Kort Getest: Mazda CX-5 2015Een krachtige benzinemotor, aangescherpte looks, nieuwe veiligheids- en multimediatoepassingen plus een opgefriste interieur; dat is de Mazda CX-5 2015!

Toen Mazda op het Autosalon van Genève in 2011 de MINAGI Concept voorstelde was het al duidelijk dat er spoedig een productiemodel zou uit voort vloeien. Zoals vaker hoopten we dan dat het knappe lijnenspel zoveel mogelijk behouden bleef. Het jaar erop werd duidelijk dat onze gebeden niet voor niets waren geweest. De toen voorgestelde Mazda CX-5 zou zowel de Mazda Tribute als CX-7 vervangen en kreeg bovendien als eerste de “KODO – Soul of Motion” designsaus over zich heen. Geen slechte zet zo blijkt nu, want maar liefst 850.000 CX-5’s werden er gebouwd in de vier productiefaciliteiten in Japan, Maleisië, Rusland en China. Nu de Mazda2 en Mazda3 ingrijpend vernieuwd werden, kon de opgedane kennis en nieuwe technologie ook beter direct doorvloeien naar de Mazda6 en CX-5 succesmodellen, al mijden de Japanners de “facelift” term liever. In Europa blijven dergelijke crossovers bovendien ongezien populair, Mazda doet er dus goed aan om hun bestseller in the picture te houden!

Kort Getest: Mazda CX-5 2015

Voor het opgefriste exterieur van zowel de CX-5 als Mazda6 werd er goed gekeken naar de nieuwelingen en diens designvisie. De grille heeft nu vijf horizontale lamellen, de verlichting maakt op alle fronten gebruik van LED-technologie en het 19 duim’s lichtmetaal is nu tweekleurig. De personalisatiecatalogus werd uiteraard ook wat aangedikt, zo krijg je nu de keuze uit negen koetswerkkleuren waarvan twee nieuwkomers Sonic Silver en Titanium Flash. Behalve deze cosmetische aanpassingen blijft de Mazda CX-5 trouw aan zijn crossoverlooks: stoer, iets hoger en een tikketje meer in staat om onverharde avonturen heelhuids te overleven.

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-15Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-6

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-11

Binnenin krijg je eveneens een opfrisbeurt met invloeden van de familiegenoten. De materialen voelen kwalitatiever aan, het extern geluidsniveau werd gereduceerd, het dashboard werd opgekuist en je kan nu ook kiezen voor een witleren bekleding van de (nieuwe) zetels. Die hebben weliswaar een vreemde (hoge) zithouding waardoor we niet direct een goede positie vonden, een goed overzicht rondom heb je er wel door. Daarnaast krijgt de Mazda CX-5 vanaf nu ook een elektronische parkeerrem, een sport knop (op specifieke motorisaties) en 7″ MDZ navigatie/multimediasysteem mét commander. Dit systeem werkt zoals het zou moeten op vlak van zowel toepassingen, gebruiksvriendelijkheid en materiaalkeuze. Ook achteraan heb je heel wat bewegingsvrijheid, met een achterbank die in drie delen neergaat kan je de bagagecapaciteit bovendien van 503 liter naar maximaal 1.620 liter vergroten.

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-10

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-9Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-18

Het huidige motorenaanbod van de Mazda CX-5 krijgt er een krachtige 2.5-liter SKYACTIV-G benzinemotor bij met 192 pk / 256 Nm, voornamelijk omdat er specifieke regio’s – lees: Luxemburg – daar vragende partij voor waren. Met de automatische versnellingsbak en vierwielaandrijving behaal je een theoretisch verbruik van 7,2 liter per 100 km en een CO2 uitstoot van 165 g/km. In België zal het wel blijven draaien om de 2.2-liter SKYACTIV-D dieselmotor die hier in twee smaken te verkrijgen is: 150 pk / 380 Nm of 175 pk / 420 Nm (enkel AWD). De instapper aan benzinezijde blijft de tweeliter SKYACTIV-G met 163 pk / 210 Nm.

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-13

Standaard is de Mazda CX-5 voorwielaangedreven, maar afhankelijk van de gekozen motorisatie kan je dus kiezen voor een AWD setup, net zoals je ook kan kiezen tussen een manuele versnellingsbak met 6 verzetten of een automatische transmissie. De Japanners deden er alles aan om hun viercilinders zo efficiënt met brandstof en uitstoot om te laten gaan en als beloning kregen ze allen de Euro6 kwalificatie. Dankzij diverse energierecuperende systemen, een schakelindicator en brandstoftank van 56 liter kan je ook wel even wegblijven van het tankstation.

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-1Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-8

Na een stevige rit met de nieuwe benzinetopper in de heuvelachtige omgeving van Barcelona viel het ons op dat de Mazda CX-5 eerder de voorkeur geeft aan een comfortabel weggedrag en dito stuurgevoel. Daardoor was er wel wat werk aan de winkel in opeenvolgende bochten, op de snelweg en in de stad leerden we de positieve kant te appreciëren. Onder belasting durft de automaat soms wel te twijfelen waardoor de crossover voluit in de toeren gaat, rustig cruisen is dus de boodschap. Alle nieuwe veiligheidssystemen die Mazda recentelijk introduceerde vinden natuurlijk ook hun weg naar de CX-5. Denk maar aan intelligente LED verlichting, dodehoekverklikkers, rijhulpsystemen, adaptieve cruise control, city brake, vermoeidheidssensoren, …

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-18Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-12

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-16

Bij de lokale Mazda dealer kan je vanaf €23.990 gaan praten omtrent de aanschaf van een CX-5 2015, de duurste tikt net af op €40.000. Ertussen heb je voldoende varianten, uitrustingsniveau’s en voordelige Editions om een wagen op maat van je smaak en budget samen te stellen, de laatste hiaten in je droomconfiguratie vul je gewoonweg op met de aanvullende opties en packs.

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-14

Gezien het blijvende succes voor dergelijke compacte SUV’s vinden we een hele hoop concurrenten terug voor de Mazda CX-5. In het Oosten vinden we de grootste groep met ondermeer de Nissan Qashqai, Hyundai ix35, Kia Sportage, Suzuki SX4 S-Cross, Toyota RAV en Ssangyong Korando terwijl de Europese constructeurs te klanten proberen te lokken met de Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Renault #Kadjar en Volvo XC60. Iets hoger – en significant duurder – vinden we de premiumspelers terug met de BMW X3, Mercedes GLK-Klasse, Audi Q5, Range Rover Evoque en de nieuwe Lexus NX.

Conclusie

De Mazda CX-5 kreeg – met dank aan de vernieuwde familieleden – een beperkte facelift aangemeten, al zijn de verschillen groter dan enkel een nieuwe grille en een opgefrist interieur. In België zal er niemand van wakker liggen, maar er is een krachtige benzinemotor bijgekomen, alle hedendaagse veiligheidssystemen (zowel actief als passief) werden voorzien én met het fijnwerkende MZD Connect systeem heb je niets te kort qua multimedia, navigatie en online services. Dat een grote crossover minder scherp stuurt dan pakweg een MX-5 kunnen we tot slot nog wel begrijpen, maar aan die vreemde zitpositie moeten we toch nog even wennen…

Overzicht:

+ Looks
+ Binnenruimte
+ MZD Connect

– Licht stuurgevoel
– Zitpositie

Rijtest-Mazda-CX-5-CX5-2015-AWD-7

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem