Kort Getest: Renault Espace 2015Renault vernieuwde na maar liefst twaalf jaar eindelijk de grote Espace en dit op een originele manier! 

De Renault Espace is al sinds 1994 op de markt en kende reeds 4 generaties, steeds gekenmerkt door zijn reusachtige afmetingen, dito binnenruimte en aanvaardbaar prijskaartje. Na de grote autocrisis in Europa verloren dergelijke monovolumes de interesse van de consument, compacte SUV’s of kleine crossovers werden plots razend populair! Renault was het zichzelf echter verplicht om een opvolger te voorzien voor haar legendarische Espace. Na heel wat feedback van bestaande eigenaars en marktanalyse kwam het besef dat ze toch enkele dingen anders zouden moeten aanpakken. De ruimtefactor bleef essentieel, maar ook aan het interieur, rijgedrag en design hecht de – veeleisende – Europeaan anno 2015 enig belang.

Kort Getest: Renault Espace 2015

De nieuwe Renault Espace combineert de praktische looks van een grote MPV met de stoerheid van een SUV. Net zoals bij de Clio, Zoé en nieuwe Kadjar krijgt ook deze generatie Espace een typerende Renault grille met een groot logo, de LED (dagrij)verlichting zit bovendien al in de basisuitrusting. Met net geen 5 meter is deze Renault Espace exact even lang als zijn voorganger, met een bodemvrijheid van 16 cm (+ 4cm extra) overleef je zonder al te veel kleerscheuren je avontuurlijker uitstapjes met deze grote familiewagen. Je hebt de keuze uit negen koetswerkkleuren en 17″ tot 20″ lichtmetaal. Hippe personalisatiemogelijkheden zoals duotone uitvoeringen of stickers zoals bij de Captur moet je hier dan weer niet verwachten. Over smaken en kleuren valt er nog heel wat te zeggen, maar toch worden we nog niet echt warm van dit nieuwe design. De lokale inwoners van Saint-Rémy-De-Provence, Nîmes of Aigremont konden onze doortocht dan weer wél appreciëren en trakteerden op een goedkeurende glimlach of zelfs een Facebookduim! Chauvinisten in hart en ziel!

Kort Getest: Renault Espace 2015Kort Getest: Renault Espace 2015

Kort Getest: Renault Espace 2015

De USP van een Renault Espace is al sinds zijn introductie zijn binnenruimte geweest. Of je nu de Ikea leegplundert of taxidienst speelt voor het lokale sportteam, de Espace klaarde de klus zonder veel moeite. De nieuwe generatie staat hiervoor opnieuw paraat, maar komt met een meer kwalitatieve(re) afwerking, hoogwaardige materialen en nog steeds zeven zitplaatsen. De laatste 2 zijn wel optioneel (+ €1.000) en voorbehouden voor de allerkleinsten onder ons. Met behulp van het One-Touch systeem kan je de achterste zetels verder zeer eenvoudig (en individueel) neerleggen, wat de sterke modeleerbaarheid van de Espace benadrukt, de bagageruimte schommelt op die manier tussen de 271 en 2.101 liter!

Kort Getest: Renault Espace 2015

Kort Getest: Renault Espace 2015Kort Getest: Renault Espace 2015

Ook als piloot chauffeur heb je vooraan geen reden tot klagen in de Renault Espace, zo krijg je een (duidelijk) digitaal dashboard, een zwevende middenconsole en een hightech 8.7″ R-Link2 control centre. Hierin zitten 95% van alle functies verwerkt waardoor het aantal fysieke knoppen tot een minimum beperkt bleef. Het systeem is verantwoordelijk voor de multimedia, comfortsettings, navigatie, connectiviteit en is bijzonder innovatief maar vraagt wel even wat leergeld alvorens het in de vingers zit. Dankzij de R-Link Store kan je ontbrekende items (bij weerapp, socialmedia, Coyote, …) ook gewoon nadien downloaden! Voor de meest veeleisende klanten is er ook een op maat gemaakte Bose audiosysteem met 12 luidsprekers, hetwelk een unieke klank levert. Dankzij de grote glaspartijen heerst er binnenin een sterk ruimtegevoel, optioneel kan je nog voor een panoramisch/elektrisch zonnedak gaan!

Kort Getest: Renault Espace 2015Kort Getest: Renault Espace 2015

De nieuwe Renault Espace wordt gelanceerd met drie verschillende motorisaties, dankzij het gebruik van een modulair platform kan daar in de toekomst nog verandering in komen (vb hybride). De 1.6-liter benzinemotor kennen we nog uit de Clio RS en is steevast gekoppeld aan een zeventraps EDC automaat, hier goed voor 200 pk, 260 Nm, een sprinttijd van 8,6 seconden en een top van 211 km/u! De belangrijkste diesel in de Espace wordt de nieuwe 1.6-liter biturbo 160 dCi met 160 pk, 380 Nm en een automatische versnellingsbak. Deze kan uitpakken met een CO2 uitstoot van 120 g/km en een theoretisch verbruik van 4,6 liter diesel per 100 km! De oude 1.6-liter dCi is nog steeds van de partij met als enige een handbak, 130 pk en 320 Nm koppel. De brandstoftank is 58 liter groot, waarmee het rijbereik snel 1.000 km aantikt.

