Officieel: Hyundai Tucson [ix35 opvolger]En daar hebben we eindelijk de Hyundai Tucson in vol ornaat die het succesverhaal van de ix35 mag moet verderzetten.

Na een vrij korte carrière mag de Hyundai ix35 al op pensioen, de Tucson zal hem vanaf (terug) vervangen. Opmerkelijk genoeg halen de Zuid-Koreanen een oude naamgeving van onder het stof voor hun succesmodel, de occassiemarkt ziet het maar al te graag gebeuren. Samen met de Santa Fe was de ix35 goed voor maar liefst een miljoen SUV verkopen in Europa, de compacte terreinwagen haalde op zijn eentje een marktaandeel van 21 procent. Kwestie om de lat voor de nieuwe generatie per direct hoog genoeg te leggen.

Visueel krijgen we een herkenbare mix van strakke lijnen en een imposante grille, de Hyundai Tucson straalt zowel iets stoers als elegant uit. Hier en daar zitten er ook wat (Grand) Santa Fe invloeden verwerkt waarmee we nu al nieuwsgierig worden wat het Europese designteam onder leiding van Peter Schreyer de komende jaren uit hun hoed zullen toveren. Loop wel niet te snel van stapel na het zien van het Tucson beeldmateriaal, dit is ongetwijfeld de topuitvoering met veel chroom, blitse velgen en alle visuele upgrades.

Binnenin zijn we misschien wel wat ontgoocheld. Hoe vernieuwend de buitenzijde wel mag zijn, het interieur ziet er grotendeels hetzelfde uit dat wat je bij de ix35 MY2013 kan terugvinden. Dat was zeker niet slecht maar een nieuwe generatie mocht toch innovatiever voor de dag komen. De materialen zijn wel van betere kwaliteit net zoals de afwerkinggraad, ook het navigatie- en multimediasysteem kreeg een groeibeurt. De Hyundai Tucson slikt minimaal 513 liter bagage in vijfzitsconfiguratie, met wat zetels plat moet je dat sowieso kunnen verdubbelen. Verwarm/ventileerbare zetels vooraan en een volautomatische kofferklep behoren tot de optielijst. De lijst van aanwezige veiligheidssystemen werd natuurlijk ook wat aangedikt.

Op vlak van motoren zijn er vijf opties mogelijk al is het nog af te wachten of Hyundai België ze allemaal zal aanbieden. Als benzine kan je de nieuwe Tucson krijgen met een atmosferische 1.6-liter GDi (135 pk) of een turbogeblazen 1.6-liter T-GDi (176 pk), deze laatste kan uitgerust worden met de nieuwe zeventraps automaat. Aan de dieselzijde vinden we een 1.7-liter CRDi (115 pk) en een 2.0-liter CRDi (136 of 184 pk), beiden standaard gekoppeld aan de manuele zesbak.

Op 3 maart opent het Autosalon van Genève zijn deuren, wij zorgen naar goede gewoonte van live beeldmateriaal en extra informatie van ondermeer deze Hyundai Tucson. De marktintroductie is iets voor de tweede helft van 2015.