Porsche 911 GT3 R
Porsche lanceert een nieuwe 911 GT3 R op basis van de GT3 RS productiewagen.

Terwijl de Porsche 911 GT3 RS zo wat het extreemste is wat klanten kunnen aankopen om naar de bakker en terug te rijden, is de 911 GT3 R al jaren de absolute voorkeur van professionele raceteams over de hele wereld. Na de introductie van de nieuwe GT3 RS lanceren de Duitsers nu ook een daarop gebaseerde update van de GT3 R. Lichtgewicht design, nog meer aerodynamica, betere handling, verbeterde veiligheid, minder verbruik en zelfs minder service en vervangonderdelen zijn de resultaten van de ontwikkeling. De aankoopprijs blijft met 429.000 euro (landafhankelijk) wel aanzienlijk.

Het hart van de 911 GT3 R ligt natuurlijk achteraan en is een 4.0-liter flat-six nagenoeg identiek aan het exemplaar uit de road-legal GT3 RS. Het blok levert in deze racewagen meer dan 500 pk vermogen dat wordt overgedragen op de weg via 310 mm breed achterrubber en een sequentiële zesbak. Een mechanisch slipdifferentieel zorgt voor optimale tractie bij het verlaten van de bocht. Klanten kunnen de transmissie bedienen via peddels aan het stuurwiel.

Een uitstekend product verder verbeteren is natuurlijk niet vanzelfsprekend, maar Porsche vond nog enkele details die geoptimaliseerd konden worden. Voor een betere balans werd de wielbasis met 8,3 centimeter verlengd, werd nog meer koolstofvezel gebruikt om het gewicht omlaag te krijgen en werd zelfs voor het eerst ook de voorruit uit polycarbonaat vervaardigd. De zijradiators werden verwijderd en net als bij de RSR gebruikt de 911 GT3 R nu een centraal gepositioneerde radiator. Hierdoor verlaagt het zwaartepunt, terwijl de radiator beter beschermd werd voor eventuele aanrijdingen.

Aerodynamica is op het circuit natuurlijk de sleutel tot alles. De achterwielen van de 911 GT3 R worden op het wegdek geduwd dankzij een 2 meter brede, 40 centimeter diepe achterspoiler, terwijl de onderscheidende luchtgaten op de wielkasten downforce verbeteren op de vooras. Op vlak van veiligheid werd de brandstoftank verder versterkt en slikt die voortaan 120 liter, terwijl ook een fuel cut-off veiligheidsklep werd toegevoegd. Verder kunnen de deuren en zijruiten verwijderd worden en is het ontsnappingsluik in het dak groter. Nieuwe kuipzetels zorgen tot slot voor een nog betere bescherming van de bestuurders.