Getest: Coyote S

Coyote S Header
Geen snelheidsboetes en geen twijfel bij ongevallen: de nieuwe Coyote S legt de laatste 10 minuten van je traject op beeld vast.

Ooit last gehad van flitsparanoia? Uit voorzorg in de remmen gaan bij elk stilstaand voertuig langs de snelweg, opletten bij elke brugpijler en angstig de achteruitkijkspiegel nagaan bij al die vervelende inhammen, het is op zijn minst vervelend te noemen. Om nog maar te zwijgen over dat gepieker in bed na een avondje op de weg. Was het gewoon een koplamp van een medeweggebruiker, een weerspiegeling of stonden ze echt te flitsen? Het hele jaar door worden we getrakteerd op mobiele snelheidscontroles en dat tegenwoordig op elk mogelijk moment van de dag. Ook het aantal vaste flitspalen gaat al richting de 2.000 en zelfs al weet je de meeste boosdoeners in de buurt van je thuis wel staan, op bezoek bij verre vrienden of familie weet je de snoodaards al heel wat minder goed staan.

Flits

Gelukkig kunnen we ons al eventjes volstrekt legaal wapenen met een Coyote, een wonderbaar toestelletje waarover elke kilometervreter in België minstens een keer gehoord heeft. De Coyote-community telde tot oktober 2013 in de Benelux alleen al meer dan 400.000 gebruikers, wat duidelijk te merken is aan het aantal verkenners. Met de ondertussen gelanceerde smartphone-applicatie ging dat aantal nog verder de lucht in, waardoor je steeds meer op het kleine kistje kunt vertrouwen en je ogen wat meer op de weg kan houden in plaats van op je snelheidsmeter.

Coyote iCoyote

Begrijp ons niet verkeerd, we willen hier absoluut geen snelheidsduivels verheerlijken. Ook wij keuren onverantwoord rijgedrag sterk af, maar we zien alles liever in perspectief. Honderddertig of honderdveertig rijden bij mooi weer en weinig verkeer lijkt ons immers minder gevaarlijk dan de legale 120 km/u in de spits bij hevige regen. Nog veel erger zijn die vervelende wegpiraten die geen afstand houden, slalommen door het verkeer en je rakelings de pas afsnijden. Om maar te zwijgen over sommige vrachtwagenchauffeurs die hoog en droog in hun cabine allerlei tijdverdrijf behalve het rijden zelf aangaan. En ook daar komt Coyote nu met een wapen: een geïntegreerde veiligheidscamera!

Coyote S Camera

De nieuwe Coyote S beschikt immers over de in sommige landen reeds enorm populaire dashcam. Deze camera bewaart automatisch de laatste 10 minuten van het traject in geval van een aanrijding of op om het even welk moment door een eenvoudige druk op de knop. Een juiste positionering van het toestel op het dashboard is noodzakelijk, maar de ingebouwde set-up wizard maakt daarvan een koud kunstje. Je bent meteen de weg op met alweer een iets geruster gemoed. Obstakels, stilstaande voertuigen, radars en de overige meldingen worden als het ware in ‘verbeterde realiteit’ weergegeven op uw route.

Coyote S

Maar er zijn ook andere handige functies bij de Coyote S, want naast het handige 4-inch aanraakscherm en de drie vaste controleknoppen kan je het toestel bedienen via stemherkenning. We moesten even zoeken in de handleiding, maar na luidop “Coyote Activeren” te zeggen kan je een van de vaste commando’s afvuren. De herkenning kan er al eens naast zitten, maar in de meerderheid van de gevallen slaagden we erin om zonder de handen van het stuur te halen een gebeurtenis te bevestigen of een nieuw gevaar te melden. Over veiligheid gesproken! Verder worden filemeldingen nog duidelijker weergegeven (zeker in de kaartmodus) en word je nog steeds op het matje geroepen wanneer de software detecteert dat je aan het indommelen bent.

Coyote file

Voor de nieuwe Coyote S moet je wel eenmaal in de buidel tasten naar 219 euro, naast het steeds te vernieuwen abonnement dat afhankelijk van de duurtijd (1, 2, 3 of 4 jaar) 144, 250, 350 of 450 euro kost. Dat lijkt op het eerste zicht inderdaad een heus bedrag, maar een snelheidsboete kost minstens 50 euro en wie heel vaak op de weg is, spaart op het einde van de rekening toch nog heel wat boetes uit. Bovendien krijg je er één maand gratis bovenop en 3 maand gratis bij vanaf een tweejarig abonnement. Updates en de nieuwste flitspalen worden automatisch zonder bijbetalen geïnstalleerd via de ingebouwde GSM-technologie.Wie minder wil uitgeven, kan nog steeds terecht bij een van de vorige toestellen of bij de Coyote-app, die gratis te downloaden is en waarbij er vaak voordelige abonnementsformules te versieren zijn. Voor 49,99 euro (6m + 6m gratis) ben je zo een jaar veilig, al moet je daar in dat geval wel nog je data-abonnement bijtellen. En een autolader, want de app zuigt vliegensvlug alle batterijprocenten op. Heb je al een abonnement voor een Coyote-toestel, dan gebruik je de iCoyote-app gratis. Omgekeerd gaat dat niet.

Coyote_vooruitziend

Conclusie

De aankoop van een Coyote moet je zien als een investering. Je betaalt een aardige som voor het toestel en het abonnement, maar je bespaart op heel wat potentiële boetes en je koopt jezelf comfort en een gerust gemoed. Vaak wordt ook vergeten dat de Coyote ook waarschuwt voor files en gevaarlijke situaties als stilstaande voertuigen en voorwerpen op de weg, het toestel verhoogt dus actief de veiligheid. Wie vaak op de weg is, hoeft zeker niet te twijfelen. En als je dan toch de investering aangaat, waarom dan niet onmiddellijk voor de Coyote S gaan. Verbeterde technologie, een verbeterde interface en een geïntegreerde camera die bij een druk op de knop de laatste gepasseerde tien minuten van je traject opslaat. En geen discussie bij ongevallen, die hopelijk al geen lichamelijke schade toebrengen, maar ook de factuur bij de garagist heel snel laten oplopen…

Overzicht

+ Geïntegreerde dashcam
+ Duidelijk 4″ aanraakscherm
+ Handige bediening met stemherkenning
+/- Afhankelijk van community, maar aantal gebruikers stijgt dagelijks
– Prijzige abonnementen

Deel dit bericht:

1 reactie op "Getest: Coyote S"

  1. Sabin 25-10-2016 om 15:50

    Geachte,
    Naar aanleidng van uw lovend artikel  van 16 april 1937, heb ik een coyote S gekocht.
    Maar de gebruiksaanwijzing is zeer summier!
    In plaats van een stap voor stap handleiding, is het alleen een opsomming van beelden die uitleggen wat je op dat beeld ziet, niet hoe tot zo een beeld komt.
    Trouwens, in welk land wordt de coyote S geproduceerd?
    Met dank voor uw antwoord,
    Sabin Schoofs.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...