Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]Alle invloedrijke spelers in het D-segment werden recentelijk vernieuwd, de Mazda6 werd dus ook aangescherpt.

De Mazda Mazda6 is het vlaggenschip van de Japanse autobouwer en is al sinds 2002 op de markt onder de huidige naam, ervoor deed een soortgelijke wagen het met meer cijfers in de typebenaming. In 2012 stond de huidige generatie op het Autosalon van Genève en nu komt Mazda al met een kleine facelift van de Mazda6 naar buiten, al willen ze het zelf liever niet met zoveel woorden benoemen. Zowel verkrijgbaar als elegante Sedan als praktische Wagon, maar beiden behoorlijk karaktervol getekend. Allemaal dankzij de KOMO-designtaal die Mazda overduidelijk vooraan de klas brengt inzake design. Gezien de hogere positionering is het het vooral de fleetmarkt waarop de Mazda6 mikt, maar dankzij de familiale sfeer vinden er toch heel wat particulieren hun weg naar deze D-segmenter bij de lokale Mazda concessiehouders.

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

In navolging van de nieuwe Mazda2 en Mazda3 kreeg de grotere 6 een iets spannender koetswerkdesign dat het straatbeeld direct weet op te fleuren. De grote lijnen bleven behouden, maar de designers integreerden de imposante grille, scherpere karakterlijnen, wat extra afwerkingsdetails en nieuwe lichtblokken. Deze maken vanaf heden gebruik van innovatieve LED-technologie in een nieuwe vorm (letterlijk én figuurlijk) en dat op de meest geavanceerde wijze waardoor je ten alle tijden optimaal en veilig verlicht bent. De blitse 19″ velgen worden nu afgewerkt met een verdonkerde, hoogglanzende coating. Dankzij de chroom omlijsting en dynamische zijflanken kan de Mazda6 in Sedanuitvoering uitpakken met een knappe aflopende daklijn, bij voorkeur in het (relatief dure) Soul Red koetswerkkleur. Mocht die tint toch net iets teveel van het goede zijn, dan kan je gelukkig nog kiezen uit acht andere mogelijkheden, waaronder het nieuwe Sonic Silver en Titanium Flash.

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

Voor de interieurafwerking van de Mazda6 2015 werd er goed geluisterd (aldus de dienst marketing) naar de huidige eigenaars om te ontdekken wat er zoal voor verbetering vatbaar was. De verschillen in het eindresultaat zijn minder duidelijk, maar je krijgt wel een knap geheel met goede materialen en een hoogstaande afwerkingsgraad. Grote nieuwkomers zijn een witte lederen bekleding, een elektronische handrem, een head-up display en het 7″ MZD multimedia/navigatiesysteem mét Commander bedieningselement die eveneens overkomen uit de Mazda3. Allen bieden ze een hoge graad van comfort, connectiviteit en zijn eenvoudig te gebruiken. Specialist BOSE ontwikkelde verder speciaal voor de Mazda6 2015 een nieuw surroundsysteem met maar liefst 11 luidsprekers. Achteraan is er behoorlijk wat ruimte voorzien en optioneel kan je deze ook verwarmen indien je dat zou wensen. De kofferruimte van de Mazda6 blijft op 480 (Sedan) of 522 liter (Wagon) liggen, met de achterbank plat (60/40) stijgt dat in de Wagon tot een oase van 1.664 liter!

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

Inzake motoren blijft Mazda trouw aan de veelbelovende SKYACTIV technologie! Zo zijn er twee schone diesels (2.2 SKYACTIV-D met 150 of 175 pk) en drie benzinemotoren (2.0 en 2.5 SKYACTIV-G met 145, 163 of 192 pk) die allen reeds voldoen aan de strenge EURO6 uitstootnorm. Qua transmissie kan je kiezen uit een handgeschakelde SKYACTIV-MT versnellingsbak met 6 verzetten, voor een automaat ben je aangewezen tot de SKYACTIV-Drive. Als 2015 model is de Mazda6 Wagon diesel ook voor het eerst leverbaar met vierwielaandrijving. Deze kan uitpakken met een interessante CO2 uitstoot van 104 g/km en een normverbruik van slechts 3,9 liter diesel bij de handgeschakelde 150 pk versie. De topsnelheid ligt ten noorden van 200 km/u, terwijl de sprint toch wel 9 seconden in beslag zal nemen.