Kort Getest: Renault Espace 2015

Bij de vorige Renault Espace’s was je ietwat verplicht om het rijplezier op te geven in functie van de immense ruimte, maar deze generatie wil daar komaf mee maken! Dankzij het gebruik van moderne productietechnieken en nieuwe materialen werd deze Espace maar liefst 250 kilogram lichter, wat je ook voelt in het mooie stuurwiel. Met behulp van het Multi-Sense systeem krijg je 4 specifieke setups (ECO, Neutral, Comfort en Sport) waarmee je niet enkel de rijparameters (gasrespons, stuurbekrachtiging, ophanging, …) kan finetunen, ook visuele items (sfeerverlichting, meterset, massagefunctie, ..) passen zich mooi aan. In de vijfde PERSO setup kan je jouw ideale configuratie maken! Dankzij het instelbare 4Control chassis krijg je een intelligente vierwielaandrijving waarbij de achterste wielen als helpende hand bijspringen wanneer dat nodig zou zijn, ook de dynamische ophanging zorgt voor een comfortabel/snedig weggedrag en alles ertussen.

Kort Getest: Renault Espace 2015

Kort Getest: Renault Espace 2015Kort Getest: Renault Espace 2015

Nu die andere Franse autoconstructeur hun grootste vlaggenschip uit productie genomen heeft, was het kijken naar wie er met gepast vervoer voor de Sarkozy’s, Hollande’s en Chirac’s op de proppen kwam. Met een nieuwe zevenzitter had Renault de beste kaarten in de hand, met de toevoeging van een Initiale Paris topuitvoering focussen ze zich dan ook op het hogere segment. De interieurafwerking is nog wat exclusiever dankzij exotische materialen (chroom, gekleurde stitching, nappaleder, …), ook in de kleurboek zijn er bepaalde mogelijkheden exclusief voorbehouden aan de Renault Espace Initiale Paris! Naast een opgewaardeerd interieur, premium keyless go systeem en een bijna full option configuratie krijg je ook unieke velgen met een knipoog naar de wereldberoemde Eiffeltoren! We kid you not…

Kort Getest: Renault Espace 2015Kort Getest: Renault Espace 2015

Prijsmatig scoort de nieuwe Renault Espace veel punten, vanaf €34.500 kan hij al de jouwe zijn! Voor dat bedrag krijg je handgeschakelde dCi 130 Zen, een trapje hoger in de uitrustingsladder vinden we het Intens niveau met de volgende vanafprijzen €37.000 (dCi 130), €39.500 (dCi 160) en €38.000 (200 EDC). De Initiale Paris topversie is enkel te verkrijgen met de krachtigste motoren en dat vanaf respectievelijk €44.000 (benzine) en €45.500 (diesel). Vervolgens moet je uiteraard nog een kleine meerprijs rekenen voor wat extra aankleding, uitrusting of gadgets, traditiegetrouw voorziet Renault diverse Packs (City, Winter, Leder, Cruising, 4Control, Visio, …) met interessante combinaties.

Kort Getest: Renault Espace 2015

Met zo’n unieke combinatie van stijlen, uitvoeringsvormen en interieurruimte is het geen gemakkelijke opdracht om een waardige concurrent voor deze Espace aan te duiden. De Fransen verwijzen ons subtiel richting de hoek van de premium SUV’s (BMW X5, Audi Q7, Volkswagen Touareg en Mercedes GLE-Klasse) én wij denken ook nog aan een Ford S-Max, Citroën DS5, Mitsubishi Outlander of de oude concurrentie van de Ford Galaxy, Volkswagen Sharan en Seat Alhambra. Interne concurrentie vinden we bij de Grand Scénic, Koleos of de gloednieuwe Kadjar!

Conclusie

Terwijl de concurrentie blijft vasthouden aan het klassieke recept voor hun monovolumes durft Renault het toch aan om met iets nieuws te komen. Aan de looks van de nieuwe Renault Espace moeten we nog wat wennen, binnenin kan je gelukkig wel vanaf de eerste seconde genieten van de vele inspanningen die geleverd werden. Nog steeds gemaakt om een groot gezin – of een reusachtige massa bagage – te verplaatsen van A naar B, maar deze keer extra comfortabel, ruim en met diverse snufjes om het zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Op vlak van motoren, rijdynamiek en stuurgevoel boekten de Fransen misschien wel de grootste progressie, want je hebt niet meer het gevoel om met een bestelwagen onderweg te zijn. Het beperkt aanbod motoren/personalisatie zou een verlengd succes niet in de weg mogen staan!

Overzicht:

+ Futuristische looks
+ Ruim interieur + modeleerbaarheid
+ Technologie (Multisense, 4Control, HUD, 4Chassis, …)
+ Aangenaam weggedrag, zowel comfortabel als dynamisch
+ Efficiënte motoren (verbruik, uitstoot, …)
+ Value for money
+ Initiale topversie

– Designmengelmoes (SUV/crossover/MPV/…)
– Beperkt aanbod motoren
– Weinig ruimte op de 3e zetelrij

Kort Getest: Renault Espace 2015

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem