Officieel: Ferrari 488 GTB [458 opvolger mét turbo]Dames en heren, we presenteren jullie met enige fierheid: de nieuwe Ferrari 488 GTB!

Met de steeds strenger worden reglementen inzake uitstoot en verbruik kon Ferrari er ook niet meer aan onderuit: turbo’s! Hiermee nemen we jammer genoeg afscheid van die magistrale 4.5-liter V8 die zijn kunstjes bewees in de 458 Italia, Spider en Speciale, naar de toekomst toe rekenen ze daar in Maranallo op de 488 GTB om hun sportieve palmares hoog te houden. Veertig jaar geleden onthulde Ferrari bovendien de 308 GTB, de eerste sportwagen met V8 in het midden.

De gloednieuwe 3.9-liter V8 is dankzij de (dubbele) drukvoeding in staat om 670 pk en 760 Nm te ontwikkeling, waarmee je in minder dan 3 tellen alreeds aan 100 km/u kan zitten. Nul naar tweehonderd klaar je in 8,2 seconden en wanneer de naald boven de 330 km/u gaat, zal het pas bijna gedaan zijn met de pret. In de meest optimale omstandigheden heeft de 488 GTB voldoende aan 11,4 liter hoogwaardige benzine per 100 km, de CO2 uitstoot blijft beperkt tot 260 g/km.

Het uiterlijk werd ook stevig aangepakt met veel extra verluchtingsgaten, al kan je hier en daar nog stevige 458 invloeden bemerken. Het interieur kreeg eveneens een upgrade, net zoals de vele dynamische hulpprogramma’s voor de ophanging, actieve aerodynamica, stuurbekrachtiging en vermogensopbouw. Een rondje Fiorano (het privé circuit van Ferrari) werd geklaard in 1’23” waarmee hij de 458 Speciale toch een halve seconde achter zich laat. Op het Autosalon van Genève zien we de wagen voor het eerst, tegen de zomervakantie zou de wagen al geleverd kunnen worden!