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

Tijdens een korte kennismaking in Spanje met de vernieuwde Mazda6 kregen we de mogelijkheid om wat kilometers te maken met een handgeschakelde 2.2-liter Wagon AWD. Deze nieuwkomer blijft de voorwielen prioritair behandelen, maar indien er daar gripverlies optreedt kan er tot 40% van het vermogen naar de achteras gestuurd worden. In de bergachtige streek rond Barcelona kwam dat mooi tot zijn recht zonder storend te zijn, ook de impact op het verbruik/uitstoot is eerder nihil. Het arsenaal aan actieve en passieve veiligheidssystemen werd aanzienlijk aangedikt in deze MY2015 uitvoering onder de i-ACTIVSENSE noemer met onder andere intelligente LED verlichting, rijhulpsystemen, adaptieve cruise control, city brake, vermoeidheidsensor, … Dat allemaal ook zachter en stiller dan voordien dankzij extra isolatie op diverse plaatsen, al bemerkten we op snelheid toch nog wat windgeluiden rond de A-stijl.

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]v

Het prijskaartje van de Mazda6 schommelt tussen €25.190 en €38.790 aan benzinezijde terwijl dieselrijders het moeten doen tussen €29.590 en €37.790. Opmerkelijk genoeg is er geen meerprijs voor een Wagon uitvoering! De Mazda6 Wagon met vierwielaandrijving start bij €31.590 en gaat door tot €40.590. Voor de uitrustingsniveau’s komen de Japanners met Skymove, Skydrive en Skycruise termen die je vervolgens nog kan aanvullen met Packs (Tech, Leather, Luxury). De beste deals doe je bij de Premium/Privilege/Prestige Edition die zelf al enkele items combineert!

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

In de ideale wereld speelt de Mazda6 gezellig mee met het fabelachtige Duitse trio der C-Klasse, A4 en 3-Reeks, maar in de realiteit mikt hij misschien net een trede minder hoog. Ook hier heerst er een stevige concurrentiestrijd met bijvoorbeeld de nieuwe Volkswagen Passat, Volvo S60, Opel Insignia, Skoda Octavia, Ford Mondeo en de Jaguar XE. De andere Aziaten (Hyundai i40, Toyota Avensis of Kia Optima) willen ook maar al te graag enige rol van betekenis spelen in dit segment. Jammer genoeg voor velen draait het hier voornamelijk om zakelijke rijders en zal het dus een stevige opdracht worden voor Mazda om hun opgefriste Zes bij de fleetmanagers in the picture te krijgen. De “fleetcar of the year” titel van enkele jaren geleden geeft toch wat hoop, zeker als je weet dat je een bijna full option Mazda hebt voor de prijs van een kale Duitser.

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

Conclusie
De Mazda6 kon reeds met heel wat troeven (prijs, looks, ruimte) uitpakken en daar komt met deze 2015 versie (zeg nooit facelift) heel wat interessante technologie, veiligheid en vierwielaandrijving bij. Op het lichte stuurgevoel en wat windgeluid na kunnen we niet echt klagen omtrent het interieur, met de identieke prijs voor de Sedan en Wagon krijg je er verder gratis een hoop bagageruimte erbij. Met een harde concurrentiestrijd in een moeilijk (lease)segment proberen de Japanners de kooplustigen toch te verleiden met een laag verbruik/CO2 uitstoot. Die kooplustigen hoeven ook niet te twijfelen, de Soul Red koetswerkkleur (+ €750) zit deze passievolle Japanner als gegoten!

Overzicht:

+ Knappe looks
+ Ruim interieur
+ Scherpe prijzen (value for money)
+ Interessante CO2 uitstoot van 104 g/km (leasing!)
+ MZD Connect

– Windgeluiden rond de A-stijl op de snelweg
– Zeer licht stuurgevoel
Onbekend is onbemind, zeker in de fleetsector

Kort Getest: Mazda6 2015 [AWD]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem