Rijtest - MINI One D 2014 - Header
De MINI One D verloor een cilinder, maar deed geen enkele toegifte aan rijplezier.

Al kijken we stiekem iets harder uit naar de nieuwe MINI John Cooper Works, de MINI One D is een van de varianten die we nog niet aan de tand voelden. Nochtans voert net deze motorisatie vele jonge starters in het bedrijfsleven naar hun werkplek, want de MINI One D is fiscaal gezien een zegen voor grote multinationals. Alsook voor de jonge werknemer, want het voordeel alle aard veroorzaakt bij een kleine wagen als deze evenmin financiële aderlatingen. Bovendien kan de MINI One D rekenen op een hoge restwaarde, opnieuw een factor die op de leasemarkt hoge punten scoort. Waar zitten echter de verschillen met zijn voorganger? En moet de One D serieus onderdoen voor de Cooper D? Twee vragen die we na een uitgebreide testweek proberen te beantwoorden.

Rijtest - MINI One D 07


Rijtest - MINI One D 03Rijtest - MINI One D 04

Uiterlijk trekt deze MINI One D als twee druppels water op de Cooper D, toch zeker als je afstapt van de standaardvelg. Het spelletje zoek-de-zeven-verschillen zal bij deze vergelijking nooit uitgespeeld raken, maar we laten jullie toch even proberen. MINI schotelde ons ook deze keer een melkwit exemplaar voor, dus het wordt wel extra moeilijk. Vergelijken met zijn voorganger lijkt ons dus ietsje interessanter, waarbij we  voornamelijk even onder de motorkap duiken. De 1.6-liter viercilinder maakte immers plaats voor een gloednieuwe 1.5-liter driecilinder. Ondanks de downsizing  nam het vermogen weliswaar toe met 5 pk tot 95 pk en kreeg het motorkoppel eenzelfde extra eenheden tot 220 Nm. Vergeet echter niet dat de MINI ietwat groter werd en je met een leeggewicht van 1.190 kilogram steeds 25 extra 1-liter flessen water meezeult…

Rijtest - MINI One D 05

Maar geen zorgen, ook de prestaties gingen erop vooruit. Met een chrono van 11 seconden hoef je bij de sprint van 0-100 km/u ongeveer een tel minder langer te wachten en de topsnelheid bedraagt een hoogst illegale 190 km/u.  De nieuwe MINI One D komt dus zeker vlotter uit de startblokken, al lijken de verhoudingen van de manuele zesbak nóg langer te zijn geworden. Wat bij de voorganger dus een probleem was en ook bij de Cooper D een bemerking was, is hier dus nog een zucht slechter. In 1,2 en 3 is de MINI One D zo vlot dat je een Cooper D niet mist, maar in 4de lijk je al een overdrive bereikt te hebben. Wil je op de snelweg het linkervak op om een vrachtwagen voorbij te gaan, ga dan toch maar 2 verzetten terug.

Rijtest - MINI One D 2014 - 2

Rijtest - MINI One D 01Rijtest - MINI One D 02

Terwijl we de MINI Driving Modes (GREEN, MID en SPORT) bij de Cooper D en Cooper S al eens actief wisten te gebruiken, is deze optie bij de MINI One D niet meer dan verloren geld. In GREEN raadt de computer je aan zo snel te schakelen dat je de motor lijkt te verdrinken en in SPORT merk je nauwelijks verschil met de normale modus. Op papier is de One D verder een zucht zuiniger dan de Cooper D, maar in de praktijk strandden we op eenzelfde laag doch niet uitzonderlijk gemiddelde van 5,1 l/100 km. Laat dat ook exact het testverbruik zijn dat we bij de viercilinder van de vorige generatie op de teller toverden. Conclusie: ondanks 3 g CO2-winst versus de Cooper D en zelfs 10g blijf je op het minimum VAA van 1.250 euro per jaar en ook krijg je geen lagere rekening aan de pomp.

Rijtest - MINI One D 06

Gelukkig bezorgt de MINI One D wel hetzelfde rijplezier als de Cooper D, vergeleken met de voorganger werd alles bovendien iets comfortabeler. Desondanks blijft het stuurgevoel heel direct en werd ook het go-kart gevoel bewaard. Ook bij de One D staat rijden dus gelijk aan een dikke glimlach op het gezicht. Op de bemerking rond inhalen op de snelweg na zijn ook lange afstanden geen bestraffing, want eens op snelheid houdt de MINI stabiel baan en heeft de One D geen moeite om tempo te houden.

Rijtest - MINI One D 10Rijtest - MINI One D 12

Rijtest - MINI One D 13

Rijtest - MINI One D 11Rijtest - MINI One D 14

Prijsmatig is de MINI One D natuurlijk ietwat interessanter dan de Cooper D. Vanaf 18.950 euro heb je al een One D, de meerprijs voor de Cooper D bedraagt minstens zo’n 3.000 euro. Vergeleken met zijn voorganger bedraagt de meerkost een luttele 400 euro. De MINI One D blijft gezien de weinig praktische koffer en achterbank dus een exclusief geprijsd product, maar onbereikbaar is hij niet. Spits jullie ook niet toe op die 18.950 euro, want in realiteit zal je met ietwat van uitrusting snel boven de 20.000 kruipen. Vind je ons testmodel er goed uitzien, leg dan toch maar 25.955 euro klaar. Qua voordeel alle aard betaal je voor een basis One D tot slot 1.250 euro per jaar, bij de Cooper D bedraagt dat bedrag hetzelfde, immers het minimumbedrag voor 2015.

Rijtest - MINI One D 09

Conclusie

De MINI One D komt in aanmerking voor het minimum Voordeel Alle Aard van 1.250 euro per jaar, maar dat is ook het geval voor de Cooper D. Ook qua verbruik mag je hetzelfde verwachten als zijn iets meer vermogende broer. In eerste, tweede en derde versnelling voelt de One D verder verrassend vlot aan, maar in vierde komt hij duidelijk wat achter. Qua rijplezier hoef je dan weer niets op te offeren, want ook de One D tovert al snel een glimlach op het gezicht. Het verschil met de Cooper D is er met andere woorden enkel een qua prijs, uitrusting en vermogen (op hogere snelheid), dus ook met een One D zal je heel wat plezier beleven.

Rijtest - MINI One D 2014 - 1

Overzicht

+ Fiscaalvriendelijk / minimum VAA
+ Rijplezier
– Exclusief geprijsde kleine wagen
– Kleine koffer en krappe achterbank
– Sloom vanaf 4de versnelling

Rijtest - MINI One D 08

Tekst & Foto’s: Tim De Baets