Officieel: Chevrolet Camaro 2016Chevrolet anticipeert op globale veranderingen in het segment én vernieuwt de blitse Camaro!

Na de verhelderende teaser en spyshots was het al duidelijk dat Chevrolet niet al te veel ging raken aan de typerende retrostyling van de Camaro, maar het geheel werd toch wat strakker getrokken. Ook is de wagen iets korter (-10 cm) en een pak lichter (-100 kg). In de aangedikte personalisatiecatalogus vinden we terug heel wat nieuwe mogelijkheden om jouw muscle car naar smaak en budget samen te stellen, toch verwachten we ze eerder in zeer beperkte aantallen op de Europese wegen.

Deze generatiewissel komt er voornamelijk omdat de concurrentie – lees: Ford Mustang – zich voornamelijk op technisch vlak stevig vernieuwde en Chevrolet wil niet achterblijven met hun stoere Camaro. Onder de motorkap verwelkomen we daarom voor het eerst een 2.0-liter viercilinder met 270 pk en 400 Nm, iets hoger in de pikorde is er de 3.6-liter V6 (330 pk / 390 Nm) terwijl de Camaro SS blijft rekenen op reusachtige 6.2-liter V8 met 440 pk en 610 Nm! Naar goede gewoonte zullen de Yanks dat vermogen later nog oppompen in speciale versies tot boven de 600 paarden, ‘cause Murica!

In Europa lijken de meeste autoconstructeurs te opteren voor automatische versnellingsbakken, bij Chevrolet bieden ze de klant gewoonweg de keuze. Enerzijds is er de manuele handbak met zes verzetten, anderzijds is een achttraps sportautomaat. Dankzij een adaptief onderstel (winter, tour, sport) hoef je niet altijd op het scherpst van de snee te rijden met je nieuwe Chevrolet Camaro, de SS topuitvoering voegt daar nog eens een Track modus aan toe! Dankzij een setje grijpgrage Brembo’s in de basisuitvoering staat jouw musclecar ook weer snel stil. Officieel is Chevrolet uit Europa vertrokken, maar we verwachten dat deze generatie Camaro tegen midden 2016 zijn intrede ook bij ons zal maken.