Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline [C180 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]De nieuwe Mercedes C-Klasse kon ons al meermaals overtuigen van zijn hoogstaande kwaliteiten, slaat de C180 BlueTEC instapper dat droombeeld aan diggelen?

De Mercedes C-Klasse was vroeger hét toonbeeld van succes, rijden met een E of zelfs een S was enkel weggelegd voor de grote baas en hoogwaardigheidsbekleders. Anno 2015 heb je zodanig veel keuze bij Das Haus dat je in elk segment wel iets leuks kan krijgen en dankzij de verregaande personalisatiemogelijkheden maak je van een saaie diesel zonder problemen een funky verschijning. Voor de Belgische markt verwacht Mercedes veel van de C220 BlueTEC’s gezien het grote leasingpubliek, maar ook de krachtige C350e Plug-in Hybrid kan rekenen op bijzonder veel interesse uit die sector. Omdat echter niet alle bedienden en kaderleden hun waarde al bewezen hebben, moest er ook een instapper zijn en die kwam dankzij een innige samenwerking onverwachts uit de Renault hoek. Daar spreken ze over een 1.6 dCi, terwijl Mercedes hem grondig optimaliseerde en omdoopte tot C180 BlueTEC (115 pk) en C200 BlueTEC (136 pk), beiden verkrijgbaar als Berline of Break.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Zelfs nu de wagen al goed ingeburgerd is, blijft de nieuwe generatie Mercedes C-Klasse imponeren met zijn looks die grotendeels overkomen van de magistrale S-Klasse. Behoorlijk stijf en klassiek, maar toch zo elegant en modern, zeker als je de juiste (dure) vinkjes weet aan te kruisen op de bestelbon. Gelukkig zijn er heel veel (personalisatie)mogelijkheden dankzij een uitgebreide optielijst. Wij kregen een citrienbruine C180 BlueTEC Berline mee van Mercedes België met 19″ velgen (met glanzende afwerking!), beiden verzamelden zowel voor- als tegenstanders gedurende de testperiode. Dankzij het Exclusive uitrustingsniveau (+ €1.270) krijgt de C-Klasse een fysieke ster vooraan op de motorkap, bij de andere (Avantgade of AMG Line) zit deze geïntegreerd in de grille.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Voor het interieur werd er in dit geval ook geopteerd voor de Exclusive uitvoering (+ €1.512) en moest er nog extra betaald worden voor een elektrisch verstelbare voorzetel met geheugenfunctie, een neerklapbare achterbank, een asbak, verwarmde zetels, sierelementen in het hout en fluwelen vloermatten. Eens je dat goed en wel verwerkt hebt, kan je beginnen genieten van de onberispelijke afwerkingsgraad, prima stoelen en functioneel stuurwiel. Ook de tellerpartij is goed en duidelijk afgewerkt, net zoals de premium middenconsole met drie grote ventilatiemonden en knappe schakelaars voor de klimaatregeling. Elke Mercedes C-Klasse komt met een zwevende 7″ multimedia- en navigatiescherm, het type routebegeleiding hangt wel af van hoeveel je ervoor wilt neerleggen. Het summum is het eigen Mercedes COMAND systeem, hier kregen we slechts het Garmin MAP Pilot systeem mee. Visueel een stuk minder premium, maar het werkt wel perfect! De achterbank biedt prima plaats aan twee inzittenden of drie kinderen, de koffer slikt net geen 500 liter bagage. Nood aan meer ruimte? Dan is de Mercedes C-Klasse Break ongetwijfeld je ding met maximaal 1.500 liter aan bagageruimte!

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Het verschil tussen jouw kale C180 en die full option C220 BlueTEC van je baas zit voornamelijk onder de motorkap. Daar vinden we een 1.6-liter viercilinder die ooit het levenslicht zag als Renault krachtbron, Mercedes gaat er prat op dat ze maar liefst 30% wijzigden/verbeterden. De 116 pk en 250 Newtonmeters moeten volstaan om de anderhalve ton zware C-Klasse in beweging te houden, de topsnelheid van 204 km/u is ook voldoende. Met de sprinttijd van 11,1 seconden zal je niet snel opscheppen aan de bar, met een CO2 uitstoot van 99 g/km kan je dat wel doen bij de boekhouder. Officieel zou je voldoende hebben aan 4 liter diesel per 100 km, wij klopten af na een week Gent-Brussel en terug op 6 liter. Tijdens een ecotrip gingen we wel onder de 5 liter, wat best noemenswaardig is. Al haalden we ook gelijklopende cijfers met de C220 BlueTEC’s… In België worden alle C-Klasse’s standaard geleverd met de grote brandstoftank van 66 liter en een start/stop systeem, waarmee je in staat bent om heel wat kilometers te maken alvorens je terug aan de pomp staat.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

In tegenstelling tot de 2.1-liter turbodiesel van Mercedes’ zelf overtuigde deze achterwielaangedreven C180 met zijn stille loopcurve en nipt-maar-voldoende prestaties. Standaard krijg je bij de C180/C200 BlueTEC een manuele versnellingsbak met 6 verzetten en ben je dus op jezelf aangewezen om de schwung er wat in te houden. De combinatie met een 7G-TRONIC PLUS automaat (+ €2.541) zouden we jullie op het eerste zicht afraden, desondanks een premium wagen van dit kaliber op z’n best is met een automatische transmissie. Qua veiligheidssystemen en gadgets kom je ook niet veel tekort bij de nieuwe C-Klasse, al beschik je best over een stevige leasebudget. De maximum score op de NCAP crashtest toont godzijdank aan dat je in basisuitvoering ook voldoende bescherming geniet. Desondanks we grote velgen meekregen, konden we niets opmerken aan het rijcomfort. Niet toevallig een van de traditionele paradepaardjes van Mercedes.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Het motorengamma van de Mercedes C-Klasse start bij de C180’s (benzine en diesel) voor minstens €32.791, voor een C-Klasse Break reken je best op een meerprijs van ongeveer €1.600. Wil je een identieke configuratie maken zoals ons fotomodel dan ben je genoodzaakt om minstens 47.607,45 euro te investeren, ga je iets steviger door de optielijst kan je daar zonder problemen nog een hoop euro’s bijdoen. Met een dergelijk prijskaartje en sublieme afwerkingsgraad ziet het er niet uit dat deze wagens hun waarde snel zullen verliezen, al zal dat worst wezen voor de zakelijke rijders.

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

De klassieke vijanden concurrenten van de Mercedes C-Klasse zijn nog steeds de Audi A4 en BMW 3-Reeks, beiden al iets langer op de markt en dus minder rijkelijk voorzien van toeters en bellen. Specifiek voor deze C180 BlueTEC (vanaf €32.791) vinden we de 316d Berline (vanaf €29.650) en A4 2.0 TDI Berline (vanaf €29.850) terug, beiden voorzien van een hoge(re) CO2 uitstoot, wat niet onbelangrijk is in dit segment. Mag je van jouw fleet manager buiten de lijntjes kleuren, ga dan eens voor een Lexus IS300h, Infiniti Q50, Volvo S60 of Jaguar XE! Dankzij de succesvolle introductie van de Mercedes CLA-Klasse kon de nieuwe C-Klasse op alle vlakken zichzelf wat opwaarderen en voor een soortgelijke CLA 180 CDI betaal je toch wel wat minder (met dezelfde gunstige CO2 cijfers).

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Conclusie

De Mercedes C-Klasse blijft ons verbazen en dan hebben we de snelste/leukste uitvoeringen nog niet getest. De C180 BlueTEC is waarschijnlijk niet dé beste keuze, maar met zijn comfortabel weggedrag, zuinige en stille viercilinder en hoogwaardig interieur heb je sowieso niets te klagen. Het prijskaartje en de optiepolitiek blijven een hekel punt, maar gelukkig is er een interessante Professional Pack uitvoering voor leasend Vlaanderen tevreden te houden. Met zijn ijzersterk imago en knappe lijnen kan hij overtuigen in het straatbeeld, al gaat de slimme consument voor een beter uitgeruste CLA!

Overzicht:

+ Knappe looks
+ Stille/zuinige krachtbron
+ Interessante CO2 waarde (99 g/km)
+ Interieurafwerking/comfort
+ Aanwezige technologie/veiligheidssystemen

– Prijs/optiebeleid
– Interne concurrentie (CLA-Klasse)

Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline W205 [C180 BlueTEC]

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Mercedes C-Klasse Berline [C180 BlueTEC]"

  1. Wolf 25-02-2015 om 17:56

    tsja  zoń mooie auto met zo’n motortje………zonde

Reageer

Reactie aan het plaatsen...