Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDIOm zijn succes in Amerika te verlengen, kreeg de Audi A4 Allroad een kleine facelift. Ook de Europese meerwaardezoekers profiteren ervan!

Premium wagens blijven het ongezien goed doen in onze contreien, voornamelijk de praktische breaks genieten hier de grote voorkeur (onder de zakelijke rijders). Als je de Grote Oceaan oversteekt is je zoektocht naar een dergelijke type wagen al een stuk moeilijker, daar blijven ze immers rotsvast geloven in de berline/sedanvorm en het bijhorende imago. Daarom is de Audi A4 enkel als vierdeursberline in Amerika te verkrijgen, maar een extra Allroad uitvoering moet de voordelen van een crossover en break combineren. Standaard is die gekoppeld aan quattro vierwielaandrijving, wat gezien de wisselende weersomstandigheden in Amerika nog niet zo’n slecht idee is. De ontwikkeling van een nieuwe A4 zit momenteel in de laatste rechte lijn, maar om het laatste levensjaar van deze generatie voldoende slaagkansen te schenken, werd hij minimaal opgefrist.

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014

Een Audi A4 Allroad herken je direct aan zijn iets dikkere carrosserievorm. Zo krijgt hij een hoop extra beschermingsplastiek rondom, een unieke grille, chroom accenten, verdonkerde achterruiten, dakrails, scherpe LED lichtblokken, een grote beschermplaat (die doorloopt van de neus tot achteraan) en een iets grotere bodemvrijheid (37 mm). Met een dergelijke avonturier rondrijden in Vlaanderen lijkt misschien wat overdreven, maar eens je jezelf ten zuiden van Samber en Maas (en verder) bevindt, kan een dergelijke set-up direct op meer (be)grip rekenen. Onze testwagen was voorzien van een passende nummerplaat, 17″ lichtmetaal, winterbanden en een Teakbruin metaalkleur, voldoende om meer dan gewoonlijk aandacht te versieren op onze redactieparking. Of dat aan het unieke voorkomen ligt of dat de rest van het Audi gamma behoorlijk op elkaar lijkt, laten we aan jullie over.

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014

Qua interieurafwerking heb je bij de Duitse premiumconstructeurs nooit reden tot klagen, ook bij de A4 Allroad krijg je een onberispelijke bouwkwaliteit en hoogwaardige materialen zoals leder, hout en aluminium. Dat allemaal zolang je het kan betalen, want ook hier stijgt het prijskaartje als je net iets te enthousiast door de catalogus/optielijst gaat. De huidige generatie Audi A4 – codenaam B8 – gaat al mee sinds 2007 en kreeg in 2012 reeds een beperkte facelift, qua technologie en gadgets kan deze dus niet tippen aan de vernieuwde concurrentie. De achterbank is ruim genoeg om drie grote inzittenden te huisvesten en indien je meer dan 490 liter bagageruimte nodig hebt, kan je die vergroten tot maar liefst 1.430 liter met de zetels plat!

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014

De Audi A4 Allroad is beschikbaar in 11 verschillende motorisaties, voornamelijk de krachtige blokken uit de rest van het A4 gamma. Slechts 1 benzine (2.0 TFSI – 225 pk – handbak of S-tronic) en dus 10 diesels, gaande van een handgeschakelde 2.0-liter TDI (136 pk) tot een 3.0-liter TDI (245 pk) met automaat. Wij kregen de tweeliter turbodiesel mee in “Clean Diesel” uitvoering met 190 pk en een CO2 uitstoot van 149 g/km. Theoretisch zou je voldoende hebben aan 5,6 liter brandstof en met de correcte ingesteldheid verbruik je in de praktijk net geen liter meer. Met de brandstoftank van 65 liter heb je bij de A4 Allroad ook een stevig rijbereik, dankzij een start/stop systeem en energieterugwinning bespaart de avontuurlijke Duitser waar hij kan.

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014

Voor een fijne diesel ben je bij Audi al enkele jaren aan het juiste adres, zeker in combinatie met de S-tronic automatische versnellingsbak en comfortzetels maal je zonder enige moeite een hoop kilometers. Onder belasting klinkt zo’n TDI natuurlijk minder aangenaam, maar als zakelijke rijder geniet je voornamelijk van de interessante CO2 uitstoot en het milde verbruik. Wanneer je het zelf toch beter meent te weten, kan je beroep doen op de schakellepels achter het stuurwiel. Met behulp van de Audi Drive Select heb je ook nog eens een aangepaste set-up voor elke situatie. De permanente vierwielaandrijving hanteert het liefst de 40:60 verhouding, maar wanneer het nodig zou zijn, kan dit schommelen tussen 70:30 en 15:85.

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014

De goedkoopste Audi A4 heb je momenteel voor net geen €30.000, maar gezien de hogere positionering van de Allroad uitvoering ben je genoodzaakt om daarvoor toch minstens €38.220 op tafel te leggen. Onze A4 Allroad 2.0 TDI Clean Diesel S-tronic kreeg een prijskaartje van €46.950 rond zijn nek, al moet je dan nog door de optielijst zien te geraken. Als professionele onderhandelaar kan je misschien nog wel een goede deal verkrijgen bij je favoriete concessiehouder, al reken je best op een kleine meerprijs voor essentiële opties zoals een kleurtje, wat gadgets en enkele interessante veiligheidssystemen.

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014

De klassieke concurrentie voor de Audi A4 vinden we natuurlijk bij Mercedes en BMW in de gedaante van respectievelijk de C-Klasse en 3-Reeks. Beiden doen het wel zonder een soortgelijk jasje, maar qua uitrusting en motorisatie kan je wel een gelijklopende configuratie maken. In München vinden we op die manier de 320d xDrive Touring (vanaf €41.390) terwijl ze in Stuttgart jammer genoeg geen 4Matic versie van de C250 Break aanbieden. Met een brede kijk op het autolandschap komt ook de Volvo XC70 (vanaf €41.890) ten tonele, iets lager hebben we ook een Volkswagen Passat Alltrack, Skoda Octavia Scout en Seat Leon X-Perience. In Amerika is de Subaru Outback dan weer dé concurrent voor deze geringde Duitser.

Conclusie
In het stedelijk Vlaanderen rondrijden met een Audi A4 Allroad geeft misschien een foute indruk, je loopt toch ook niet met je bergschoenen in de stad rond? Toch kan de stoere A4 Allroad overtuigend uitpakken met zijn unieke looks, veilige vierwielaandrijving, comfortabel innerlijk en krachtige motoren. De échte verschillen van deze facelift (strakgetrokken uiterlijk, royale(re) basisuitrusting, optiecatalogus) zitten goed verstopt onder een prima totaalpakket, voor de nieuwste gadgets moet je wel nog even geduld hebben tot de nieuwe generatie zich meldt.

Overzicht:

+ Krachtig, veilig en efficiënt
+ Comfortabel rijgedrag
+ Hoogwaardig en ruim interieur

– Stilaan op leeftijd (technologie, veiligheid, multimedia, gadgets, …)

Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI 2014

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: Audi A4 Allroad 2.0 TDI"

  1. Wolf 20-02-2015 om 19:10

    Hoeveel bagageruimte heeft de a4?????? Ruim 700 liter??? Johhhh….hahaha, moet een foutje zijn. In NL is trouwens wel de Mercedes break C250 met 4 matic te krijgen…..

    • BNNY 20-02-2015 om 19:36

      Afhankelijk van de configuratie schommelt het tussen de 490, 790 en 1.490 liter! Bedankt 😉

       

      In BE kan je de C enkel krijgen als C250 BlueTEC 4MATIC of C400 4MATIC

Reageer

Reactie aan het plaatsen...