Spyshots: Ferrari FF faceliftOok de meest prestigieuze Ferrari’s zijn onderhevig aan de tijdsgeest, voor de FF staat er binnenkort een beperkte opfrisbeurt klaar.

Een afgeplakte Ferrari tegenkomen is al een behoorlijke unicum, laat staan als het in het besneeuwde Zweden is. Gelukkig gaat het hier om de FF die uitgerust is met een geavanceerd vierwielaandrijvingsysteem waardoor het vermogen mooi verdeeld kan worden, ideaal voor skitrips dus. De Ferrari FF werd gelanceerd in 2011 en is de spirituele opvolger van de 612 Scaglietti, al willen de Italianen dat niet met zoveel woorden zeggen, ergens dit jaar komt de facelift uit die dezelfde naam zal dragen.

Het veelbesproken uiterlijk blijft ongeveer behouden, al wordt de voorbumper wat bijgeschaafd, krijgen de lichtblokken een andere layout en LED-technologie en komen er nieuwe velgen/koetswerkkleuren bij. Natuurlijk krijgt ook het interieur een update! Motorisch zal de 6.3-liter V12 een beperkte vermogenstoename krijgen à la 700 pk wat 10 pk meer is dan momenteel, we vermoeden dat ze in Maranello voornamelijk op de zuinigheid en efficiëntie hebben gefocust. Een nieuwe achttraps sportautomaat zou zo zijn intrede kunnen maken, energierecuperatiesystemen zoals de HELE Package doen daarnaast hun duit in het zakje.

Omtrent de komst van een Ferrari FF met V8 turbomotor als instapper is al veel (digitale) inkt gevloeid, maar het ziet er niet naar uit dat de Italianen daarvoor deze facelift zullen aangrijpen. De FF is en blijft de meest praktische/exclusieve Ferrari bovenaan het gamma en zal dat ook nog een tijdje blijven. Wanneer ze in 2020 werken aan een nieuwe generatie, lijkt de V8 al een grotere kans te maken, want zeker in landen zoals China en Europa worden (te) grote benzinemotoren genadeloos (fiscaal) afgestraft!

Normaliter komt de gefacelifte Ferrari FF nog dit kalenderjaar naar buiten, al zal het niet in Genève (maart) zijn. Daar zal de 458T immers zijn opwachting maken! De Belgische vanafprijs voor de FF is momenteel €264.579, hopelijk wordt de droom in de toekomst toch iets meer bereikbaar…