Officieel: BMW 3-Reeks Berline/Touring facelift [340i] - Life Cycle ImpluseAan de buitenzijde vallen de nieuwigheden van de gefacelifte BMW 3-Reeks nauwelijks op, onder de motorkap vinden we wel enkele belangrijke wijzigingen!

De huidige generatie BMW 3-Reeks Berline (intern: F30) en Touring (F31) gaan al mee sinds 2012, daarom stond er sowieso een kleine opfriskuur voor de Dreier op de agenda. In München houden ze niet van de “facelift” term, daarom presenteren ze nu de 3-Reeks LCI (Life Cycle Impulse). Van buitenaf kan je – met enige moeite – toch enkele kleine verschillen in de bumper voor/achteraan herkennen, naast nieuwe velgen en koetswerkkleuren krijgen we ook een overdaad aan LED’s voor alle mogelijke vormen van verlichting.

Binnenin werd het interieur ietwat opgefrist en krijg je nog betere materialen, het grote multimedia- en navigatiesysteem kan bovendien nu nog sneller/beter overweg met allerhande nieuwe toepassingen. Dankzij getover met het onderstel en ophanging zal deze Duitser een tikkeltje scherper voor de dag komen, een klein puntje van kritiek die deze zesde generatie BMW 3-Reeks toebemeten kreeg bij zijn lancering.

Onder de gespierde motorkap wordt het nut van deze LCI pas écht duidelijk. Bovenaan het benzinegamma nemen we afscheid van de potente 335i maar gelukkig krijgen we een 340i (zes-in-lijn / 326 pk / 450 Nm) én een 330i (viercilinder / 252 pk / 350 Nm), onderaan verdwijnt de 316i (even?) terwijl de 318i (136 pk – 220 Nm) het doet met de driecilinder uit de nieuwe MINI! Het dieselaanbod blijft grotendeels behouden met de 316d, 318d (+7 pk!), 320d (+ 6pk!), 325d, 330d en 335d waarbij ze bijna allemaal te combineren zijn met de xDrive vierwielaandrijving en/of de achttraps Steptronic automaat. In de meest ecologische uitvoering stoot de vernieuwde 320d EfficientDynamics Edition (en niet de 316d!) slechts 99 g/km CO2 uit in combinatie met 163 pk en 400 Nm, waarschijnlijk de versie die we het meest zullen tegenkomen op de Belgische (autosnel)wegen gezien zijn scherpe fleetpositionering!

Naast de nieuwe BMW 340i wordt deze premium middenklasser ook aan de stekker gehangen. De 330e combineert de tweeliter TwinTurbo benzinemotor met een krachtige elektromotor, goed voor een 250 pk en 400 Nm terwijl de theoretische uitstoot beperkt blijft tot 49 g/km bij een verbruik van 2,2 liter! Iets minder zuinig zal de 340i M Performance zijn die het de Mercedes C450 AMG Sport moeilijk wil gaan maken.

Tegen midden 2015 sijpelt deze BMW 3-Reeks LCI het Duitse dealernet binnen, kort erop verwachten we hetzelfde op het Belgische grondgebied. Daarmee zijn ze nog net voor die andere concurrent, de Audi A4 Berline/Avant, die in september pas zijn première beleeft op het Autosalon van Frankfurt!