Rijtest: MINI Countryman Cooper S

Rijtest - MINI Countryman Cooper S - Header
MINI’s grootste kreeg een kleine update om zijn laatste jaren succesvol te slijten.

Van een MINI een maxi-versie maken, het leek bij zijn lancering in 2010 een beetje contradictorisch. Ook wat controversieel, maar met meer dan 350.000 verkochte exemplaren kunnen we toch zeggen dat MINI met de Countryman een geslaagde gamma-uitbreiding achter de rug heeft. De MINI Coupé, Roadster en vermoedelijk ook de MINI Paceman zijn na een kort leven al ten dode opgeschreven, maar een volledig nieuwe Countryman staat voorlopig dan ook nog steeds op de plannen. Echter nog niet meteen, want de huidige generatie kreeg eerst nog een kleine facelift om uit de schaduw te treden van de nieuwe driedeurs en vijfdeurs MINI Hatch. Wij gingen op stap met de vernieuwde MINI Countryman Cooper S.

Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 02

Op uiterlijk vlak werden de designafdeling weinig resources gegund, enkele minieme ingrepen achtte MINI voldoende. De doordeweekse Countryman-eigenaar zal zelfs niets opmerken, maar het geoefende oog ziet een nieuwe grille, optioneel LED mistlampen en LED dagrijlichten alsook nieuwe 17-inchers. Hoewel de doorsnee Belg verknocht is aan een saai kleurenpalet zijn er verder enkele nieuwe koetswerkkleuren beschikbaar zoals Jungle Green, Midnight Grey en Starlight Blue. Een contrasterend kleurtje voor het dak en de spiegelkapjes komen wonderbaar als een gratis optie, behalve dan voor de One (D) motorisaties.

Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 04

Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 01Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 08

Binnenin was het even aanpassen aan het oude MINI-interieur, want we waren ondertussen al volledig gewoon aan de meer ergonomische indeling van de nieuwe MINI’s. Voor de snelheid moet je (tenzij digitaal) in de Countryman nog steeds naar de grote ring in het middenconsole kijken, want het instrumentenpaneel telt uitsluitend een toerenteller. Wel krijgen deze nu standaard een anthraciet-gekleurde achtergrond, worden de ventilatiemonden met chroom omlijst en werd het akoestisch comfort geoptimaliseerd. De zitpositie is nog steeds iets hoger, wat in- en uitstappen vergemakkelijkt en een beter overzicht biedt. Ook de koffer bleef met een bagagevolume van 350 tot 1.170 liter ongewijzigd. Het aantal MINI Connected functies nam tot slot toe, maar de ouderwetse en minder handige controleknoppen deden ons ook hier verlangen naar de handige iDrive uit de MINI hatch.

Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 10

Verder werden alle krachtbronnen onder handen genomen om aan de EU6 emissienorm te voldoen en werden ze een druppeltje zuiniger, maar de grootste der kleine wijzigingen vinden we terug bij onze MINI Cooper S Countryman. Het 1.6-liter turboblok werd immers licht gekieteld en produceert nu 190 pk, het koppel bedraagt nog steeds 260 Nm in overboost. Daarmee komt de MINI Countryman aardig uit de startblokken, want na 7,5 seconden bereik je al het eerste honderdtal. En toch was deze Countryman minder explosief dan we verwachtten, want echte adrenaline voelden we niet door onze aderen jagen. Zijn we stilaan teveel gewoon? Of is het weer die schitterende nieuwe 2.0-liter uit de nieuwe MINI Cooper S die ons oordeel beïnvloedt? Al bij al hadden we natuurlijk meer dan voldoende fun en konden we nog steeds niet genoeg krijgen van het gepruttel uit de twee centrale uitlaatpijpen, maar dat was dan ook grotendeels te danken aan de combinatie met het weggedrag.

Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 07

Ondanks de Countryman vrij hoog op zijn poten staat, zit er immers nog heel wat van het MINI kartgevoel achter de lange veerpoten verborgen. Echt slap kan je hem namelijk niet noemen, want in de Cooper S met sportophanging staat de demping weinig vergevend. Op een slecht wegdek durft de Countryman zo al eens heen en weer te stuiteren, maar dat kon het rijplezier absoluut niet vergallen. De Countryman is groter dan de Hatch, maar voelt nog steeds heel speels aan. Vooral kochte bochtencombinaties zijn zijn natuurlijke habitat, in langere doordraaiers lijkt de wagen iets minder op rails. Je hoeft het stuurwiel maar te strelen en de Countryman heeft weer zin om een scherpe haarspeld in te duiken. Met 190 pk op uitsluitend de voorste rubbers moet je je tot slot zo nu en dan wat beheersen, maar uit eerdere ervaringen weten we dat je in de ALL4-variant het gaspedaal op elk moment mag vloeren.

Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 11

Houd wel rekening met een behoorlijke dorst, want gemiddeld sluis je snel 8 à 9 liter per 100 kilometer door de vier cilinders. Ook op de snelweg is de Cooper S Countryman niet de meest comfortabele reisgezel, gezien je aan 120 km/u al snel 3.000 toeren maalt en de tankinhoud van amper 47 liter geen autonomierecord garandeert. Wie zich een beetje kan inhouden, moet wel net onder de 7 l/100 km kunnen blijven. We raden de MINI Cooper S Countryman dan ook eerder aan als weekend-speelgoed voor mensen die tegelijkertijd niet willen inboeten op praktische zaken als vijf deuren en een voldoende koffer om met vier naar de Ardennen te trekken. Weliswaar moet je ook wat geld opzij hebben staan, want deze motorisatie begint pas vanaf 28.790 euro. Meeruitrusting valt naar BMW-normen ook mee, want voor minder dan 5.000 euro extra heb je een nagenoeg alles omvattend exemplaar. Natuurlijk blijft iets minder dan 35.000 euro een aardige som geld voor een kleine speelgoeddoos met vijf deuren en een opgewekt temperament, maar gezien de kwaliteit en het plezier dat je ervoor terugkrijgt zien we dat voor één keer door de vingers.

Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 13

Conclusie

Enkele kleine designdetails, een EU6-norm, iets meer ‘Connected’ en 6 pk extra voor de Cooper S motorisatie, meer omvat de facelift van deze MINI Countryman niet. MINI deed dus echt maar weinig moeite, maar zet begrijpelijk haar middelen liever in op een volledig nieuwe Countryman die er binnen een jaar of maximum twee aankomt. Hoe dan ook blijft deze Cooper S Countryman een praktisch speelgoed dat net iets subtieler voor de dag komt dan de JCW-versie. De 1.6-liter heeft voldoende temperamen en ondanks de Countryman-opzet blijft het heel plezierig sturen. De MINI Countryman Cooper S mikt op beredeneerde emotie: veel MINI-fun, maar met de praktische vijf deuren, een meer ergonomische in-en uitstap en een aanzienlijke koffer .

Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 06

Overzicht
+ Comfortabeler dan de hatch, maar met nadrukkelijk sportieve toets
+ Speels weggedrag, ondanks de hogere en zwaardere set-up
– Weinig snelwegcomfort
– Durft al eens heen en weer stuiteren

Rijtest - MINI Countryman Cooper S 2014 03

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Ruben & Sam Janssens

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...