrespons, stuurgevoel, ..) aanpast, toch berg je jouw sportieve aspiraties maar beter op. Inzake veiligheid heb je niets te vrezen, naast enkele actieve en passieve systemen die onheil proberen te voorkomen zijn er ook zeven (!) airbags en enkele veilige kreukelzones voorzien.

Kort Getest: Ssangyong TrivoliKort Getest: Ssangyong Trivoli

De nieuwe Ssangyong telg is de jouwe al vanaf €14.990 in de Crystal trim, dat is inderdaad belachelijk weinig geld voor veel auto. Hoger op de uitrustingsladder hebben we Quartz (vanaf €18.990) en Sapphire (vanaf €22.490), ook deze kan je nog aanvullen met wat losse opties (metaalkleur, elektrisch schuifdak, …) en interessante combinaties zoals het Winter Pack, Style Pack of Navigation Pack. Voor een dieseluitvoering betaal je ongeveer €2.500 extra, de automaat heeft een meerprijs van €1.700 en voor vierwielaandrijving leg je nog eens €2.000 op tafel. Naast deze scherpe prijzen krijg je ook nog 5 jaar garantie én bijstand van de importeur!

Kort Getest: Ssangyong Trivoli

De concurrentie binnen de B-segment crossovers zijn voornamelijk de Renault Captur, Nissan Juke en Opel Mokka, ook de Dacia Duster, Fiat 500L Trekking, Suzuki Vitara en Mazda CX-3 rekenen we hier graag bij. Allen kunnen ze niet tippen aan de scherpe prijzen, stevige basisuitrusting of kwalitatieve afwerking van deze Koreaan, dat in tegenstelling tot een algemene naamsbekendheid of breed dealernetwerk. Die bereikbaarheid heeft Ssangyong met slechts een dertigtal Belgische dealers nog niet, ongetwijfeld een van de belangrijkste werkpunten van de Belgische constructeur.

Kort Getest: Ssangyong Trivoli

Conclusie

Zouden sprookjes dan toch bestaan, Ssangyong – het lelijke eendje in het verleden – evolueert stilletjes aan naar een knappe zwaan. Met de nieuwe Tivoli raken ze designmatig de juiste snaar, Europese consumenten zijn nog steeds verzot op compacte/funky crossovers met verregaande personalisatiemogelijkheden. Naast de stevige basisuitrusting hebben we goede herinneringen aan de interieurkwaliteit, rijcomfort en stille werkingskracht van de benzinemotor, de komende dieselmotor zal dat waarschijnlijk nog overtreffen met zijn comfortabele koppelcurve. Prijsmatig is de Ssangyong Tivoli ook geheel onklopbaar, zelfs full option heeft de concurrentie het nog steeds moeilijk om nog maar in de buurt van het uiteindelijke prijskaartje te komen. Het beperkte dealernet kan het succesverhaal van de Tivoli misschien wel nog dwarsbomen, de huidige concessiehouders zien dat dan dan weer als een voordeel en bestelden al meer dan 1.700 exemplaren van Tivoli. Wordt sowieso vervolgd, naar alle waarschijnlijkheid zelfs gewoon bij jou in het straatbeeld!

Overzicht:

+ Frisse looks (designprogressie!)
+ Bouwkwaliteit
+ Interieurruimte
+ Uitrusting / prijs
+ 5 jaar garantie/bijstand

– Beperkt dealernet/merkimago
– Comfortniveau met 18″ velgen

Kort Getest: Ssangyong Trivoli

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem